راه‌اندازی روابط بانکی ایران در فنلاند

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۸۲

توسعه مناسبات اقتصادی بنگاه‌های ایرانی و فنلاندی

گروه بنگاه‌ها

فضای اقتصادی پس از برجام و گسترش مناسبات بین‌المللی ایران در طول یک سال گذشته زمینه‌های گسترده‌یی از همکاری‌های بین‌المللی را برای کشور به همراه داشته است؛ اما ایرادی که تاکنون فعالان اقتصادی مطرح می‌کنند این است که این رفت و آمدهای هیات‌های خارجی آنچنان که باید هنوز منجر به عقد قراردادهای تجاری نشده است. مشکلی که با افزایش دامنه‌های ارتباطی و آغاز پروژه‌های مشترک با کشورهای مختلف در حال رفع شدن است. در همین راستا، کشور فنلاند به‌عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ جهانی ازجمله کشورهایی است که با توجه به سابقه طولانی مراودات سیاسی و اقتصادی با ایران، در فضای پسابرجام آماده از سرگیری و توسعه روابط دوجانبه با ایران است. در این رابطه دو هفته قبل سائولی نینیستوو، رییس‌جمهوری فنلاند همراه با هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور به ایران سفر کرد و در نشست خبری مشترک با حسن روحانی اظهار داشت که ایران و فنلاند می‌توانند همکاری‌های خود را در آینده تقویت کنند و بی‌تردید برجام نقطه عطفی در این حوزه است.

وی همچنین با اعلام اینکه دو کشور دارای منافع مشترک در حوزه‌های مختلفی ازجمله کسب و کار کوچک و متوسط، انرژی، فناوری‌های نو و پاک و حتی جنگل‌داری هستند، تصریح کرد: در آینده سفر از فنلاند به ایران و از ایران به فنلاند آسان‌تر خواهد بود و این در زمینه گردشگری می‌تواند بسیار موثر باشد. دو رییس‌جمهوری همچنین پس از نشست مشترک هیات‌های دو کشور 4 یادداشت تفاهم همکاری در بخش‌های انرژی، ارتباطات و فناوری، مدیریت و منابع جنگل، تفاهم همکاری بین سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران و آژانس اعتبار صادرات فنلاند به امضا رساندند. در مسیر پیگیری‌های تفاهم‌های دو رییس‌جمهور، روز گذشته در همایش «فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری ایران و فنلاند» که در محل مجمع ایران برای فردا برگزار شد، دکتر علی وقفچی، نماینده زنجان و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به همراه رایزن بازرگانی سفارت فنلاند در ایران، همچنین مدیرعامل یک شرکت بزرگ فنلاندی که برای سرمایه‌گذاری و دایر کردن دفتر در تهران به ایران سفر کرده است، به بررسی فرصت‌های پیش‌رو در ارتقای همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی پرداختند. همایشی که فعالان بخش خصوصی با استفاده از محتوای تحلیلی آن می‌توانند تصویری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی این کشور به دست بیاورند.


سابقه همکاری‌های مشترک

فنلاند کشوری در شمال اروپا و منطقه اسکاندیناوی با جمعیتی حدود 6 میلیون نفر بوده که هر ساله جزو کشورهایی است که در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در جهان قرار می‌گیرد. این کشور همچنین تنها کشور منطقه یورو است که براساس اعلام سه نهاد مطرح مالی در زمینه اعتبار و درستی‌سنجی، از وضع باثبات (AAA) برخوردار است.

بالاترین سطح روابط میان ایران و فنلاند به سال‌های 1381 باز می‌گردد که فنلاندی‌ها با ورود به بازار ایران همکاری‌های دوجانبه مطلوبی را به صورت رسمی از طریق برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و سرفصل‌های تعیین شده پشت سر گذاشتند، به‌طوری‌که بخش اعظمی از زیرساخت‌های مخابراتی ایران در همکاری با شرکت نوکیا راه‌اندازی و دایر شد.

هرچند پس از دامنه‌دار شدن مناقشه اتمی ایران و تحریم‌های همه‌جانبه بین‌المللی، از سطح روابط دو کشور به‌شدت کاسته شد، اما با حصول توافق هسته‌یی و گشایش‌هایی که در فضای پس از آن به وجود آمد، این کشور اروپایی مجددا در حال بازگشت به الگویی جدید از همکاری‌های دوجانبه با ایران است.


در خلأ‌های تجاری در اقتصاد ایران

علی وقفچی، نماینده زنجان در این همایش با اشاره به اینکه یک خلأ تجاری در روابط اقتصادی دو کشور مشاهده می‌شود، اظهار داشت: با توجه به این حدیث نبوی که می‌فرمایند «اگر رزق و روزی 10 قسمت باشد، 9 قسمت آن در تجارت است»، باید بگویم که متاسفانه ما دارای خلأ بزرگی در این رابطه بوده و سهمی در تجارت جهانی نداریم.

وی گفت: نکته مهم به اعتقاد من فرهنگ‌سازی در بحث تجارت است. کشور ما با قدمتی طولانی و غنای فرهنگی خود، دچار فقر فرهنگی بوده و دلیلش نیز آن است که داشته‌های خود را در زمینه فرهنگ به کار نمی‌بریم. خلأ دیگر در کشور عدم تجارت دوجانبه است. سرمایه‌های بسیار بزرگی مانند معدن و کشاورزی در کشور وجود دارد که می‌توانیم به عنوان صادرکننده از آنها بهره ببریم. در سفری که به فنلاند داشتم، مشاهده کردم که کیفیت محصولات کشاورزی ایران نسبت به محصولات سایر کشورها که به فنلاند صادر می‌شود به‌مراتب بالاتر بوده و در همین جا از رایزن محترم سفارت فنلاند دعوت می‌کنم که با حضور در کمیسیون کشاورزی، راه‌های همکاری ایران با فنلاند را در زمینه کشاورزی بررسی و تسهیل کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خلأ‌های قانونی کشور اظهار داشت: در کمیسیون کشاورزی سعی می‌کنیم که صدای مردم را شنیده و با همراهی آنها خلأهای موجود را جبران کنیم.


زمینه‌های گسترش روابط با فنلاند

در ادامه این همایش کیمو لاکسونن رایزن بازرگانی سفارت فنلاند با ذکر مواردی که می‌تواند موجب رونق و شکوفایی تجارت میان دو کشور باشد، گفت: یکی از مهمترین موارد تجارت میان ایران و فنلاند، می‌تواند به صورت همکاری‌ها در زمینه نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های این صنعت در ایران تبلور پیدا کند. وی اظهار داشت: یکی دیگر از زمینه‌های مهم همکاری بحث آب و شیرین‌سازی و تصفیه آن در ایران است که فنلاند در این زمینه از تخصص بالایی برخوردار است.

رایزن بازرگانی فنلاند با اشاره به اینکه در هر زمینه‌یی که منجر به نوسازی فرآیندها شود، آماده همکاری با ایران هستیم، گفت: ما آمادگی داریم که در زمینه مخابرات و فناوری اطلاعات همکاری‌های گسترده‌یی را با ایران آغاز کنیم. همگان در ایران، نوکیا را به خوبی می‌شناسند؛ هرچند این شرکت دیگر در زمینه تولید تلفن همراه فعالیت نمی‌کند، اما این شرکت که 25درصد شبکه تلفن همراه ایران را در اختیار دارد، با خریداری شرکت آلکاتل فعالیت‌های گسترده‌یی را در زمینه فناوری اطلاعات انجام می‌دهد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه زمینه‌های همکاری فراوانی برای سرمایه‌گذاری میان ایران و فنلاند وجود دارد، اعلام کرد ارتباطات بانکی میان دو کشور پس از برجام برقرار شده، از سوی ایران در فنلاند پذیرفته شده و گشایش یافته است.


همکاری با فنلاند در حوزه انرژی و آب

در شرایطی که رایزن بازرگانی فنلاند توسعه مناسبات زیربنایی بنگاه‌های ایرانی و فنلاندی را شاه‌کلید توسعه مناسبات ارزیابی می‌کند، مدیرعامل شرکت ایست کانسالتینگ از افزایش مراودات آموزشی دو کشور در بخش اقتصاد صحبت می‌کند. یونه پواوهتری، مدیرعامل شرکت ایست کانسالتینگ که برای رایزنی‌های تجاری به ایران سفر کرده است با اشاره به اینکه از گذشته‌های دور روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور بسیار مطلوب بوده است، تاکید کرد: این همکاری‌ها باید گسترش پیدا کند زیرا ظرفیت‌های بسیار زیادی برای همکاری وجود دارد.

وی با اشاره به زمینه‌های گسترده همکاری و پتانسیل‌های کشورش در زمینه ساختمانی، طراحی، صنایع چوب، آب، محیط‌زیست، کشتی‌سازی، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها گفت: فنلاند در زمینه آموزش و پرورش جزو برترین کشورهای دنیا بوده و مایل هستیم که در این خصوص با ایران در قالب تربیت مدرس و ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌یی همکاری داشته باشیم.

وی همچنین اظهار داشت، با توجه به چالش‌هایی که ایران در زمینه کمبود آب با آن دست به گریبان است، کارخانه‌های شیرین‌سازی و تصفیه آب فنلاندی می‌تواند مزیت‌های مناسبی برای ایران تلقی شود. از سوی دیگر از آنجا که هدررفت انرژی در فنلاند بین 3 الی 5 درصد بوده و این میزان در ایران بین 10 تا 50 درصد است، همکاری میان دو کشور در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی از تلفات انرژی در ایران بکاهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر