مردم در انتظار معجزه

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۷۴

گروه راه و شهرسازی|

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، میزان معاملات مسکن در مهرماه سال 1395 نسبت به ماه گذشته و همچنین مهرماه سال 1394 کاهش‌یافته است؛ اما دلیل این کاهش معاملات چیست؟ مشاوران املاک اظهار می‌کنند که مردم در انتظار وقوع معجزه در بازار مسکن هستند.

یکی از مشاوران املاک فعال در مرکز شهر تهران به «تعادل» گفت: از آنجا که گزارش بانک مرکزی به‌صورت عمومی است نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این مبحث داشت؛ زیرا بانک مرکزی به‌صورت واضح اعلام نمی‌کند که این کاهش در کدام منطقه و محله رخ ‌داده است.

در حال حاضر برخی هم‌صنفی‌های بنده معتقد هستند بازار خوبی در ماه مهر داشتند درصورتی‌که به نظر بنده مهرماه، ماه دلچسبی برای مشاوران املاک نبوده است.

او افزود: به‌طورکلی رکود اقتصاد بر تمام بخش‌های کشور تاثیر گذاشته است؛ و اگر به همین منوال پیش برود باید مشاوران املاک میدان دلالی را ترک کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشاوران املاک به دلیل رکود تغییر شغل داده‌اند، گفت: متاسفانه بسیاری از هم‌صنف‌های بنده توانایی پرداخت هزینه‌های دفتر را نداشتند.

این مشاور املاک با انتقاد از عدم همکاری اتحادیه مشاوران املاک گفت: باوجود انتقادهای شدید به عملکرد مشاوران املاک این صنف با مشکلات مالی زیادی روبه‌روست. در حال حاضر پاشنه در به سود مالکان می‌چرخد و حرف آخر را در معاملات آنها می‌زنند برای همین بسیاری از معاملات جوش نمی‌خورد.

یکی دیگر از مشاوران املاک فعال در غرب تهران دلیل کاهش معاملات را رفتار خود مردم دانست و بیان کرد: بسیاری از مالکان قیمت‌های غیرمنطقی را وارد میدان خریدوفروش مسکن می‌کنند درحالی که بسیاری از این قیمت‌ها حاصل مشورت خانواده در جمع خانوادگی بوده و به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست. وقتی در مقابل این قیمت‌ها مشاوران املاک اعتراض می‌کنند، می‌گویند ما صبر و حوصله زیادی داریم و برای فروش هیچ عجله‌یی نداریم؛ در نتیجه همین اعداد و ارقام غیرمنطقی است که تعداد معاملات پایین آمده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد، مردم در انتظار معجزه هستند. مسوولان می‌گویند بازار مسکن مصرفی شده است درحالی که در هفت ماه گذشته هیچ تقاضایی وجود نداشته است. این وسط یا مسوولان آمار دقیقی از مستاجران ندارند یا مردم اجاره‌نشینی را به خرید ترجیح می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه معاملات مسکن به خاطر مسائلی مانند رکود شدید، نبود تسهیلات مناسب و عدم توانایی خرید روند کاهشی داشته افزود: صحبت‌های مسوولان در مورد بسته خروج از رکود باعث شده است، متقاضیان صبورتر باشند.


تسهیلات گره‌گشا نبود

یکی دیگر از مشاوران املاک با بیان اینکه مردم منتظر بسته‌های اقتصادی در دولت بعدی هستند، اظهار داشت: متاسفانه تمام دولت‌ها با برنامه‌های جامع و کامل مسکنی به عرصه انتخابات وارد می‌شوند اما ماحصلی و نتیجه‌یی از این برنامه عاید مردم نمی‌شود.

وی گفت: اقتصاد مسکن ایران به سیاست‌های جهانی وابسته نیست. باید ببینیم دولت چه طرحی در جهت تقویت و افزایش قدرت خرید مردم ارائه می‌دهد. متاسفانه تاکنون تسهیلات ارائه ‌شده گره کور مسکن را باز نکرده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد، بازار تا پایان سال هیچ کششی برای افزایش قیمت نداشته باشد، اظهار داشت: مردم منتظر هیچ افزایش قیمتی نباشند اگر اعداد و ارقام در خصوص افزایش قیمت‌ها می‌شنوند به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست زیرا بازار کششی برای افزایش قیمت‌ها ندارد.

وی در نهایت گفت: اگر این رکود همچنان ادامه داشته باشد، مطمئنا تولیدکنندگان سود را کاهش کرده و مسکن را به قیمت واقعی عرضه می‌کنند تا بتوانند آن را بفروشند. اینکه گفته می‌شود ملک گران شده حقیقت ندارد.

یکی دیگر از مشاوران املاک در اطراف میدان هفتم‌تیر با بیان اینکه افزایش مراجعات مردم به مشاوران املاک نوید رونق مسکن را می‌دهد، گفت: اگر چه بیشتر این مراجعات به انجام معاملات ختم نمی‌شود اما حضور مردم بیانگر از افزایش تحرک در این بازار است.

وی گفت: افزایش تماس‌های تلفنی، مراجعات حضور و مطالبات در فضای مجازی از ابتدای نیمه دوم سال 95 گواه معتبری برافزایش سینوسی مشارکت مردم در خریدوفروش مسکن است؛ زیرا این موارد خبر از افزایش معاملات در آینده نزدیک می‌دهد.

وی در مورد تاثیر تسهیلات مسکن نیز گفت: ارائه تسهیلات عامل مهم و محرک بازار تقاضای مسکن است و اگر در این مورد جهشی دیده نمی‌شود، نشان می‌دهد، زمان اثرگذاری این تسهیلات فرا نرسیده است.

یک مشاور املاک دیگر در این خصوص گفت: بر اساس گزارش‌های صندوق تسهیلات روزانه تعدادی از خانه اولی‌ها در این صندوق ثبت‌نام می‌کنند و بدون تردید اثرگذاری این وام‌ها در آینده بسیار نزدیک هویدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه تک‌نرخی شدن تسهیلات باعث دلگرمی متقاضیان شده است، گفت: کاهش نرخ سود بانکی باعث افزایش تقاضا و در نهایت رونق مسکن شود.

وی در نهایت گفت: اگرچه این تسهیلات تنها جوابگوی واحدهای کوچک و نقلی است اما می‌تواند در جهش سینوسی معاملات مسکن بسیار تاثیرگذار باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر