از منطقه

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۶۸

تحقیق یوناما درباره تلفات غیرنظامیان در قندوز

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرد سرگرم تحقیق درباره ادعای کشته شدن ۳۲غیرنظامی در حملات هوایی در ولایت شمالی قندوز است. به گزارش بی‌بی‌سی، دفتر هیات کمک سازمان ملل در اعلامیه‌یی نوشته که براساس گزارش‌های اولیه، در حملات هوایی نیروهای بین‌المللی علیه شورشیان در بامداد ۱۳ آبان، دست کم ۳۲غیرنظامی کشته و ۱۹نفر دیگر زخمی شدند. تادامیچی یاماموتو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رییس یوناما، گفته است: «تلفات غیرنظامیان غیرقابل‌قبول است و به تلاش‌ها برای تامین صلح و ثبات در افغانستان آسیب می‌رساند. نیروهای بین‌المللی در وقت انجام حملات هوایی برای به‌حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان باید تمام تدابیر لازم را روی دست گیرند و تحلیل کلی از زمینه حملات هوایی داشته باشند.» یوناما از مقامات خواسته زمینه تحقیقی مستقل، بی‌طرح و فوری را به سریع‌ترین فرصت ممکن فراهم کنند و اقدامات لازم را برای پاسخگویی و جبران خسارت به قربانیان و توقف چنین حملات در آینده انجام دهند. ژنرال جان نیکلسن فرمانده کل نیروهای امریکایی و بین‌المللی در افغانستان با انتشار اعلامیه‌یی، انجام حملات هوایی در قندوز را تایید کرده و نسبت به کشته شدن غیرنظامیان در آن ابراز تاسف کرده است.


درخواست پاکستان برای اعزام کمیته حقیقت‌یاب به کشمیر

سفیر پاکستان در سازمان ملل ضمن درخواست مجدد از این سازمان برای اعزام هیاتی حقیقت‌یاب به منطقه کشمیر اعلام کرد که ممانعت هند از ورود افراد به این منطقه در حقیقت تاییدکننده جنایات نیروهای هندی در کشمیر است. به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات امنیتی و اطلاعاتی هند نیز اعلام کرده‌اند که به‌زودی مدارک جمع‌آوری شده درخصوص نقش ارتش و مقامات نظامی پاکستان در هدایت و ادامه ناآرامی‌های کشمیر افشا خواهد شد. ناآرامی و خشونت‌ها در کشمیر که از 18تیر گذشته و به‌دنبال کشته شدن برهان مظفر وانی فرمانده حزب المجاهدین از سوی ارتش آغاز شد، بیش از 90کشته و 7هزار مجروح برجای گذاشت. دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی کشمیر تحت کنترل هند همچنان با گذشت چهار ماه تعطیل و محدودیت تجمع همچنان در بسیاری از مناطق کشمیر اجرا می‌شود. هند و پاکستان در سال 2003 توافق آتش‌بس در مرز‌های جامو و کشمیر را امضا کردند. بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قرار دارد و هر دو ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند.


برگزاری جشنواره برداشت زیتون در ترکیه

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی برداشت زیتون با شعار «هر برداشت یک پیام صلح‌آمیز است» در میدان جمهوری شهرستان آیوالیک استان بالیک اسیر ترکیه برگزار شد. به گزارش آناتولی، در حاشیه این جشنواره، راهپیمایی با عنوان «شکرگزاری زیتون» با همراهی گروه موسیقی شهرداری این شهرستان از پل عاشیقلر به سوی مرکز شهر برگزار شد. بنخان ابراهیم کانتارجی رییس اتاق بازرگانی آیوالیک، هدف از برپایی این جشنواره را افزایش سرانه مصرف روغن‌زیتون خوانده و گفته است: «این میزان در کشورهای حوزه دریای مدیترانه به‌عنوان تولیدکنندگان روغن‌زیتون به 10 تا 15 لیتر در سال می‌رسد. در ترکیه نیز این میزان مصرف در سال‌های اخیر از 800 گرم به 2 لیتر افزایش یافته است. ما باور داریم که برگزاری چنین برنامه‌هایی در افزایش تولید روغن‌زیتون تاثیر بسزایی دارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر