رای زودهنگام بازارهای جهانی به کلینتون

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۶۲

گروه جهان

بازارهای جهانی از تبرئه هیلاری کلینتون از سوی پلیس فدرال امریکا و افزایش چشمگیر شانس او برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری به گرمی استقبال کردند. تحلیلگران معتقدند که با توجه به تمایل بسیار زیاد به پیروزی نامزد دموکرات‌ها، در صورتی که دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواهش در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود شوک بزرگی به بازارهای جهانی وارد خواهد شد؛ شوکی که وال‌استریت از هم‌اکنون خود را برای رویارویی احتمالی با آن آماده می‌کند. روزنامه ایندیپندنت می‌نویسد، پس از انتشار تصمیم اف‌بی‌آی مبنی بر اینکه هیچ اتهامی متوجه کلینتون نیست، ارزش دلار امریکا برای نخستین‌بار در هفت روز گذشته افزایش یافت و شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی نیز بالا رفت. اف‌بی‌آی دوشنبه اعلام کرد که بررسی ایمیل‌های جدید هیلاری کلینتون نشان می‌دهد کاندیدای دموکرات‌ها نباید در مظان اتهام قرار بگیرد. در پی این سخنان ارزش دلار امریکا 1.2 درصد افزایش یافت.

به‌ گفته کارشناسان بازار، با توجه به کاهش احتمال پیروزی دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواه دلار در حال بازگشت به بازار جهانی است. ناظران معتقدند که پیروزی احتمالی ترامپ موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاران بین‌المللی اطمینان کمتری نسبت به مسیر سیاست‌های اقتصادی امریکا داشته باشند و این مساله باعث خواهد شد که احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی امریکا در نشست دسامبر کمتر شود؛ همین مساله یکی از دلایل کاهش ارزش دلار است.

جیمز کومی، مدیر پلیس فدرال امریکا دوشنبه در شرایطی از تبرئه هیلاری کلینتون خبر داده که ماه گذشته در جریان ارسال نامه‌یی به کنگره گفته بود، اف‌بی‌آی ایمیل‌هایی را در تحقیقات جداگانه‌یی کشف کرده که مرتبط با رسوایی انتشار غیرمسوولانه اطلاعات محرمانه از سوی کلینتون است؛ اقدامی که باعث تنش در رقابت‌های انتخاباتی شد. اکنون نامه جدید مدیر اف‌بی‌آی به کمیته تحقیقات کنگره امریکا می‌تواند به کلینتون کمک کند تا در روزهای پایانی، کمپین انتخاباتی‌اش بار دیگر قوت بگیرد و از دونالد ترامپ جلو بیفتد؛ مساله‌یی که نامزد جمهوری‌خواهان را بسیار خشمگین کرده است.

دونالد ترامپ با اشاره به اقدامات اف‌بی‌آی و رسیدگی این اداره به پرونده رسوایی کلینتون در کمپین انتخاباتی‌اش در میشیگان گفته است: «نمی‌توانید در 8روز ۶۵۰ هزار ایمیل جدید را بررسی کنید. هیلاری کلینتون گناهکار است، او آن را می‌داند، اف‌بی‌آی این مساله را می‌داند و مردم نیز از این مساله آگاه هستند، حالا این برعهده مردم امریکاست که در روز انتخابات آرای خود را عادلانه در صندوق‌ها بیندازند.»

به گزارش رسانه‌های خبری، پس از انتشار نامه اف‌بی‌آی، بورس نیکی ژاپن ۱,۴ درصد، کاسپی کره‌جنوبی 0.7درصد، هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ 0.5درصد و اس‌اندپی استرالیا 1.3درصد رشد کردند. بورس شانگهای چین نیز 0.2درصد صعود کرده است. همچنین تبرئه کلینتون موجب رشد ۲۰۰ امتیازی بورس داو جونز امریکا هم شده که جمعه 0.2درصد افت کرده بود. براساس پیش‌بینی‌های جدید، بازار سهام با ریاست‌جمهوری کلینتون 11 درصد بیش از ریاست‌جمهوری ترامپ ارزش پیدا می‌کند. همه‌چیز حاکی از آن است که وال‌استریت با وجود سنت دیرینه که همواره جمهوری‌خواهان را به دموکرات‌ها ترجیح می‌داده، این‌بار عمیقا حامی نامزد دموکرات‌هاست. نظرسنجی اکتبر از مدیران سرمایه نشان می‌دهد که پیروزی ترامپ یکی از بزرگ‌ترین مخاطرات پیش روی بازارهای مالی محسوب می‌شود. این در حالی است که سیاست‌های کلینتون هم چندان خوشایند مذاق صاحبان سرمایه نیست.

به گزارش بی‌بی‌سی، هیلاری کلینتون وعده داده برای مقابله با نابرابری اقتصادی، مالیات ثروتمندان را بیشتر می‌کند؛ به این ترتیب کسانی که درآمد بالای 5میلیون دلار در سال دارند، باید چهار درصد مالیات اضافی بدهند. او وعده داده راه‌های فرار مالیاتی را ببندد، مالیات ملک را بالا ببرد و همچنین گفته که معافیت مالیاتی در هزینه‌های درمانی و آموزشی خانواده‌های طبقه متوسط را بالا می‌برد. کارشناسان می‌گویند در برنامه هیلاری کلینتون حدود سه‌چهارم افزایش مالیات از یک درصد بالای جامعه تامین می‌شود. دونالد ترامپ در مقابل گفته، رده‌های مالیاتی را از 7 به 3 کاهش می‌دهد و مالیات شرکت‌ها و ملک را کم می‌کند. کارشناسان می‌گویند اگر برنامه ترامپ اجرا شود، درآمد مالیاتی دولت امریکا در 10 سال ۵۹۰۰ میلیارد دلار کم خواهد شد. ضمن اینکه درآمد یک درصد بالای جامعه، بیش از 10 درصد بالا می‌رود اما درآمد یک‌چهارم پایین جامعه، نزدیک

2 درصد بیشتر می‌شود.

همچنین دونالد ترامپ گفته که ظرف 10 سال ۲۵میلیون شغل ایجاد می‌کند. او معتقد است، شغل‌هایی که باید در امریکا ایجاد شود به‌ویژه در تولید صنعتی، به کشورهای دیگر می‌رود. او اعلام کرده مالیات شرکت‌ها را از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد پایین می‌آورد و با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، متعادل‌تر کردن تراز منفی تجارت خارجی، کاهش مالیات و برداشتن برخی مقررات، شغل ایجاد می‌کند.

هیلاری کلینتون در مقابل گفته که با سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته، فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر و کسب‌وکارهای کوچک شغل ایجاد می‌کند. از دیگر برنامه‌های نامزد دموکرات‌ها، افزایش دوره‌های آموزشی است که می‌گوید بودجه‌اش را از محل مالیات امریکایی‌های ثروتمند تامین می‌کند. کلینتون مدعی است، کارشناسان مستقل تخمین زده‌اند با این برنامه‌ها می‌شود ۱۰ میلیون شغل جدید ایجاد کرد. هیلاری کلینتون یک بار گفته بود شراکت ترنس‌پاسیفیک (پیمانی تجاری بین 12 کشور حوزه اقیانوس آرام) معیار طلایی پیمان‌های تجاری بین‌المللی است. اما با توجه به مخالفت افکار عمومی امریکا با قراردادهای تجارت آزاد، تغییر موضع داده است. او اکنون می‌گوید با ترنس‌پاسیفیک و پیمان تجارت آزاد امریکای مرکزی در شکل‌ کنونی‌شان مخالف است.

اما یکی از مسائلی که سرمایه‌گذاران را عمیقا نگران کرده این است که ترامپ تاکید کرده با شراکت ترنس‌پاسیفیک مخالف است و اگر رییس‌جمهور شود، برای تغییر قراردادهایی چون پیمان تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) مذاکره می‌کند و اگر خواسته‌های امریکا برآورده نشود، این پیمان‌ها را پاره خواهد کرد. به اعتقاد کارشناسان، اقبال بازارهای جهانی به کلینتون از سر ناچاری است و آنچه سرمایه‌گذاران را نسبت به پیروزی کاندیدای جمهوری‌خواه نگران می‌کند، ماهیت فردی دونالد ترامپ است؛ سیاستمداری کم‌تجربه با روحیه‌یی غیرقابل پیش‌بینی که پیروزی‌اش در انتخابات می‌تواند به بروز عدم اطمینان در شرایط اقتصاد و سیاست خارجی منجر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر