تغییر مواضعم انتخاباتی نیست

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۵۸

با اجرای مصوبه هیات عالی نظارت، جناح‌بندی در بازار را برمی‌داریم

گروه تشکل‌ها سمیه سایش

اردیبهشت سال 95 هیات عالی نظارت در زمینه ادغام اتحادیه‌های صنفی به اصناف اولتیماتومی 3ماهه داد که بنا به شرایطی این قانون در مهلت مقرر نه تنها اجرایی نشد بلکه این طرح در سطح بازار با حاشیه‌هایی مواجه شد. ابراهیم درستی، نایب‌رییس اتاق اصناف تهران جزو آن دسته از نمایندگان مخالف اجرای این طور بود که درباره اجرای طرح ادغام در سطح بازار تغییر مواضع داد و اکنون درباره سرنوشت طرح ادغام می‌گوید:«یکی از دلایل مخالفتم با اجرای طرح ادغام، دستوری بودن این مصوبه از سوی نمایندگان دولت بود اما اکنون بر این باورم که اگر با اجرای این طرح موافقت نکنم، افرادی وارد کار خواهند شد که هیچ سررشته‌یی از وضعیت بازار و صنف ‌ندارند آن وقت آنها می‌خواهند در بازار شرایط تعیین کنند.» وی در ادامه توضیح داد:«با تغییر مواضعم عده‌یی به انتخاباتی بودن این اقدام می‌اندیشند؛ درحالی که با تغییر مواضع هیچ هدفی برای انتخابات اتاق اصناف تهران و ایران دنبال نمی‌کنم.» ماحصل گفت‌وگوی «تعادل» با این فعال تشکلی را در زیر می‌خوانید:


آقای درستی! درحال حاضر سرنوشت مصوبه هیات عالی نظارت مبنی بر ادغام اتحادیه‌ها به کجا رسید؟

در زمان اجرای مصوبه هیات عالی نظارت مبنی بر ادغام اتحادیه‌های صنفی بنده یکی از نمایندگان مخالف اجرای این طرح بودم. به واقع در اوایل اردیبهشت ماه کمیسیون هیات عالی نظارت اولتیماتوم 3ماهه را برای اجرای این بند از قانون به اصناف داد اما در آن زمان برخی روسای اتحادیه‌ها ازجمله خود بنده با اجرای این طرح مخالفت کردیم. در آن زمان عمده‌ترین مخالفت‌ها بر سر نحوه اجرای این بند از قانون بود؛ ما به‌عنوان نمایندگان مخالف اجرای طرح ادغام بر این باور بودیم که این بند از قانون باید به‌طور کارشناسی شده و توسط برنامه‌یی دقیق اجرا شود که این موضوع نیز توسط کارشناسان اصناف و هیات عالی نظارت به شکل دقیق درحال پیگیری است تا اجرای طرح ادغام به شکل کارشناسی شده، عملیاتی شود.

آیا درباره شیوه صحیح اجرای این قانون مطالعه دقیقی انجام شده و این برنامه‌ها چه هستند؟

قرار شد تا جلسه‌یی در راستای طرح عملیاتی ادغام انجام شود و در این جلسه اعضا به نقطه نظرات کارشناسی شده متوالیان صنفی مخالف توجه کنند. خواهش ما از نمایندگان مخالف اجرای طرح این است که نظراتشان را به‌طور مکتوب و در راستای تنظیم برنامه‌یی مدون ارائه دهند و درحال حاضر نیز مخالفان اجرای طرح برنامه‌یی را در راستای چگونگی اجرای ادغام به اتاق اصناف ارائه نداده‌اند.

چندی پیش درباره اجرای هر چه سریع‌تر ادغام اتحادیه‌ها سخن به میان آوردید. به هر حال این صحبت شما با صحبت‌های دو ماه پیش بسیار متفاوت است و دلیل تغییر مواضعتان از اجرای طرح ادغام چیست؟

یکی از دلایل تغییر مواضعم این است که در اوایل مطرح شدن اجرای ادغام دولتمردان قرار بود طرح را به طور دستوری عملیاتی و پیاده‌سازی کنند؛ این موضوع درحالی است که در زمینه اجرای طرح ادغام قرار نیست دستوری از سوی سازمان‌های دولتی اعمال شود. به ‌واقع، دیگر قرار نیست که کارشناسان دولتی تصمیمی برای اصناف بگیرند بلکه این خود اصناف هستند که باید برای خودشان برنامه‌یی را در نظر گیرند. از سوی دیگر؛ در گذشته علاوه بر دستوری بودن طرح قرار بود که هیچ انتخاباتی در راستای چگونگی انتخاب روسا برای صنوف مختلف اعمال نشود؛ درحالی که یکی از خواسته‌های مخالفان طرح ادغام این بود که این مصوبه به دور از سیاسی‌کاری و با انتخابات شفاف انجام شود. درحال حاضر نیز این طرح به دور از سیاسی‌کاری و با اعمال انتخابات قرار است، برگزار و عملیاتی شود بنابراین هم‌اکنون هم اعلام می‌کنم که در این بازه زمانی بنده موافق 100درصدی اجرای طرح ادغام هستم. البته در پاسخ به این پرسش هم باید به نکته دیگر مخالفتم درباره ادغام اشاره کنم که در زمان مطرح شدن ادغام اتحادیه‌ها، موضوع انتخابات هیات رییسه اتحادیه صوت و تصویر بود و اگر در آن زمان موافقتم را در زمینه ادغام اتحادیه‌ها اعلام می‌کردم اعضا به این موضوع می‌اندیشند که شاید می‌خواهند از انتخابات دوری کنم و همین موضوع نیز باعث ایجاد شائبه و بی‌اعتمادی می‌شد.

برخی می‌گویند با تغییر مواضعتان هدفی را در انتخابات این دور اتاق اصناف تهران و ایران دنبال می‌کنید. این نوع موضوع‌ها تا چه حد صحت دارد؟

بنده در آن زمان ‌باید از حق صنفم دفاع می‌کردم و در راستای اجرای قانون شفاف‌سازی می‌کردم. درحال حاضر بر این باورم که مصوبه هیات عالی نظارت یک قانون است و ما هم مجریان قانون هستیم و باید این طرح را به طور 100درصدی اجرا کنیم؛ چراکه اگر ما خودمان برای خودمان تصمیم نگیریم دیگران وارد کار خواهند شد و وضعیت را اسفناک خواهند کرد؛ چرا که این عده نه اطلاعاتی از واحدهای صنفی دارند و نه از صنفی بودن چیزی می‌دانند، به واقع اطلاعات این افراد به اندازه خود اصناف نیست و اگر قرار باشد که این افراد وارد کار صنفی هم شوند دیگر نمی‌توان هیچ کاری کرد. اکنون فرصت طلایی است و باید از مصوبه هیات عالی نظارت استفاده کنیم. به باور بنده ادغام اتحادیه‌ها هر چه زودتر و با تمام قوا باید انجام پذیرد. اینکه عده‌یی می‌گویند بنده با تغییر مواضع قرار است کاری سیاسی کنم، بحث‌هایی اشتباه است و مخالفت بنده نسبت به صحبت‌های ابتدایی در زمینه اجرای ادغام به دور از مسائل انتخاباتی است و هرگز تبلیغات انتخاباتی ندارد.

درحال حاضر مواضعتان در این بازه زمانی درباره اجرای مصوبه هیات عالی نظارت چیست؟

بنده موافق 100درصدی اجرای طرح ادغام هستم؛ چراکه با ادغام سریع‌تر اتحادیه‌ها این اتفاق هم به نفع مردم و هم به نفع اصناف رقم خواهد خورد و علاوه بر آن نظام توزیع ما نیز یک پارچه و به دور از مسائل حاشیه‌یی خواهد بود. به عبارت دیگر؛ اگر قرار باشد ادغام همین طور به تعویق بیفتد دودش در چشم مردم خواهد رفت و مسوولان نیز باید پاسخگوی این ناهنجاری‌ها باشند. درحال حاضر دلیلی ندارد که یک واحد صنفی برای اخذ مجوز به چند اتحادیه مراجعه کند و برای شروع کسب و کار با سرگردانی مواجه شود. هدف از ادغام پایان دادن به این سرگردانی‌های مردم برای اخذ مجوز کسب و کار کوچک و همچنین کاهش قیمت تمام شده محصولات است که امیدواریم این طرح هر چه زودتر جنبه عملیاتی به خود گیرد.

یعنی اگر بگویند که اتحادیه صوت و تصویر در آینده وجود ندارد ناراحت نخواهید شد و از سمت خود کناره‌گیری نخواهید کرد...

همانطور که در صحبت‌های بالا اشاره کردم درحال حاضر ما از تغییرات رویکری اتاق اصناف درباره مصوبه هیات عالی نظارت دفاع می‌کنیم؛ چراکه درحال حاضر از نحوه رویکردها آگاه هستیم و این طرح قرار است بدون هیچ سیاسی کاری عملیاتی شود. بنابراین با آگاه شدن چگونگی اجرای طرح دیگر حرفی از حذف اتحادیه‌ها نیست بلکه در این بازه زمانی هدف شناسایی رسته‌های همگن و قوی‌تر کردن مدیریت اتحادیه‌های صنفی است. بنابراین اگر مخالفان اجرای طرح نیز نظر کارشناسی و منطقی دهند ما اعمال نظر خواهیم کرد همچنین نظرات غیرکارشناسی شده افراد را به دلیل مواضع شخصی رد می‌کنیم.

آیا برای دور جدید انتخابات اتاق برنامه‌یی درنظر دارید؟

صحبت کردن در زمینه انتخابات اتاق اصناف هنوز زود است. هرچند که هر رییس اتحادیه‌یی در زمینه کاندیدا شدن در انتخابات حق دارد. در این راستا باید گفت که ما در شرایطی قرار داریم که که دیگر افراد به زبان کاندیداها رای نخواهند داد بلکه افراد به زمان رای می‌دهند؛ یعنی افراد موقعیت‌های زمانی ریاست افراد را در نظر دارند و اگر اقدام موثری در زمینه ریاست افراد اتفاق افتاده باشد افراد به کاندیدای خود رای خواهند داد. درحال حاضر یکی از خواسته‌های صنوف در این بازه زمانی داشتن بانک اصناف، صندوق قرض‌الحسنه، بیمه و... است که کاندیداها باید برای دستیابی به این موضوع‌ها اقدام‌های لازم را در نظر گیرند.

چندی پیش علاوه بر تغییر مواضع درمورد اجرای سریع طرح ادغام به عدم برنامه مخالفان برای اجرای صحیح این طرح اشاره داشتید. حال برنامه‌یی از سوی نمایندگان تشکلی در راستای چگونگی شیوه اجرا به هیات عالی نظارت اعطا شده است؟

خیر درحال حاضر نیز خبری از برنامه مخالفان در راستای برگزاری بهتر ادغام اتحادیه‌ها نیست.

در زمان مهلت هیات عالی نظارت به اصناف برخی کارشناسان به انتخاباتی بودن ادغام اتحادیه‌ها تاکید داشتند. موضوع برگزاری انتخابات برای اجرای این طرح نهایتا به کجا رسید؟

خوشبختانه در این زمینه به نقطه مشترکی با هیات عالی نظارت دست پیدا کردیم و قرار شده در زمان اجرای عملیاتی این طرح فراخوانی در راستای برگزاری انتخابات انجام شود.

تکلیف اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی در زمینه ادغام اتحادیه‌ها چه می‌شود و این طرح چه زمانی قابلیت اجرایی می‌یابد؟

دیگر نباید چیزی به نام تولید و توزیع در سطح بازار داشته باشیم. البته شاید هنوز از نظر مسوولان و مردم در بازار مولفه‌هایی از تولید و توزیع دیده شود. به عقیده بنده ما دیگر نباید در سطح بازار جناح‌بندی داشته باشیم و بازار را با دو جناح تولید و توزیع ببینیم و امیدواریم با ادغام اتحادیه‌ها، جناح‌بندی در بازار نیز خاتمه یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر