شارژ نماگرهای بورس با سوخت کامودیتی‌

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۵۳

گروه بورس|

بورس تهران دیروز به همت فلزی‌ها، معدنی‌ها، خودرویی‌ها و پالایشی‌ها شاخص بازار خود را تا ارتفاع 79هزار و 632واحد ارتقا داده و تا حدودی افت روزهای گذشته را جبران کرد. افزایش قیمت نفت، سنگ‌آهن، مس و دیگر کامودیتی‌های معدنی و فلزی، گزارش‌های دوره‌یی برخی شرکت‌ها و همچنین تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی تاثیر عمده‌یی بر رشد نماگرهای بازار سرمایه داشتند.

به گزارش «تعادل» روز گذشته اغلب صنایع بورسی با تقاضای بالا دنبال شدند و توانستند شاخص کل را 494واحد افزایش دهند. از دیگر اتفاقات مهم روز گذشته افزایش ارزش معاملات تا مرز 400میلیارد تومان بود. این رخداد از آن رو مهم تلقی می‌شود که ارزش معاملات در ماه‌های اخیر از مرز 300میلیارد تومان به سختی عبور کرده است. همچنین حجم معاملات نیز از مرز یک‌میلیارد و 257میلیون سهم گذشت.

بر اساس این گزارش، روز گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت با 71سنت افزایش، معادل 1.56درصد به 46دلار و 29سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز 73سنت، معادل 1.66درصد افزایش داشت و به 44دلار و 80 سنت رسید. بر اساس این گزارش، روز گذشته اظهارات دبیرکل اوپک مبنی بر تعهد به اجرای توافق الجزایر، قیمت نفت را بیش از یک درصد افزایش داد اما بسیاری از تحلیلگران در مورد پایداری این افزایش تردید دارند.

تصمیم‌گیری برای کاهش سطح تولید که در جلسه 30نوامبر توسط کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیر اوپک مانند روسیه برگزار می‌شود عاملی است که به تنهایی در مقابل شرایط بنیادی ضعیف بازار منجر به این حرکت افزایشی قیمت نفت شده است. با این حال بانک بارکلیز به مشتریان خود گفت: « هنوز جزییات هر کشور در رابطه با مشارکت در این برنامه، برای به چالش کشیدن توافق بر جای خود باقی است.» بارکلیز گفت: «عراق تولیداتش را افزایش داده در حالی که عربستان‌سعودی خواستار مستثنا شدن است. روسیه هنوز در حاشیه قرار دارد، و رایزنی‌های هیچ یک از کشورهای غیر عضو اوپک تاکنون به کاهش تولیدی منتهی نشده است.» بر همین اساس نمادهای شرکت پالایشگاهی که در روزهای اخیر با عرضه‌های سنگینی روبه‌رو شدند طی معاملات روز گذشته با روندی متعادل روبه‌رو شده و حتی برخی نمادها در آستانه صف خرید قرار گرفتند.


تاثیر نوسانات ارزی بر بورس

دیروز در بازارهای جهانی قیمت طلا با 16.4دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت 1287دلار و 60سنت در هر اونس معامله شد. قیمت فلز زرد دیروز در بیشترین قیمت 1286دلار و 30سنت و در کمترین قیمت 1262دلار و 10سنت به فروش رفت. قیمت دیروز این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته 30دلار و نسبت به یک‌سال گذشته با 198دلار افزایش همراه بود. در سایر گروه فلزات گرانبها نیز غیر از پالادیوم که رشد 3دلاری داشت، فلزاتی مانند نقره و پلاتینوم کاهش‌هایی به ترتیب 20سنت و 4دلار را تجربه کردند، فلز رادیوم نسبت به روز گذشته تغییراتی نداشت. تغییرات قیمتی ارز در سطح جهانی تاثیر مستیقی بر عملکرد شرکت‌های صادرات و واردات محور دارد و در صورت ادامه‌دار بودن این نوسانات این شرکت‌ها باید در صورت‌های مالی خود تجدیدنظر کنند.


لیدری مجدد خودرویی‌ها

مهم‌ترین اتفاق در صنعت خودرو‌سازی صورت‌های مالی 6ماه شرکت‌هاست که از پیش‌بینی‌ها جلو‌تر بوده و توانست نظر فعالان بازار را هرچند دیرهنگام جلب کند. در صورت‌های مالی اغلب شرکت‌های خودروساز در تولید و فروش عملکرد خوبی داشتند. همچنین خبرهای زیادی مجددا در صنعت خودرو به گوش می‌رسد. اخیرا مدیرعامل زامیاد اعلام کرده است که از سوی دیگر رعایت استانداردها و قوانین موجود در تولید وانت و توجه به سلیقه مشتریان سبب شده که سبد محصولات جدید زامیاد مورد توجه مشتریان و کارشناسان خودرو قرار گیرد و رو به افزایش است.

سایپا نیز با تعدیل مثبت روبه‌رو بوده و انتظار می‌رود در محدوده قیمت مناسبی بازگشایی شود. از طرف دیگر قیمت محصولات خودرویی نیز افزایش یافته است و شورای رقابت در جلسه اخیر خود به بررسی قیمت‌گذاری پژو 207 پرداخت و مقرر شد که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نباشد. از طرف دیگر معاون رنو در آفریقا، خاورمیانه و هند، برنامه این شرکت فرانسوی در ایران را افزایش تولید به 350هزار دستگاه در سال اعلام کرد که فرصت جدیدی برای قطعه‌سازان به‌شمار می‌رود. مجموعه بردارهای موجود نشان می‌دهد، نماد خودرویی‌ها چشم مثبتی را در دوره‌های پیشرو خواهند داشت.


معدنی‌ها و گزارش‌های جهانی

طی روزهای اخیر قیمت سنگ‌آهن افزایش یافته است. موسسه مالی و اعتباری گلدمن ساکس امریکا افزایش بهای سنگ‌آهن را به چینی‌ها ربط داده است. این موسسه عامل افزایش قیمت سنگ‌آهن را کاهش «یوآن» چین برآورد کرده است چراکه به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه، احتمال تداوم تضعیف یوآن در مقابل دلار همچنان پرقدرت پیش‌بینی می‌شود که به تبع این علت انتظار می‌رود روند صعودی در بازار این ماده اولیه ادامه‌دار باشد. علاوه بر آن قیمت مس نیز روز گذشته 1.5درصد صعود کرد و هر پوند مس به 2دلار و 294سنت رسید. افزایش قیمت‌های جهانی فلزات در روزهای اخیر به رشد جهشی قیمت سهام شرکت‌های معدنی و سنگ‌آهنی دامن زده است به گونه‌یی که در معاملات روز گذشته بیشتر نمادهای این گروه با صف خرید دنبال می‌شدند.


تحلیل کلان بازار سرمایه

اگرچه در روزهای اخیر رشد شاخص کل بازار سهام با تکیه بر تحولات مثبت بازارهای جهانی رقم خورد اما با توجه به اظهارنظرهای کارشناسان بازار سرمایه انتظار می‌رود، تحولات داخلی نیز به گونه‌یی بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد. از جمله مواردی که می‌تواند به رشد تداوم‌دار شاخص کل بازار کمک کند، ایجاد بورس ارز برای کاهش ریسک معاملات ارزی و صنایع صادرات‌محور است به‌طوری‌که برای تسریع در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در برهه کنونی به‌شدت نیاز به بورس ارز احساس می‌شود. این در حالی است که علاوه بر این باید شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی با اصلاح قوانین بانکی و پولی و اصلاح قوانین بازار سرمایه بهبود یابد. تامین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی، جذب سرمایه‌های سرگردان، جلوگیری از رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده‌ها، تسریع در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تثبیت نرخ ارز از جمله راهکارهای تداوم رونق بورس است و پیش‌بینی می‌شود، بورس تهران در نیمه دوم سال روند رو به رشدی داشته باشد.

ابراهیم نوایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه به راهکارهای تداوم رشد بورس درنیمه دوم سال اشاره کرد و گفت: دولت و وزیران اقتصادی دولت متوجه شدند که مشکلات بورس از کجا نشأت می‌گیرد و دنبال برطرف کردن مشکلات هستند که قطعا بررسی و حل این مشکلات در رونق گرفتن بورس موثر است.

وی افزود: راهکار اول، تامین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی است که باعث می‌شود نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌ها تامین شود و اگر نقدینگی تامین شود بنگاه‌ها فعال‌تر می‌شوند. نوایی به راهکار دوم اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر این جذب سرمایه‌های سرگردان و جلوگیری از رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده‌ها، همچنین رقابت اوراق با درآمد ثابت در بورس باعث رونق بورس می‌شود زیرا هم بانک‌ها با بورس رقابت می‌کنند و هم در بورس، اوراق با درآمد ثابتی منتشر می‌شود که بالاتر از سپرده‌های بانکی به خریداران سود می‌دهند که اگر آن هم سود خود را نسبت به سپرده‌های بانکی متعادل کرده و با بورس رقابت نکند، بازار اوراق بهادار بهتر می‌تواند به فعالیت بپردازد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: راهکار بعدی تسریع در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است به‌طوری‌که برای تسریع در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به بورس ارز نیاز داریم، علاوه بر این باید شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی را با اصلاح قوانین بانکی و پولی و اصلاح قوانین بازار سرمایه تسریع کنیم و اگر این اقدامات صورت بگیرد، می‌توانیم سرمایه‌گذار خارجی را جذب کنیم.

به گفته وی، اگر قوانینی که به دلیل شفاف نبودن باعث می‌شود سرمایه‌گذاران خارجی با دیده تردید به بورس نگاه کنند اصلاح شود، جذب سرمایه‌های خارجی با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد و این باعث می‌شود که بازار رونق بگیرد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: علاوه بر این بازار سرمایه باید محور تصویب قوانین بودجه سالانه و برنامه‌های اقتصادی کشور باشد یعنی زمانی که قصد داریم بودجه سال آینده را بنویسیم به بورس توجه ویژه‌یی داشته باشیم و آن را براساس بازار سهام وضع کنیم نه اینکه بورس را از قوانینی که در بودجه سالانه می‌گذاریم ضربه‌پذیر کنیم.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر افزایش قیمت نفت و قیمت محصولات معدنی است که قسمتی از بازار بورس ما بر آن استوار است. علاوه بر این رونق گرفتن فعالیت‌های اقتصادی کشور به دلیل ایجاد امکان دریافت وام‌های بانکی برای برخی صنایع که در 6 ماهه اول میسر نبوده است نیز می‌تواند محقق شود، لذا این امیدواری وجود دارد که بازار بورس در شش ماهه دوم شرایط بسیار بهتری داشته باشد. نوایی یادآور شد: البته در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و سپس انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به صورت سنتی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد ولی پیش بینی می‌شود که بازار سرمایه بتواند در نیمه دوم عدم بازدهی 6 ماهه اول را جبران کرده و بازدهی را براساس ریسک بازار پوشش دهد.


دادوستدهای بازار سهام

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز (دوشنبه) 17 آبان‌ماه 95 با افزایش 494 واحدی به رقم 79 هزار و 632 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 121 واحدی به عدد 15 هزار و 851 واحد دست یافت.

روز گذشته همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 442 واحدی به عدد 88 هزار و 809 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 519 واحدی به رقم 56 هزار و 191 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 90 واحد افزایش روی عدد 171 هزار و 395 واحد ایستاد. ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از 399 میلیارد تومان بالغ شد که در بازار نقدی این رقم از 273 میلیارد تومان فراتر نرفت که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 257 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از 66 هزار نوبت داد و ستد بود.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 84 واحد، فولاد مبارکه اصفهان با 66 واحد و گروه سرمایه‌گذاری امید با 58 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 80 واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با 13 واحد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با 10 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های نیروکلر، پرمیت و اوراق مشارکت سیمان کردستان از سوی ناظر سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکـت‌های بیمه کارآفرینان، حق تقدم خرید سهام بیمه اتکایی ایرانیان، کارخانجات کابل‌سازی ایران، اوراق مشارکت گل‌گهر، گروه بهمن و حفاری شمال بازگشایی شدند. در این روز همچنین از توقف نماد معاملاتی شرکت همکاران سیستم در روز چهارشنبه این هفته به دلیل انتقال به تابلو معاملات بورس تهران خبر داده شد. در نماد معاملاتی فولاد مبارکه 85 میلیون سهم به ارزش بیش از 11 میلیارد تومان با هدف تجمیع سهام در کدهای درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده انتقال داده شد. در نماد ملی صنایع مس ایران نیز معاملات درون‌گروهی 35 میلیون سهمی به ارزش بیش از 6.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده ثبت شد.

همچنین بیش از 33 میلیون سهم بانک پاسارگاد به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. کمتر از 30 میلیون سهم صنعتی دریایی ایران نیز به ارزش بیش از 7.5 میلیارد تومان کد به کد شد.

در نماد ایران‌خودرو اما دیروز 20 میلیون سهم به ارزش بیش از 6.5 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این شرکت انتقالی زده شد. 16 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب نیز به ارزش 3.5 میلیارد تومان از سوی آذراب کد به کد شد.

14.5میلیون سهم تولیدی کاشی تکسرام به ارزش 1.5 میلیارد تومان نیز دیروز به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده کد به کد شد. همچنین 5 میلیون سهم فولاد خوزستان به ارزش 1.5 میلیارد تومان در کدهای وابسته به سهامدار عمده کد به کد شد. اندکی بیش از 4 میلیون سهم لبنیات کالبر نیز به ارزش 800 میلیون تومان میان سهامداران عمده این شرکت دست به دست شد.

دیروز در گروه بیمه‌یی‌ها نیز شایعاتی مبنی بر برگشت ذخایر سرمایه‌گذاری و شناسایی درآمد در صورت‌های مالی برخی از این شرکت‌ها باعث شکل‌گیری صف خریدهای کم حجم در این گروه شد. در گروه لوازم اندازه‌گیری و ابزار پزشکی نیز نماد معاملاتی کنتورسازی ایران در حالی این روزها با غضب سازمان بورس مواجه شده که بررسی‌ها حاکی از ارسال پرونده شکایت این سازمان از ناشر مذکور به قوه قضاییه حکایت دارد. در عین حال در فهرست حسابرسان معتمد این سازمان نیز نام حسابرس این شرکت از فهرست معتمدان حذف شده است.


دادوستدهای فرابورس

دیروز (دوشنبه) 17 آبان‌ماه سهامداران شاهد نقل و انتقال 162 میلیون و 850 هزار ورقه بهادار در 18 هزار و 7 دفعه معاملاتی در بازارها بودند که ارزش آن بالغ بر 390میلیارد تومان بود.

در جریان بازار دیروز شاخص کل فرابورس نیز پس از صعودی 8 واحدی در ساعات اولیه معاملات در نهایت با تاثیر منفی نماد پتروشیمی مارون به افت 1.8 واحدی تن داد و در رقم 835 واحدی متوقف شد.

علاوه بر «مارون»، نمادهای «میدکو»، «ذوب» و «دماوند» نیز تا سقف حداکثر نزدیک به 5 واحد تاثیر منفی بر نماگر فرابورس گذاشتند اگرچه نمادهای «زاگرس»، «شاوان» و «سمگا» تا حداکثر یک واحد تاثیر مثبت بر آیفکس داشته و مانع از افت بیشتر آن شدند.

بررسی معاملات در بازار سهام فرابورس حاکی از آن است که نماد آتیه داده‌پرداز درحالی‌که دیروز در صدر نمادهای پربازدید قرار گرفته همچنین بالاترین ارزش معاملاتی را نیز تجربه کرده است. نماد این شرکت با نقل و انتقال 4.6 میلیون سهم به ارزش 6.2 میلیارد تومان، افزایش 3.8 درصدی قیمت را نیز شاهد بود و پس از نمادهای «بساما»، «شتوکا»، «کپرور» و «خفناور» با بالاترین رشد قیمتی روبه‌رو شد.

درمجموع بازارهای اول، دوم و پایه همچنین نماد شرکت ذوب‌آهن بیشترین حجم معاملات را با دست به دست شدن 12 میلیون سهم شاهد بود. در مجموع این سه بازار درنهایت بیش از 87 میلیون سهم به ارزش 32.6 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت بیمه کارآفرین، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام با موضوع تقسیم سود و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شد.

در این میان در بازار ابزارهای نوین مالی نیز هر ورقه تسه در محدوده قیمتی 78 تا 80 هزار تومان دادوستد شد. در تابلو تسه‌ها، دیروز امتیاز تسهیلات مسکن شهریور 94 بیشترین رشد قیمتی به اندازه 2.5 درصد و تسه مرداد94 بالاترین افت قیمتی تا نزدیک یک درصد را تجربه کردند.


عرضه‌های بورس کالا

بورس کالای ایران در این روز، معامله 13 تن جو دامی استان کرمانشاه در قالب طرح قیمت تضمینی و یک هزار و 60 تن جو دامی استان‌های خراسان و گلستان را تجربه کرد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران شاهد معامله 20 هزار و 270 تن مواد پلیمری شرکت‌های پتروشیمی لرستان، نوید زرشیمی، آریاساسول، مارون، مهاباد، کرمانشاه، رجال، پلی نار و شازند بود، همچنین این تالار معامله 10 هزار و 126 تن انواع قیر، یک هزار تن گوگرد کلوخه و یک هزار تن لوب کات سبک را تجربه کرد. براساس این گزارش 60 تن شمش روی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران و 500 تن شمش هزار پوندی شرکت ایرالکو در تالار محصولات صنعتی و معدنی داد و ستد شد. علاوه بر این 71 هزار و 296 تن انواع ورق‌های فولادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در سیستم معاملات مچینگ به ثبت رسید. این گزارش حاکی است، 700 تن عایق رطوبتی شرکت‌های عایق رطوبتی سماء بام دلیجان و شهر بام عایق در تالار صادراتی معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر