تدوین لایحه بودجه با نفت 40 دلاری

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۴۷


لایحه بودجه 96 با دلار بالای 3هزارتومان، نفت 40دلاری و افزایش 10درصدی حقوق کارکنان در سازمان برنامه و بودجه درحال تدوین است. به گزارش ایسنا، آخرین اطلاعات دریافتی از منابع رسمی حاکی از آن است که در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی بودجه‌هایی است که سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط براساس بخشنامه پیش‌بینی کرده و به این سازمان تحویل داده‌اند، با تاکید بر اینکه این بودجه‌ها بر اساس بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه و تنظیم شده باشد. از سوی دیگر قرار بوده در جلسه اخیر هیات دولت تبصره‌های بودجه مورد بحث قرار گیرد که البته گزارش منتشر شده از این جلسه اشاره‌یی به این موضوع نداشت و ظاهرا هنوز در دولت بررسی نهایی نشده است.

همچنین تعداد تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ نسبت به سال جاری کاهش داشته و به حدود ۲۰ تبصره رسیده است، چرا که به دنبال اقدام دولت از سال گذشته تعدادی از تبصره‌ها جزیی از احکام دایمی بوده و بخشی نیز در برنامه ششم قرار گرفته است. از این‌رو از تعداد آنها در لایحه بودجه کم شد.

با این حال توضیحات دریافتی بیانگر آن بود که درباره‌ میزان افزایش حقوق کارکنان همان‌طور که در ضوابط بودجه آمده بود، به احتمال فراوان همان ۱۰درصد تعیین خواهد شد و کمتر از این رقم نخواهد بود. این در حالی است که براساس قانون برنامه پنجم توسعه میزان افزایش حقوق کارکنان باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود، بر این اساس دولت هر ساله با توجه به پیش‌بینی نرخ تورم سال بعد درصد افزایش حقوق کارکنان و هزینه حقوق و دستمزد را براین مبنا تعیین می‌کند. از این‌رو با اینکه در حال حاضر نرخ تورم به حدود 7درصد کاهش یافته و بعید هم نیست که نزول آن ادامه داشته باشد، درصد افزایش حقوق کمتر از ۱۰درصد تعیین شده نخواهد بود که این رقم 2درصد کمتر از ۱۲درصد حداقل برای سال جاری است. اما در رابطه با تعیین قیمت فروش هر بشکه نفت در بودجه سال آینده شرایط فعلی مورد توجه قرار دارد، چرا که با وجود افزایشی که اخیرا در قیمت فروش نفت پیش آمد و نسبت به سال گذشته چند دلاری رشد داشت و در بازار جهانی بین ۴۰ تا ۵۰دلار متغیر بود، ولی آن‌طور که منابع آگاه به ایسنا اعلام کرده‌اند دولت در طول 6ماه اول سال با وجود پیش‌بینی ۴۰دلاری در بودجه سال ۱۳۹۵، هر بشکه نفت را به‌طور متوسط ۴۱دلار به فروش رسانده است. در عین حال که گرچه پیش‌بینی فروش روزانه حدود ۲۲۵۰بشکه بود، اما تا ۲۴۳۰بشکه فروش داشته است. با این حال همان‌طور که گزارش خزانه نشان داد، درآمدهای نفتی از تحقق کاملی برخوردار نبوده و وضعیت بودجه را کمی با مشکل مواجه کرده است. از این‌رو قرار نیست که در بودجه سال آینده نیز قیمت هر بشکه نفت رقمی چندان فراتر از ۴۰دلار پیش‌بینی شده برای سال جاری باشد. همچنین درباره‌ تعیین نرخ دلار هنوز تصمیم‌گیری نهایی نشده، ولی با توجه به سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز که تا پایان سال جاری اجرایی می‌شود، ظاهرا نرخی بیش از ۳۰۰۰تومان به عنوان مبنای تبدیل درآمدهای نفتی به ریال در بودجه سال آینده قرار خواهد گرفت. نرخ دلار در بودجه سال جاری در زمانی که نرخ در بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی بیش از ۳۰۰۰تومان بود، حدود ۲۹۹۸تومان تعیین شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر