نرخ بیکاری تابستان به 12.7 درصد رسید

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۴۵

برخی دوست دارند نرخ بیکاری بالا باشد

گروه اقتصاد کلان|

‌ این روزها آمار بیکاری مهم‌ترین ابزار منتقدان برای زیر ذره‌بین نهادن عملکرد دولت یازدهم مبدل شده است. انتقادات از عدم اثربخشی سیاست‌های اقتصادی دولت در جهت ایجاد اشتغال درحالی مطرح می‌شود که برخی کارشناسان بر این باورند که آمار دقیقی از تعداد بیکاران در کشور وجود ندارد و نمی‌توان به آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران هم اعتماد کرد. این دسته از منتقدان مبنای تعریف فرد شاغل را عمده‌ترین دلیل گمراه‌کننده بودن آمار بیکاری اعلام شده از سوی مراجع رسمی می‌دانند. رییس مرکز آمار ایران اما از شفافیت و دقت آمارهای بیکاری اعلام شده از سوی این دستگاه دفاع کرده و گفته است: هر کسی از ظن خود آماری می‌دهد و باید بگوید این آمار را از کجا آورده است، تنها راهی که در کشور برای ارائه آمار با اطمینان و براساس اصول وجود دارد، آمار مرکز آمار ایران است.

به گزارش«تعادل» امیدعلی پارسا در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات، نرخ بیکاری تابستان امسال را 12.7درصد اعلام کرد و گفت: طبق آخرین گزارش مرکز تابستان سال گذشته، جمعیت فعال 25میلیون و 396هزار نفر بوده که در تابستان امسال به 26میلیون و 369هزار نفر رسیده است. حدود یک میلیون و 230هزار نفر به دنبال کار بودند و نرخ فعالیت از 38.9 به 40.4درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: آمارها براساس استانداردهای بین‌المللی بوده و ما باید بگوییم که میزان اشتغال هر فرد چقدر است و طبق تعاریف 44ساعت کار در هفته اشتغال ناقص، اشتغال کمتر و بیشتر از آن باید مشخص باشد. باید توجه داشت که اشتغال با انواع نرخ‌های آن وجود دارد. رقم تمام کسانی که اشتغال ناقص دارند حدود 8.5 تا 9درصد است که این افراد زیر 44ساعت کار می‌کنند. اگر تمام این افراد را بیکار در نظر بگیریم، نرخ بیکاری حدود 21تا 22درصد می‌شود اما برخی دوست دارند، نرخ بیکاری بالا باشد.

پارسا با بیان اینکه تعاریف متعدد از اشتغال در تولید ناخالص کشور موثر است و باید همه آنها محاسبه شود، اظهار کرد: اگر اشتغال‌های کمتر از 44ساعت از قلم بیفتد، تولید ناخالص داخلی در محاسبات اشتباه خواهد بود.

رییس مرکز آمار ایران افزود: افزایش نرخ مشارکت به دلیل ورود دانشجویان به بازار کار بوده و بخشی نیز مربوط به حضور بانوان است. یکی از علل حضور بانوان در بازار کار فشار اقتصادی و دیگری نیز حضور طبیعی آنها در بازار است.

پارسا گفت: از ورودی جدید به بازار کار حدود 628 هزار نفر آنها توانسته‌اند کار پیدا کنند و 602 هزار نفر هنوز کار پیدا نکرده‌اند. نرخ بیکاری تابستان سال گذشته 10.9درصد بود که اکنون به 12.7 درصد افزایش یافته است همچنین نسبت اشتغال 34.7درصد بود که به 35.3درصد افزایش می‌یابد. زمانی که نرخ فعالیت، نرخ بیکاری و نسبت اشتغال بالا می‌رود شما نمی‌توانید آن را منفی یا مثبت صفر

ارزیابی کنید.

رییس مرکز آمار ایران همچنین آمار جدیدی از تعداد خانواده‌های سرشماری ‌شده ارائه و از سرشماری حدود 56 درصد از خانوارهای ایرانی خبر داد و افزود: تاکنون 14میلیون و 400هزار خانوار شامل 47میلیون و 800 هزار نفر در کشور سرشماری حضوری و اینترنتی شده‌اند. طبق زمان‌بندی باید 63 درصد از مردم در سرشماری ثبت‌نام می‌کردند. بر این اساس اکنون حدود 7درصد عقب هستیم که البته جبران می‌شود و نیمه دوم آبان سرشماری سرعت بیشتری می‌گیرد.

وی همچنین از آمار بالای خانواده‌های غایب خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه با آمار بالای غایبان هفت درصدی روبه‌رو هستیم. این رقم غیرقابل قبول است و ما برنامه داریم، اقداماتی انجام دهیم که خانوار غایب و کسانی که همکاری نکرده‌اند به زیر یک درصد کاهش یابند.


افزایش نرخ بیکاری در تابستان

گزارش روز گذشته مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری نشان می‌دهد این شاخص نسبت به تابستان سال 94، 1.8درصد و نسبت به بهار ۱۳۹۵ معادل 0.5درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش، تعداد شاغلان کشور در تابستان ۱۳۹۵ معادل ۲۳میلیون و ۳۱هزار و ۴۶۴ نفر است که این رقم نسبت به تابستان سال قبل(۱۳۹۴) ۶۲۸ هزار و ۱۶نفر افزایش یافته است.

همچنین در فاصله یاد شده، نسبت اشتغال ( نسبت تعداد شاغلان به جمعیت ۱۰ساله و بیشتر) با 0.6درصد افزایش از 34.7درصد به 35.3درصد رسیده است. همچنین در تابستان امسال 40.4درصد جمعیت ۱۰ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۳۹۴) 1.5درصد و نسبت به فصل قبل (بهار ۱۳۹۵) 0.9درصد افزایش داشته است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ساله حاکی از آن است که 26.7درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ۱۳۹۵ بیکار بوده‌اند. علاوه بر این، بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا ۲۹ساله نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل(تابستان ۱۳۹۴) 3.3درصد و نسبت به فصل قبل(بهار ۱۳۹۵) 1.8درصد افزایش یافته است. بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد در تابستان امسال 9.5درصد جمعیت شاغل‌ به دلایل اقتصادی(فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر) کمتر از ۴۴ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این درحالی است که 40.8درصد از شاغلان ۱۵ساله و بیشتر ۴۹ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.

همچنین بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد در تابستان امسال بخش خدمات با 49.1درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 31.5درصد و کشاورزی با 19.4درصد قرار دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر