امحای خودسرانه کالاهای قاچاق

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۴۴

گروه اقتصاد کلان| هادی سلگی|

رییس سازمان اموال تملیکی از آمارهای قابل ملاحظه کشفیات کالاهای قاچاق در 6ماهه اول امسال رونمایی کرد که دو رقم در این آمار بسیار قابل توجه است. به گفته امین دلیری در 6ماهه نخست سال 95 حجم کشفیات کالای قاچاق نسبت به دوره مشابه سال گذشته 5/2برابر شده است که این امر نشان‌دهنده عزم دستگاه‌های مبارزه با قاچاق برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به داخل مرزهاست. رقم قابل توجه دیگر مربوط به میزان انهدام کالاهای قابل امحا که از نظر قانونی تنها کالاهایی خاص را شامل می‌شود، است. دلیری می‌گوید که در 5 ماهه اول امسال حدود 285درصد افزایش امحا نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. البته بر اساس گفته‌های رییس سازمان تملیکی برخی سازمان‌ها یا نهادها هستند که به صورت مستقل و خارج از دایره قانونی سازمان تملیکی به انهدام کالاهای مکشوفه می‌پردازند که حساب آن از این آمار جداست!

رییس سازمان اموال تملیکی روز گذشته در نمایشگاه مطبوعات، میهمان غرفه روزنامه تعادل شد که در خلال آن در خصوص آمارهای جدید کشفیات قاچاق با تعادل به گفت‌وگو نشست. امین دلیری در این گفت‌وگو ابتدا از عزم دستگاه‌های کاشف (وزارت اطلاعات، گمرک و نیروی انتظامی) سخن گفت که توانسته‌اند «در این 6 ماه آمارهای بسیار بالایی در کشف و ضبط کالاهای قاچاق داشته باشند.» دلیری یکی از ثمرات این عزم را در آمارهای 6ماهه کشفیات دانست. به گفته او در 6 ماهه نخست سال 95 حجم کشفیات کالای قاچاق نسبت به دوره مشابه سال گذشته 5/2برابر شده است. او ادامه داد: در حال حاضر سازمان اموال تملیکی به عنوان آخرین زنجیره مرتبط با تعیین تکلیف قاچاق کالا تاثیرات این حجم عظیم از کشفیات را حس می‌کند.


سامانه‌های ردیاب قاچاق

وی در ادامه درباره دلایل و تدابیری که موجد ضبط این حجم از کالاهای قاچاق است، گفت: در مبادی ورودی کشور سامانه‌هایی به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده که به صورت زنجیره‌یی به یکدیگر متصل هستند. این سامانه‌ها از سوی سه سازمان بنادر، گمرک و سازمان امور تملیکی برای همیاری جهت کشف و ضبط کالاهای قاچاق صوت گرفته است. این سامانه که به گفته دلیری در حال حاضر به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده‌اند، سامانه یکپارچه تبادل اطلاعات کالاهای وارداتی است که به صورت هوشمند در مبادی رسمی گمرکی کالاها را ردیابی می‌کند. رییس سازمان امور تملیکی عنوان کرد: استقرار این سامانه‌ها ایمنی مبادی رسمی را به حدی افزایش می‌دهد که قاچاق دیگر تنها می‌تواند از کانال‌های غیررسمی ورود کند. لذا از زمان اتصال رسمی این سامانه به بعد باید نیرویمان را تنها روی مبادی غیررسمی بگذاریم.

رصد و شناسنامه‌دار کردن انبارها

امین دلیری در ادامه این گفت‌وگو از شناسنامه‌دار کردن انبارهای سراسر کشور خبر داد. او درباره زمان اجرای این برنامه هم گفت: تا پایان سال این طرح را به اجرا در می‌آوریم چون این موضوع بسیار مورد تاکید بوده و برای نیل به آن با سازمان‌های مختلف رایزنی و توافق‌های لازم صورت گرفته است. در این زمینه قرار است که تمام انبارهای سراسر کشور مخصوصا آنهایی که در اطراف تهران به صورت پنهانی وجود دارند، شناسایی و شناسنامه‌دار شوند. دلیری معتقد است که اینها نشان می‌دهد که مبارزه با قاچاق به ثمرات قابل ملاحظه‌یی رسیده است.


امحا، مصرف یا صادرات

رییس سازمان اموال تملیکی در زمینه بحث‌ها و اخبار ضد و نقیضی که اخیرا در مورد امحا، مصرف یا صادرات کالاهای مکشوفه مطرح می‌شد، اظهار کرد: هریک از این سه رفتار در قانون در شرایط‌های مختلف دیده شده است. همان‌طور که قانون برای کالاهایی که مصرف انسانی و برای تولیدات کشور مضر است، اجازه امحا را داده است، از سوی دیگر برای مصرف و صادرات نیز قوانینی در نظر گرفته است.


285درصد افزایش حجم امحا

امین دلیری آماری از میزان امحا می‌دهد که بسیار قابل ملاحظه است. به گفته او در 5 ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 285درصد افزایش امحای کالا داشته‌ایم. وی این امر را نشان‌دهنده افزایش سرعت تعیین تکلیف پرنده‌ها عنوان کرد؛ «چون تا کالاهای مکشوفه تعیین تکلیف نشوند، نمی‌توانند امحا یا صادر یا مصرف شوند، اینکه طی این 5 ماه این حد افزایش انهدام کالا داشته‌ایم نشان‌دهنده عزم جدی برای کاهش زمان تعیین تکلیف پرونده‌هاست.»

دلیری بیان کرد: ما هر ماه برنامه سراسری به‌صورت مدون برای امحای کالاهای مکشوفه داریم که آمار مهرماه را همین روزها به رسانه‌ها می‌دهیم. مواد خوارکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و منسوجات عمده کالاهای امحایی هستند.

وی با بیان اینکه هر نوع کالای قاچاق باید به سازمان اموال تملیکی داده شود و همین‌طور امحا هم باید با نظر این سازمان به عنوان یک سازمان حاکمیتی انجام شود، گفت: این درحالی است که هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم و برخی سازمان‌ها در جاهایی کالاها را امحا می‌کنند که نباید انجام شود. ما داریم مذاکراتی صورت می‌دهیم که این پراکندگی‌ها در امحا مرتفع شود. با این حال وی درباره اینکه چه سازمان‌ها یا نهادهایی به صورت غیرقانونی و خودسر به امحای کالاهای مکشوفه می‌پردازند، چیزی نگفت. دلیری درباره سیاست سازمان اموال تملیکی در رابطه با خودروهای بالای 2500سی‌سی (لوکس) به تقسیم‌بندی این خودروها به دو گونه قاچاق و متروکه پرداخت. به گفته وی خودروهای قاچاق خودروهایی هستند که از مبادی غیررسمی وارد کشور شده‌اند یا اینکه ضوابط گمرکی را در ورود به کشور رعایت نکرده‌اند و کالاهای متروکه هم کالاهایی هستند که مجوز ورود دارند و از مبادی رسمی هم وارد شده‌اند اما به موقع ترخیص شده‌اند.

وی در رابطه با سرنوشت خودروهای قاچاق و متروکه عنوان کرد که «در حال فراهم کردن مقدمات برای صادرات خودروهای قاچاق به کشورهای مختلف هستیم.» در خصوص خودروهای متروکه هم این‌طور گفت: می‌خواهیم مزایده کنیم و با توجه به رای دیوان عدالت اداری مقدمات این کار هم فراهم شده که آنها را واگذار کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر