رییس‌جمهور آینده امریکا برجام را زیر پا نمی‌گذارد

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۳۷

گروه ایران|

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به تعهدات این کشور در برجام اشاره کرد و گفت: هر دولتی در امریکا بر سر کار می‌آید باید این تعهدات را اجرا کند و نمی‌تواند آن را زیر پا بگذارد و در این خصوص نگران نیستیم و معتقدیم هر کسی که در کاخ سفید مسوولیت را بر عهده می‌گیرد باید به تعهدات دولت پیشین خود متعهد باقی بماند و آن را اجرا کند و هیچ فردی نمی‌تواند در امریکا انتخاب شود و تعهداتی که امریکا در برجام دارد را نادیده بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به لبنان اظهار کرد: این سفر بعد از انتخاب رییس‌جمهور لبنان انجام می‌شود. با توجه به تحولات این ضرورت وجود داشت که این سفر انجام شود و ضمن گفت‌وگو با رییس‌جمهور جدید و دیگر شخصیت‌های لبنانی مسائل دو جانبه و تحولات منطقه‌یی را مورد بررسی قرار دهیم و موضوع سوریه می‌تواند یکی از مباحث گفت‌وگو بین دو طرف باشد. قاسمی همچنین تصریح کرد که پس از این سفر ظریف در ادامه سفرهای منطقه‌یی خود به اروپای شرقی و کشورهای جمهوری چک، رومانی و اسلواکی سفر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین درخصوص گروگان‌های ایرانی که در دستان دزدان دریایی سومالی اسیر هستند، اظهار کرد: با ویژگی‌های خاصی که در آن منطقه وجود دارد، پیگیری این موضوع امری دشوار و حساس است و باید برای حفظ جان اتباع کشورمان با درایت عمل کنیم و در مواردی خبررسانی و خبردهی در ارتباط با این پیگیری‌ها شاید به مصلحت و به نفع افراد گرفتار نباشد ولی همانطور که اشاره کردم وزارت امور خارجه و سایر ارگان‌های مربوط به طور جدی پیگیر این موضوع هستند.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از محورهایی که در جریان مذاکرات آتی با اتحادیه اروپا مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد، افزود: براساس آنچه تجربه شده، مذاکرات با اتحادیه اروپا عمدتا زمانبر و طولانی‌مدت و از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است ولی ما فی‌نفسه برگزاری این مذاکرات را مثبت می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد انتخاب سفرای جدید ایران در عمان و سوریه نیز گفت: روند انتخاب سفرا در همه دنیا روندی پیچیده و طولانی است و ما با توجه به اهمیتی که برای این دو کشور قائل هستیم، تلاش داریم که هر چه زودتر سفرای جدید خود را به دمشق و مسقط معرفی کنیم. این دو کشور از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند و ما علاقه‌مند نیستیم که حتی یک روز وزارتخانه‌های ما در این کشورها خالی از سفیر بمانند و امید داریم که طی هفته‌های آینده دو فرد شایسته را به این دو کشور معرفی کنیم و روند این موضوع هر چه زودتر و سریع‌تر

انجام شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی مبنی بر اینکه چرا ایران از سوریه حمایت می‌کند، گفت: اگر سوریه به دست تروریست‌ها بیفتد شاهد فجایع بزرگی در این کشور، عراق و دیگر کشورهای منطقه خواهیم بود. بنابراین سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با تروریسم در منطقه است و خوشبختانه کسانی که تا چندی پیش مدعی بودند که باید بشار اسد هر چه زودتر کاخ ریاست‌جمهوری سوریه را ترک کند اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که برای دولت فعلی جایگزینی وجود ندارد و اگر خلأ قدرتی ایجاد شود، تروریست‌ها از آن استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در گفت‌وگو با ایسنا در مورد بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران با بیان اینکه موضوع ایجاد این دفتر در تهران بحث جدیدی نیست، اظهار کرد: بررسی این موضوع مانند برخی دیگر از موضوعاتی که بین ایران و اتحادیه اروپا مطرح است زمانبر است و نمی‌توان زمانی را برای تحقق این موضوع پیش‌بینی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر