اقتصاد فرهنگ در تیررس توجه دولت

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۳۶

گروه ایران|

«دولت از حقوق جامعه فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان دفاع می‌کند.» این عباراتی است که معاون اول رییس‌جمهور در جلسه تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش درباره حواشی‌های این روزها با موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح کرده است. حاشیه‌هایی که برخی رسانه‌های مخالف دولت هر روز در تنور آتش آن می‌دمند تا به بهانه انتقاد از دولت آرامش و اعتماد خانواده بزرگ فرهنگیان را مختل کنند. اسحاق جهانگیری، صندوق ذخیره فرهنگیان را یک بنگاه اقتصادی با داشتن بانک، بیمه و سرمایه‌گذاری فولاد توصیف کرد به فرهنگیان اطمینان داد که دولت و قوه قضاییه از حقوق آنان در این صندوق حفاظت می‌کند. موضوع فساد سیستماتیک هم از دیگر موضوعاتی بود که مورد توجه معاون اول رییس‌جمهور قرار گرفت؛ اینکه مقابله با چنین فسادی باید بدون توجه به خط‌کشی‌های سیاسی و جناحی براساس یک عزم ملی طراحی و اجرا شود. جهانگیری از جماعتی صحبت کرد که خارج از ضوابط قانونی، وام‌های هنگفتی از سیستم بانکی دریافت کرده‌اند و با قلدری حاضر به بازپرداخت آن نیستند.


مبارزه با فساد بدون ملاحظات خطی

معاون اول رییس‌جمهور دیروز در مراسم تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: با گذشت 20 سال از تاسیس این صندوق، هم حجم سهامداران و هم مبالغ دریافتی در این بنگاه اقتصادی افزایش یافته و امروز این بنگاه اقتصادی دارای بانک، بیمه و شرکت سرمایه‌گذاری در بخش‌های فولاد است.

جهانگیری اظهار کرد: چنین مجموعه‌یی حتما باید دارای فکر اقتصادی سازمان‌یافته دقیق باشد و اساسنامه این صندوق که در روز اول نوشته شده شاید فکر نمی‌کردند که روزی به چنین بنگاه اقتصادی بزرگی تبدیل شود. معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم اعلام کردیم که فساد سیستمی بدی در نظام شکل گرفته و مثل موریانه در همه سطوح کشور وارد شده است؛ فرقی ندارد این فساد در دوره گذشته بوده یا در این دوره، فساد، فساد است و کسی که آلوده شده چه هم‌خط ما باشد یا در خط مقابل، مبارزه با این آسیب‌ها باید بدون ملاحظات صورت گیرد. جهانگیری گفت: در بنگاه‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان ازجمله بانک سرمایه که مستقل است، تخلفاتی صورت گرفته و باید پاسخگو باشند.


100هزار میلیارد تومان معوقات بانکی کشور

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به بیش از 100هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در کشور افزود: افرادی هستند که وقتی پول از بانک‌ها گرفته‌اند، وثیقه مناسب نگذاشته‌اند و بنای بازپرداخت پول را نداشتند؛ در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی لیستی تهیه شده و به قوه قضاییه اعلام شد که با این افراد برخورد کنند. جهانگیری با اشاره به اینکه از میان بدهی‌های معوق بانک‌های کشور هشت هزار میلیارد تومان بدهی معوق بانک سرمایه است، گفت: برخی با قلدری معوقات خود را به این بانک پس نمی‌دهند ولی به آنها می‌گویم که از اینها پس خواهیم گرفت. نه دولت و نه قوه قضاییه ضعیف نیستند و این معوقات پس گرفته خواهد شد.

معاون اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از فانی گفت: مطمئن هستم دانش‌آشتیانی که شخصیتی با برنامه، متفکر و با تجربه هستند و در این شرایط که پذیرش مسوولیت دشوار است با تمام محدودیت‌ها، مسیر سیاست‌گذاری را ادامه خواهند داد.

جهانگیری با اشاره به وجود برخی مدارس کپری در کشور خاطرنشان کرد: مسائل کمبود فضای آموزشی، اقتصاد آموزش و پرورش و مسائل معیشتی فرهنگیان از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه رسالتی بر دوش معلمان قرار دارد از جهت توسعه ملی و آینده کشور براساس تبیین سیاست‌های دولت نیازمند زندگی شرافتمندانه است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر