گسترش چتر تجارت ترجیحی بر سر 200 کالا

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۴۸

یک هیات بلندپایه اقتصادی و تجاری ترکیه به سرپرستی «نهاد زیبکچی» وزیر اقتصاد این کشور و به دعوت «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت کشورمان، جمعه شب به تهران آمدند تا علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با نعمت‌زاده، با «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهوری اسلامی ایران، «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی نیز دیدار کنند. دیروز در پی این سفر نهاد زیبکچی با معاون اول روحانی و وزیر ارتباطات دیدار کرد و بر گسترش مناسبات تجاری اقتصادی دوکشور تاکید شد. این هیات اقتصادی قرار است در پایان دیدارهای رسمی خود در تهران، کنفرانس مطبوعاتی برگزار و از مرکز تجاری ترکیه در تهران نیز بازدید کنند.


موافقتنامه تجارت ترجیحی با ترکیه

معاون اول رییس‌جمهور دیروز در این دیدار با ابراز خوشحالی از ناکام ماندن کودتای ترکیه گفت: دولت و ملت ایران از نخستین لحظات وقوع کودتا همبستگی خود را با دولت برخاسته از رای مردم ترکیه اعلام کردند. ممکن است جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در خصوص برخی مسائل منطقه اختلاف‌نظر داشته باشند اما این اختلاف‌نظر هرگز موجب نمی‌شود که ایران ترکیه را در برابر تهدیدات منطقه‌یی و عوامل ایجاد بی‌ثباتی تنها بگذارد. وی با تاکید براینکه بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج‌فارس و ترکیه که در آن از جزایر سه‌گانه ایرانی به عنوان محل مناقشه یاد شده آشکارا پیامی ضد ایرانی دارد، تصریح کرد: ما از هیچ کس نمی‌پذیریم که راجع به تمامیت ارضی ایران مطالب نادرستی عنوان کند.

جهانگیری همچنین با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تجاری میان تهران و آنکارا اظهار داشت: سطح همکاری‌های دو کشور که از روند رو به رشدی برخوردار است، نیازمند مراقبت جدی است و باید از روند توسعه این مناسبات مراقبت کنیم. جهانگیری مسوولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه را در توسعه مناسبات، خطیر و پراهمیت ارزیابی و خاطرنشان کرد: ملت‌های دو کشور انتظار دارند که این کمیسیون موانع فراروی گسترش روابط و مناسبات دو کشور را برطرف کند.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه می‌توانند علاوه بر توسعه روابط دوجانبه، همکاری‌های خود را در کشور ثالث نیز افزایش دهند، بنابراین ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک حمل و نقل دو کشورمهم است و این کمیسیون باید هرچه زودتر تشکیل و مسائل بخش حمل و نقل را حل و فصل کند. اسحاق جهانگیری در ادامه سخنانش با وزیر اقتصاد ترکیه، امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی با ترکیه را گامی در جهت آسان‌سازی و افزایش حجم تجارت میان دو کشور دانست و اظهار امیدواری کرد که مذاکرات میان وزرای مربوطه دو کشور در خصوص اجرای این موافقتنامه به نتایج خوبی منتج شود.

او ضرورت رفع موانع همکاری‌های بانکی میان دو کشور را برای توسعه مناسبات تجاری پراهمیت دانست و گفت: هم‌اکنون مدت زیادی از لغو تحریم‌های ایران سپری شده اما همچنان مناسبات بانکی میان دو کشور مطابق انتظارات پیش نرفته است و تحقق هدف‌گذاری مناسبات تجاری و اقتصادی و رسیدن آن به میزان 30میلیارد دلار با محدودیت‌های بانکی امکان‌پذیر نیست.


افزایش صادرات و واردات میان 2کشور

وزیر اقتصاد جمهوری ترکیه نیز در این دیدار از امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور به عنوان یک قرارداد تاریخی یاد کرد و گفت: هم‌اکنون حدود دو سال از اجرای این موافقتنامه سپری شده و میزان صادرات و واردات میان دو کشور افزایش پیدا کرده است. نهاد زیبکچی با اشاره به کودتای ترکیه که در 15جولای صورت گرفت، گفت: این کودتا خسارات زیادی به ترکیه وارد کرد اما خوشبختانه ترکیه توانست همه این اتفاقات را از سر بگذراند. ترکیه از برادران ایرانی خود که قاطعانه در جریان کودتا در کنار ملت و دولت ترکیه بودند، قدردانی می‌کند.

زیبکچی هدف از سفر خود به تهران را توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی میان دو کشور عنوان کرد و افزود: وجود موانع پیش‌روی توسعه روابط اقتصادی به نفع هیچ یک از طرفین نیست و معتقد هستیم توسعه روابط و مناسبات تجاری به نفع دو ملت خواهد بود. او در این سفر با بیان اینکه در مذاکره با وزرای ایرانی دستور کار گسترده و برنامه فشرده‌یی تنظیم شده است، گفت: ترکیه در تلاش است تا مراکز تجارت خود را در کشورهای دیگر افتتاح کند و امیدواریم نخستین مرکز به زودی در تهران گشایش یابد. نهاد زیبکچی همچنین با اشاره به زمینه‌های فراوان برای ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور گفت: ایران و ترکیه در زمینه‌های فراوانی همچون صنعت، معدن، کشاورزی، آهن و فولاد می‌توانند همکاری‌های خود را گسترش دهند و علاوه بر آن شرکت‌های دو کشور می‌توانند در کشور ثالث نیز نسبت به همکاری و اجرای پروژه اقدام کنند. وزیر اقتصاد جمهوری ترکیه از اهتمام دولت این کشور برای بررسی خسارات وارد شده به گردشگران و رانندگان ایرانی خبر داد و افزود: این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. وی در خصوص بیانیه نشست شورای همکاری خلیج‌فارس نیز با بیان اینکه ترکیه در این شورا عضویت ندارد و تنها به عنوان مدعو در این نشست حضور داشت، گفت: وزیر خارجه ترکیه در این نشست هیچ عبارتی بر خلاف منافع ایران در خصوص جزایر سه‌گانه عنوان نکرد چرا که این موضوع از حساسیت فراوانی برای ما برخوردار است.


افزایش حجم مبادلات تا 30میلیارد دلار

وزیر ارتباطات نیز که به‌طور همزمان مسوولیت کمیته مشترک اقتصادی این کشور با ایران را برعهده دارد، دیروز در وزارت ارتباطات با وزیر اقتصاد ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. وزرای دو کشور پس از انجام گفت‌وگوهای اولیه در جمع خبرنگاران حاضر شده و به ارائه‌ توضیحاتی در خصوص توافق‌های صورت گرفته پرداختند. محمود واعظی گفت: وزیر اقتصاد ترکیه به همراه تیمی عالی‌رتبه از مسوولان اقتصادی این کشور در بخش‌های مختلف راهی ایران شده‌ است و با توجه به دیدار دو ماه قبل رییس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر ترکیه قرار بر آن بوده که 25 مورد توافقنامه در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به امضا برسد. وی اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم، رویکرد مثبتی در توافق‌ها وجود داشته باشد و با توجه به رویکردی که در مذاکرات وجود داشت، پیش‌بینی ما این است که هدف‌گذاری افزایش 30میلیارد دلاری حجم مبادلات دو کشور در آینده‌یی نه چندان دور محقق شود.

به گزارش ایسنا، واعظی همچنین به بحث توافقنامه تجارت ترجیحی اشاره کرد و ادامه داد: قرار بر آن است که اقلام این توافقنامه در میان دو کشور تا 200 مورد افزایش پیدا کند که بر همین اساس جلساتی نیز با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و پیش‌بینی ما آن است که نهایتا تا پایان سال میلادی این موضوع عملیاتی شود. وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این دیدار به ملاقات خود با معاون اول رییس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: قرار بر آن است که دفاتر تجارت خارجی ترکیه در 13 کشور راه‌اندازی شوند که در گام اول، نخستین دفتر در تهران راه‌اندازی خواهد شد. او بیان کرد: طی سال‌های 2015 و 2016 حجم مبادلات تجاری دو کشور با کاهش مواجه شده بود، اما با امضای توافقنامه تجارت ترجیحی شرایطی ایجاد شد که اکنون کالاهایی که در این توافقنامه ذکر شده‌اند با افزایش حجم صادراتی مواجه هستند به گونه‌یی که حجم صادرات این کالاها در ایران 45درصد و در ترکیه 34درصد افزایش داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر