اخبار

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۱۹

اظهارنظرها درباره کمیسیون ماده 5 درست نیست

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران با دفاع از گزارش ارائه شده در خصوص عملکرد کمیسیون ماده 5 در شورای شهر تهران اظهار کرد: گزارش آماری معاون معماری و شهرسازی نشان داد بعضی اظهارنظرها در خصوص کمیسیون ماده 5 و بلند مرتبه‌سازی در شهر تهران درست نیست.

به گزارش ایسنا، ناصر امانی با تشریح عملکرد کمیسیون ماده 5 گفت: کمیسیون ماده 5 کمیسیونی است که در قانون شهرداری تهران ذکر شده و مصوبه شورای عالی شهرسازی کشور را دارد که در حکم قانون است و نکته‌یی که باید درباره آن بدانیم آن است که این کمیسیون هفت عضو دارد که تنها یکی از آنها شهردار تهران است.

معاون شهردار تهران با انتقاد از افرادی که مدعی هستند، شهردار تهران هر مصوبه‌یی که خواسته از کمیسیون ماده 5 گرفته است در این باره اظهار کرد: به هیچ‌وجه اینگونه نیست چراکه 6 عضو دیگر کمیسیون ماده 5 از معاونان و وزاری دولت هستند که از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی و دبیر عالی شورای معماری و شهرسازی عضو آن هستند.

امانی تصریح کرد: کمیسیون ماده 5 دستوری نیست که برخی در این باره مدعی دکتر قالیباف باشند بلکه همه مصوبه‌ها براساس رأی‌گیری به دست می‌آید به طوری که از جمع هفت نفره حتما باید چهار نفر به یک مصوبه رأی مثبت بدهند و در غیر این صورت تصویب نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به آمارهای کنونی درخصوص بلند مرتبه‌سازی در شهر تهران گفت: اگر مدعیان نگاهی به آمارها بیندازند، مشاهده می‌کنند که 253درخواست بلند مرتبه‌سازی طی 10سال گذشته برای ساختمان‌های بیش از 12طبقه مطرح شده است، کمیسیون ماده 5 با آن موافقت نکرده و به زیر 12طبقه تنزیل پیدا کرده‌اند.

امانی اظهار کرد: آمارها گواه آن است که طی چند دهه گذشته بالغ بر 900پروژه بلند مرتبه‌سازی اجرا شده که از این تعداد تنها 200مورد آن به 10سال اخیر مرتبط است و 700پروژه خارج از دوره مدیریت دکتر قالیباف است.

نکته حائز اهمیت آن است که در 200پروژه از مجموع 700پروژه قبلی هیچگونه سابقه‌یی در سامانه شهرسازی و کمیسیون ماده 5 وجود ندارد و این بدان معناست که بدون دریافت مجوزی دستور ساخت و ساز بلند مرتبه‌سازی صادر شده است. براساس گزارش روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، معاون شهردار تهران از اینکه عده‌یی بدون آنکه با سابقه کار شهرسازی، قوانین و شورای عالی معماری و شهرسازی آشنایی داشته باشند در این باره اظهارنظر می‌کنند، ابراز تاسف کرد و افزود: امیدواریم گزارش ارائه شده در شورای شهر تهران به برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی پایان دهد.


معابر شهر تهران آماده ایجاد لاین‌های ویژه دوچرخه نیست

رییس کمیسیون عمران شورای شهر گفت: معابر بسیاری از خیابان‌های سطح شهر تهران هنوز آماده ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه نیست و استفاده از دوچرخه نیز برای افراد سخت خواهد بود.

به گزارش مهر، اقبال شاکری با اشاره به اجرای طرح ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در سطح شهر تهران گفت: ایجاد لاین‌های ویژه دوچرخه از طرح‌هایی است که مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوای تهران در نظر دارد. بسیاری از مناطق تهران نیز مسیرهای ویژه دوچرخه از سال‌های قبل ایجاد شد اما با توجه به اینکه زیرساخت‌ها فراهم نبوده، طرح با استقبال عمومی مواجه نشد.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه معابر شهر تهران آماده ایجاد لاین‌های ویژه دوچرخه نیست، گفت: معابر بسیاری از خیابان‌های سطح شهر تهران هنوز آماده ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه نیست و با توجه به این نکته استفاده از دوچرخه نیز برای افراد سخت خواهد بود بنابراین ابتدا باید زیرساخت‌های ایجاد لاین‌های ویژه دوچرخه فراهم شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر برخی معابر که صاف و پیاده راه‌های عریض هستند یا پارک‌های جنگلی تهران به عنوان مسیرهای ویژه دوچرخه سواری انتخاب شدند که استفاده از این مسیرها محدود است و نمی‌توان استفاده از این وسیله حمل و نقل را به عموم مردم بسط داد. شاکری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ایجاد لاین‌های ویژه دوچرخه در تهران امکان‌پذیر نیست چراکه مسیرهای ویژه پیاده راه، مسیر تردد خودروها و لاین‌های ویژه دوچرخه باید ایجاد شود و معابر ما چنین فضایی را ندارند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل پاک به شمار می‌رود و در راستای کاهش آلودگی هوا باید استفاده از این وسیله ترویج یابد در عین حال تلاش ما در شورا این است در خیابان‌هایی که به تازگی ساخته می‌شود این استانداردها رعایت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر