اجرای مالیات بر خانه‌های خالی از سال آینده

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۱۶

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: با رونمایی از «سامانه شناسایی خانه‌های خالی» در سال ۱۳۹۶ این خانه‌ها مشمول مالیات می‌شوند. به گزارش ایسنا، حامد مظاهریان اظهار کرد: روند ایجاد سامانه شناسایی خانه‌های خالی به خوبی در حال بررسی است و هفته قبل در نهاد ریاست‌جمهوری مطرح

شد. وی افزود: با توجه به اینکه بخش‌های مختلف دولت درگیر این سامانه هستند هم‌اکنون تمرکز روی این موضوع است و به موقع از سال ۱۳۹۶ که خانه‌های خالی مشمول مالیات می‌شوند، این سامانه راه‌اندازی خواهد شد. مظاهریان در خصوص اینکه با توجه به رکود مسکن این بخش ظرفیت فشار مالیاتی را دارد یا خیر، گفت: بحث تخصصی مناقشه‌آمیزی در مورد مالیات بر خانه‌های خالی و میزانی که قانون تعیین کرده جریان دارد اما به هر حال این موضوع مصوبه مجلس است و باید اجرا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما از یک سو چشم به اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی داریم که بتوانیم خواسته مجلس را انجام دهیم و از سوی دیگر در حال مباحثه با متخصصان و مجلس هستیم تا اگر امکان‌پذیر باشد، اصلاحاتی در این قانون صورت گیرد. لازم به ذکر است بحث مالیات بر خانه‌های خالی و دپو شدن ساختمان در اقتصاد ایران از مدت‌ها پیش در موضوع بحث کارشناسان و مجلس شورای اسلامی بوده است. برخی کارشناسان معتقدند که وضع مالیات بر خانه‌های خالی، حتی اگر به ایجاد جنبش در بازار مسکن نیز نینجامد، حداقل مالیات آنان باعث گردش پول در اقتصاد کشور می‌شود.

مخالفان اما معتقدند که اخذ مالیات از خانه‌های خالی منجر به تعطیلی بازار ساخت‌وساز و بی‌انگیزه‌ شدن بسازوبفروش‌ها می‌شود زیرا سازنده‌ها در تهران به امید نگهداری واحدها تا زمان نامعلوم برای فروش با قیمت مناسب و مطلوب، مشغول ساخت‌وساز هستند و اگر در زمان انتظار آنها، از واحدهای ساخته‌شده‌شان مالیات گرفته شود، از ساخت‌وساز منصرف می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر