سلامت

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۱۳

افزایش 32 درصدی تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن

تعادل| به گزارش سازمان پزشکی قانونی در 6 ماهه نخست سال جاری 207 تن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند. این شمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 156 تن تلفات 7/32درصد افزایش یافته است. در این مدت از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن 148 تن مرد و 59 تن زن بودند. بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی در6 ماهه اول سال جاری استان‌های تهران با 48، فارس با 19، اصفهان با 15، کرمانشاه، زنجان و لرستان هر کدام با 11فوتی بیشترین آمار تلفات مرگ بر اثر گاز گرفتگی را داشته‌اند. این درحالی است که آمار تلفات در دیگر استان‌ها کمتر از 10 تن و در تعدادی از آنها برابر با صفر بوده است.

سازمان پزشکی قانونی کشور با استناد به آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید کرده است. در سال گذشته از کل تلفات مسمومیت با گاز که 626 تن بوده، 470 تن در نیمه دوم سال ثبت شده و تنها 156تن مربوط به نیمه اول سال است و همچنین 482 تن از آنها مرد و 144تن زن بودند. 1/75درصد از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند.


120 برابر شدن هزینه‌های درمان بیماران سرطانی

تعادل| عباس کبریایی‌زاده، رییس هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی با انتقاد از عدم تشخیص به موقع سرطان در کشور گفت:«در ایران این تشخیص به موقع نیست و همین امر هزینه‌های درمان را بالا برده است. برخی از داروهای ضد سرطانی آثار شفابخشی بالایی دارند، مشروط براینکه بیماری به موقع تشخیص داده شود. برخی از داروهای ضد سرطان هزینه‌یی بیش از ٦٠٠ میلیون تومان دارند و برخی با ٥ میلیون تومان به طور کامل اثربخش‌اند.» او ادامه داد:«سرطان بیماری رو به رشدی در کشورمان است تا جایی که هزینه‌های درمانی بیماران سرطانی در سال‌های اخیر ١٢٠برابر شده است، بیمه تامین اجتماعی برای درمان بیماری‌های خاص حمایت‌های خاصی را در نظر گرفته که امری متداول در همه کشورهاست.»

کبریایی‌زاده گفت:«بیشترین اثر بخشی داروها در مراحل درمان بیماری، مرحله تشخیص است که در این مرحله سهم داروها بسیار کم است و برعکس در زمان اوج ابتلا، هزینه‌های درمانی بسیار بالاست، سازمان تامین اجتماعی سهم بیماران صعب العلاج را به ١٠درصد رسانده و برخی از مراحل درمان را هم رایگان کرده تا فشار کمتری به بیماران سرطانی وارد شود.»او افزود:«نکته مهمی که در کشورمان جای خالیش به خوبی احساس می‌شود تدوین پروتکل داروهایی است که در فهرست بیمه‌ها قرار دارند، عمده فشار مالی برای درمان بیماران، داروهایی است که مورد تایید وزارت بهداشت نیست و بعضا هم بسیار گران قیمت‌اند اما پزشکان همین داروها را تجویز می‌کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر