گفت‌ و گو گره‌گشای مسائل بزرگ آموزش و پرورش است

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۱۲

گروه اقتصاد اجتماعی|

فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در دوره آموزشی«مدیریت دانش سازمانی، نحوه برقراری ارتباط موثر با محیط و دیگران» ویژه کارشناس مسوولان امور زنان استان‌ها که در محل باشگاه فرهنگیان برگزار شد با اشاره به یک ضعف اساسی در جامعه و آموزش و پرورش درخصوص تک‌گویی به جای گفت‌وگو گفت:«سخن راندن به جای سخن شنیدن ضعف بزرگ آموزش و پرورش است. باید فضای گفت‌وگو در آموزش و پرورش باز شود و مسائل با گفت‌وگو حل و فصل شود. فرهنگ تعامل و گفت‌وگو می‌تواند گره‌گشای مسائل بزرگ آموزش و پرورش باشد. این گفت‌وگو باید با تمام مخاطبان، اقشار جامعه، خانواده‌ها، معلمان، مسوولان، و دانش‌آموزان باشد؛ اگر قصد حل کردن مسائل تربیتی را داریم باید بدون در نظر گرفتن بخشنامه‌ها در امر گفتمان‌سازی مشارکت فعال داشته و با یکدیگر گفت‌وگو کنیم. حل مسائل تربیتی دستوری نیست بلکه بحث همدلی است.» به گزارش ایسنا، او ادامه داد: «بی‌تفاوتی و انفعال حل‌کننده مسائل نیست. اگر مدرسه در مجموع نظام تعلیم و تربیت، بخواهد سمت و سوی واقعی خود را پیدا کند باید به مقوله پرورش توجه نشان دهد که به خانواده وابسته است. اگر مهارت لازم را دانش‌آموزان برای زندگی اجتماعی نداشته باشند حتی از نظر علمی بالا باشند نمی‌توانند در جامعه اثربخشی داشته باشند. معتقد هستم، مدرسه کانون نشاط و شادابی است و باید نوجوانان و جوانان در آن احساس زندگی کردن داشته و باید به دور از اجبار و علاقه به آن ورود کنند. برای این منظور باید یک درک عمیق از ارتباط و گفت‌وگو با دانش‌آموزان به وجود بیاید. همچنین باید در توانمندسازی مربیان زن در برنامه‌ریزی‌ها توجه کرده و با افزایش توانمندی آنها توانمندسازی و ارتقای کیفیت آموزشی را دنبال کنیم.»

به گزارش مهر، دانش‌آشتیانی با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کرد، گفت: «باید به آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد سرمایه‌یی نگاه کنیم و اقتصاددانان معتقدند باید آموزش از مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی مورد توجه قرار گیرد؛ اگر به این مساله تمرکز کنیم، نقش خانواده‌ها پررنگ‌تر می‌شود.» او ادامه داد:«اما دولت همه کار را نمی‌تواند انجام دهد، در زمینه تعلیم و تربیت باید از نهادهای مردمی استفاده بیشتری کنیم چراکه در مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد، انگیزه و علاقه‌مندی به این فعالیت‌ها وجود دارد؛ به خصوص در مناطق محروم، انگیزه برای کمک زیاد است که باید از این پتانسیل با ساماندهی درست استفاده کنیم.» وزیر جدید آموزش و پرورش اضافه کرد:«اگر دولت مجری تمام این اقدامات باشد، محقق نمی‌شود؛ دولت باید سیاست‌گذاری‌ بخش‌هایی را انجام دهد و نگاه این باشد که چگونه این نهادها را سازماندهی کند.»

به گزارش فارس، احمدی دانش‌آشتیانی در ادامه این گردهمایی پیرامون موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان است، گفت:«همانطور که در جلسه رأی اعتماد در مجلس عنوان کردم، اولویت اول بنده رسیدگی به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان است. درحال حاضر تیمی را تعیین کرده‌ام که از روز گذشته شروع به بررسی گزارش حسابرسی شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان کرده‌اند. به زودی نیز نتایج این بررسی را به صورت مقطع به مقطع گزارش می‌دهم و امیدواریم در مدت کوتاه به مساله رسیدگی شود و روش‌های فعال‌سازی صندوق ذخیره فرهنگیان و بهره‌وری بالای آن را پیگیری کنیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر