افزایش چهار برابری سرانه بهداشتی در دولت یازدهم

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۱۱

گروه اقتصاد اجتماعی|

طرح ارائه خدمات رایگان بهداشتی به طور همزمان در 6 کلان‌شهر کشور دیروز و در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مشهد از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد. نظام نوین خدمات بهداشتی به عنوان یکی از برنامه‌های تحول در حوزه بهداشت در قالب طرح تحول سلامت به بازطراحی شبکه بهداشت شهری مربوط می‌شود که در سال‌های گذشته انجام نشده بود و دیروز امکان دسترسی مردم ساکن کلان‌شهرهای کرج، قم، تبریز، اصفهان و چندین شهر دیگر همچنین پنج شهرستان مشهد به خدمات فعال بهداشتی را فراهم کرد.

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، دیروز و در مراسم رونمایی از این طرح گفت: «هم‌اکنون طرح مراقبت‌های بهداشتی به صورت کامل در تمام کلان‌شهرهای کشور به جز تهران اجرا می‌شود.» او ادامه داد:«شبکه بهداشتی در روستاهای کشور از سال 1353 آغاز به کار کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی ارائه خدمات بهداشتی به روستاییان با همکاری و نقش فعال بهورزان توسعه یافت.»

هاشمی گفت:«سرانه خدمات بهداشتی در کشور از 230هزار ریال به 960هزار ریال افزایش یافته است. به ازای هر 2هزار و 500 تا سه هزار نفر جمعیت یک کارشناس مراقب سلامت وجود دارد که به عنوان بهورزان شهری هستند. پیش از این فقط جمعیت روستایی کشور که حدود 23میلیون نفر هستند از خدمات کامل بهداشتی به صورت فعال برخوردار بودند و بقیه به صورت غیرفعال این خدمات را دریافت می‌کردند اما اکنون شاهد اجرای ارائه خدمات کامل بهداشتی در شهرهای کشور هستیم.»

او ادامه داد:«در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های بهداشتی علاوه بر مراقبان سلامت، دندانپزشکان، روانشناسان و کارشناسان تغذیه نیز با هدف ارتقای سلامت مردم حضور دارند. بدین منظور سه هزار و 664 پایگاه بهداشتی و یک هزار و 283مرکز جامع خدمات سلامت با به‌کارگیری 19هزار نیروی انسانی در کشور راه‌اندازی شده است.» وزیر بهداشت اضافه کرد:«نیروهای به کارگیری شده در حوزه بهداشت در قالب خرید خدمات فعالیت می‌کنند و با وجود احداث 10هزار تخت جدید بیمارستانی نتوانسته‌ایم یک دهم این میزان را جذب کنیم.»

قاضی‌زاده‌هاشمی اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت در دولت تدبیر و امید را پاسخ به برخی نقادان تخریبگر دانست که می‌گفتند این وزارتخانه فقط کار درمان انجام می‌دهد و برای بهداشت اهمیتی قایل نیست.

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، روز گذشته و در حاشیه مراسمی که به مناسبت روز جهانی سکته مغزی در بوستان ملت تهران برگزار شد نیز در پاسخ به برخی حاشیه‌سازی‌ها و حسایت‌زایی‌هایی که در حوزه سلامت و حتی در مورد شخص وزیر صورت می‌گیرد، گفت:«اینکه همه نسبت به حوزه سلامت کشور حساس باشند، بسیار خوب است اما حساس بودن افراطی هم خیلی مناسب نیست و فکر می‌کنم که برخی می‌خواهند با ایجاد حساسیت افراطی وزارت بهداشت را وارد حاشیه‌ کنند. بر این اساس هم خودمان باید حواسمان را جمع کنیم و مواظب باشیم و اشتباه نکنیم و هم اجازه حاشیه‌سازی را

ندهیم.»

هاشمی در عین حال در اعتراض به ارائه برخی آمار‌های اشتباه در طرح تحول نظام سلامت گفت: «برخی افراد کلی‌گویی می‌کنند و گاهی به صورت نسجیده آمار و اطلاعات ارائه می‌دهند، این درحالی است که باید بدانیم در طرح تحول نظام سلامت ورودی به بیمارستان‌ها 8 درصد افزایش یافت و هزینه‌یی هم بابت تقاضاهای القایی تحمیل نشد. در عین حال بیمارستان‌های کشور که در طول ۱۰سال گذشته ترازشان منفی شده بود با آغاز طرح تحول سلامت از ورشکستگی نجات یافتند. اما باید توجه کرد که ادامه این وضعیت به شرطی است که بیمه‌ها پولشان پرداخت کنند.»

وزیر بهداشت افزود:«موضوع دیگر جایگاه شورای عالی بیمه است که اکنون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و همه تصمیمات را درباره منابع بیمه‌ها اتخاذ می‌کند درحالی که در سیاست‌های کلان سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه توسعه پنجم وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت و سیاست‌گذار این حوزه تعیین شده است، بنابراین بطور طبیعی جای شورای عالی بیمه در وزارت بهداشت است و باید در وزارت بهداشت باشد. به نظر من این فضاسازی که در روزهای گذشته درباره تجمیع منابع سلامت از طرف برخی مسوولان بیمه‌ها ایجاد شده است، بیشتر پروژه‌یی بود برای تاثیرگذاری بر رای مجلس حالا ادامه این پروژه چیست، نمی‌دانم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر