هزینه کنترل «‌ام‌اس» هر بیمار؛ ماهانه 2 میلیون تومان

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۱۰

گروه اقتصاد اجتماعی|

ام‌اس یک بیماری التهابی است که در آن سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب‌دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسوول ارتباط هستند، اختلال ایجاد می‌کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌های زیاد جسمی می‌شود. این بیماری نشانه‌های مختلفی دارد که همگی ریشه عصبی دارند. هر چند عامل به وجود آمدن بیماری ‌ام‌اس در بدن به درستی مشخص نیست، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد این بیماری با میزان رشد صنعتی جوامع ارتباط مستقیم دارد. در واقع گمان می‌شود که در کنار عوامل ژنتیکی، مواردی چون آلودگی و فشارهای روحی و روانی در بروز ‌ام‌اس موثر باشند و این عوامل در کشورهایی که در آنها رشد اقتصادی و انباشت سرمایه به قیمت افزایش سهم سرمایه در قیاس سهم کار از تولید به دست آمده، بیش از سایر کشورها دیده می‌شود.

هرچند ‌ام‌اس شهرت ترسناکی دارد و به خاطر ناشناخته بودن بسیاری بیم آن را دارند که به این بیماری مبتلا بوده یا بشوند، اما به هرحال ‌ام‌اس تا حدودی قابل پیشگیری، کنترل و درمان است. مشکل اینجاست که این سه فرآیند هزینه‌برند و این هزینه کم نیست. هر بیمار ‌ام‌اس در ماه به رقمی حدود 1.5 تا 2میلیون تومان برای تامین داروها و درمان مورد نظر نیاز دارد. به همین دلیل انجمن‌های حمایت اجتماعی از این بیماران تشکیل شده که انجمن‌ام اس ایران یکی از آنهاست. این انجمن هرساله کنگره‌یی برای اطلاع‌رسانی در مورد مشکلات این جامعه و همچنین ارائه دانش روز پزشکی و درمانی در مورد این بیماری برگزار می‌کند و امسال نیز کنگره 13‌ام ام‌اس ایران در آستانه برگزاری است.


زنان 4 برابر مردان

دبیر علمی سیزدهمین کنگره ‌ام‌اس ایران از شیوع ۴برابری ‌ام‌اس در زنان نسبت به مردان خبر داد و گفت: «بیشترین آمار ‌ام‌اس مربوط به تهران و اصفهان است.»

به گزارش «تعادل» و به نقل از روابط‌‌عمومی انجمن ‌ام‌اس ایران، عبدالرضا ناصر مقدسی در آستانه برگزاری سیزدهمین کنگره ‌ام‌اس ایران افزود: هدف اصلی کنگره، جنبه‌های آموزشی بیماری ‌ام‌اس است.

مقدسی در ادامه به وضعیت بیماری ‌ام‌اس در کشور اشاره کرد و افزود: «بین ۷۰ تا ۸۰هزار مبتلا به ‌ام‌اس در کشور شناسایی شده‌اند و تعدادی هم ناشناخته مانده‌اند. شیوع‌ ام‌اس در سال‌های اخیر افزایش داشته است. علت دقیق افزایش موارد ابتلا مشخص نیست اما می‌توان به کمبود ویتامین D، افزایش مصرف دخانیات به خصوص در بین زنان و عوامل ژنتیکی اشاره داشت.»

دبیر علمی کنگره ‌ام‌اس ایران با اعلام اینکه افزایش موارد ابتلا در کشورمان همسو با جهان است، گفت: «بیماری ‌ام‌اس مخصوص دنیای مدرن است.»وی با اشاره به شیوع ۳ تا ۴برابری‌ ام‌اس در زنان نسبت به مردان افزود: «بیشترین آمار ابتلا مربوط به تهران و اصفهان است.»مقدسی با انتقاد از فقر فرهنگی که پیرامون بیماری ‌ام‌اس در کشور وجود دارد، گفت: «آنچه بیش از بیماری ‌ام‌اس مهم به نظر می‌رسد، باورهای غلط نسبت به این بیماری است. «فوبیای» ام‌اس ترسناک‌تر از خود ‌ام‌اس است. متاسفانه جامعه بیشتر از آنکه از ‌ام‌اس رنج ببرد، از فقر فرهنگی این بیماری رنج می‌برد. در حالی که همه پزشکان می‌دانند این بیماری قابل کنترل است. افرادی هستند که به دلیل ترس از ‌ام‌اس به مطب پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند که بعد از معاینه مشخص می‌شود، علائم این بیماری را ندارند.»


1500بیمار تحت پوشش انجمن

معاون توانبخشی انجمن ام‌اس با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به ام‌اس ماهانه متوسط 2میلیون تومان هزینه برای بهداشت و درمان نیاز دارند، گفت: «از ابتدای تاسیس انجمن ام‌اس بیش از 25هزار پرونده جهت حمایت از این بیماران تشکیل شده است.»

به گزارش ابوالقاسم نجفی در این نشست خبری گفت: «انجمن ام‌اس یک تشکل غیردولتی بوده که سال 1378 تاسیس شده و دارای مجوز قانونی است. این انجمن حمایت درمانی، دارویی و توانبخشی از بیماران را انجام داده و هر چند وقت یکبار کلاس‌های آموزشی برای این بیماران برگزار می‌کند و موضوعات عام و تخصصی در اختیار بیماران و خانواده‌های آنها قرار می‌گیرد.»

معاون توانبخشی انجمن ام‌اس با اشاره به اینکه از زمان تشکیل این انجمن بیش از 25هزار پرونده تاکنون ثبت شده است، گفت: «حدود 6هزار از این پرونده‌ها مربوط به بیماران مرد و بیش از 18هزار مربوط به بیماران زن بوده است. همچنین کلاس‌های خاص روانشناسی، مهارت زندگی و توانبخشی برای بیماران از طریق این انجمن برگزار می‌کنیم و هم‌اکنون در 25 استان و 12 شهرستان شعب انجمن دایر است و افراد برای عضویت در انجمن باید گواهی پزشک متخصص، دو قطعه عکس، کپی کارت ملی و شناسنامه و جواب MRI را به همراه داشته باشند.»

وی با اشاره به اینکه فیزیوتراپی و انجام برنامه‌های توانبخشی برای کمک به این بیماران بسیار موثر است، گفت: «هزینه‌های بیماران در دو بخش هزینه‌های دارویی و توانبخشی تقسیم شده که می‌توان گفت یک بیماری مبتلا به ام‌اس ماهانه 1.5 تا 2میلیون تومان هزینه بهداشت و درمان آن است. در شرایط فعلی 1500بیمار ماهانه هزینه دارویی از انجمن دریافت کرده، البته این مساله به شرایط بیمار و وضعیت اقتصادی آن بستگی دارد.»

گفتنی است، سیزدهمین کنگره ‌ام‌اس ایران از ۱۹ تا ۲۱ آبان‌ماه ۹۵ با حضور سخنرانانی از کشورهای ترکیه، لبنان، انگلیس، آلمان و امریکا در هتل المپیک برگزار شده و در افتتاحیه این کنگره از گایدلاین کشوری برای راهنمای پزشکان برای تشخیص و درمان و همچنین از کتاب بازتوانی ذهنی رونمایی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر