جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران راه‌حل حمایت نیست

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۰۶

خراسان‌جنوبی

نایب‌رییس شورای ملی زعفران با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران راه‌حل حمایت از صنعت این محصول نیست، گفت: آنچه می‌تواند جایگاه زعفران ایران را در دنیا حفظ کند تکیه بر مزیت رقابتی آن با بازاریابی، برندسازی و معرفی آن در بازارهای بزرگ و نوظهور است.

به گزارش ایرنا، محسن احتشام دیروز افزود: امروزه بخشی از پیاز زعفران در افغانستان از طریق کشور هلند با ارسال پیاز اصلاح شده تامین می‌شود لذا جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران نمی‌تواند به حفظ مزیت نسبی زعفران ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده این محصول جهان کمک زیادی کند.

وی ادامه داد: اسپانیا حدود 40سال پیش یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان زعفران در دنیا بود اما با تبدیل مزیت نسبی خود به مزیت رقابتی توانست در بازارهای جهانی، زعفران را با نام و برند خود معرفی کند و در حال حاضر سالانه 50 تا 60تن این محصول را از ایران خریداری می‌کند و با بسته‌بندی به نام خود، ارزش افزوده زیادی را در این زمینه به دست می‌آورد.

این صادر‌کننده نمونه زعفران ایران با اشاره به اینکه برای حمایت از زعفران هیچ برنامه راهبردی در کشور وجود ندارد، یادآور شد: طرح جامع زعفران بیش از 6سال پیش با انجام کار کارشناسی تدوین و تصویب شده اما تاکنون هیچ بودجه‌یی برای اجرای آن اختصاص نیافته این در حالی است که هر ساله برای خودروسازی که جزو مزیت نسبی کشورمان نیست کمک بودجه‌یی می‌شود.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که تولید محصول زعفران با معاش بیش از 500هزار خانوار در کشور گره خورده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر