مجوز بهره‌برداری از جنگل صادر نخواهد شد

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۵۸۶

معاون سازمان محیط‌زیست اعلام کرد: هیچ مجوز جدیدی برای بهره‌برداری از جنگل صادر نخواهد شد و بهره‌برداری‌های پیشین نیز طی چند سال آینده به صفر خواهد رسید.

به گزارش مهر، فرهاد دبیری معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به نامه وزیر کشاورزی برای توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تلاش‌های طولانی مدتی برای متوقف شدن بهره‌برداری از جنگل‌های کشور در جریان بود که سرانجام وزیر کشاورزی هفته گذشته در نامه‌یی به رییس سازمان جنگل‌ها وضعیت بهره‌برداری از جنگل‌های کشور را روشن کرد.

دبیری افزود: متولی اصلی جنگل‌های کشور سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است، اما سازمان محیط‌زیست با توجه به مسوولیت کلی که در زمینه حفاظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی دارد با همکاری سازمان جنگل‌ها در محدود کردن بهره‌برداری از جنگل فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: اخیرا وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌یی به رییس سازمان جنگل‌ها دستوری صادر کرد که در چندین بند آن تکلیف وضعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها روشن شده است.

به گفته وی توقف بهره‌برداری که تعهدی ایجاد نکرده است، عدم واگذاری عرصه‌های جنگلی برای بهره‌برداری‌های بعدی، ایجاد تسهیلات لازم برای واردات چوب به هر قیمتی که بتواند زمینه کاهش قاچاق چوب را فراهم کند و سایر تمهیدات و در نهایت در مراحل بعد، توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های هیرکانی برخی از مباحث این نامه است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: سازمان جنگل‌ها هیچ مخالفتی با اجرای این طرح ندارد و با کلیات طرح توقف بهره‌برداری از جنگل موافق است، اما اجرای این طرح باید قدم به قدم پیش رود و از استان گیلان آغاز شود. دبیری گفت: چون وضعیت جنگل‌های ما چندان مناسب نیست و محدوده کمی از کشور ما به عرصه‌های جنگلی به ویژه جنگل‌های هیرکانی اختصاص دارد، بنابراین اگر بخواهیم این میزان محدوده را حفظ کنیم راهی جز توقف بهره‌برداری نداریم. سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به عنوان متولی اصلی اجرای این برنامه، در حال برنامه‌ریزی برای تعیین زمان اجرای آن است، حال در برنامه توقف مطلق بهره‌برداری از جنگل‌ها و اینکه چه زمانی به آن برسیم، نیاز به مطالعه بیشتری دارد اما با توجه به مصوبه اخیر هیات وزیران، هیچ نوع بهره‌برداری جدیدی از جنگل‌ها صورت نخواهد گرفت و هیچ نوع قرارداد جدیدی منعقد نشده است، آنچه باقی می‌ماند در واقع طرح‌های بهره‌برداری گذشته است.

وی در پاسخ به اینکه چه زمان می‌توان طرح‌های موجود را نیز متوقف کرد، گفت: این طرح‌ها زمان مشخصی دارد و به محض اینکه تمام شوند، بهره‌برداری نیز متوقف می‌شود. البته برای اینکه طرح‌های در حال اجرا هم متوقف شود، مذاکرات زیادی صورت گرفته است. سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری معتقد است وسعت محدوده‌های جنگلی که این طرح‌ها در آنها در حال اجراست، به نسبت طرح‌هایی که در آینده قرار بود واگذار شود، بسیار کمتر است، یعنی در حدی نیستند که اثرگذار باشند، دولت تلاش دارد شرایط برای واردات چوب را هم تسهیل کند بر این اساس با توجه به اینکه طی چند سال آینده طرح‌های موجود هم به پایان خواهند رسید که اگر بتوانیم آن را عملیاتی کنیم بعد از چند سال به نقطه صفر خواهیم رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر