زمستان آلوده در انتظار چین

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۵۸۵

یکی از مشکلاتی که همواره با شروع فصل سرما و تغییر شرایط جوی بیش از هر زمان دیگری در چین خودنمایی می‌کند، آلودگی هوا است و وزارت محیط زیست چین نیز تایید کرده که این کشور امسال زمستان بسیار آلوده‌یی را نسبت به قبل تجربه خواهد کرد.

موضوع افزایش آلودگی هوا در کشور چین باعث شده تا از هم‌اکنون به مردم پکن پایتخت چین، استان‌های شمالی و شمال شرقی این کشور نسبت به این موضوع هشدار جدی داده شود.

این در شرایطی است که پکن از روز پنج‌شنبه گذشته تاکنون در آلودگی بسیار شدید بسر می‌برد و افق دید به دلیل آلودگی شدید به حدود ۵۰۰ متر در سطح شهر کاهش یافته است.

علت عمده افزایش آلودگی در این فصل علاوه بر تردد بیش از اندازه خودروها در سطح شهر، انتشار گازهای سمی و دود ناشی از سوخت زغال‌سنگ و آلودگی فزاینده کارخانه‌ها است که پایتخت چین را همچنان در مه سنگین آلودگی فرو برده و ظاهرا هیچ راهکاری برای رهایی از وضعیت موجود وجود ندارد.

از استان‌های دیگر چین به خصوص «خه بی» در نزدیکی پکن خبر می‌رسد که بسیاری از مقام‌ها هشدارها را نادیده گرفته و برخوردهای قاطعانه با متخلفان صورت نگرفته است. وزارت محیط زیست چین در بیانیه‌یی اعلام کرده که ۱۰ تیم بازرسی به استان‌های اطراف پکن فرستاده شده است که در حال بررسی پرونده‌های متخلفان هستند. خبرگزاری شین هوا هم گزارش کرده که بسیاری از کارخانه‌ها به کار خود با آلودگی بالا ادامه می‌دهند و بر خلاف دستور دولت مرکزی و دولت‌های محلی هنوز استفاده از سوخت زغال‌سنگ در اطراف شهر پکن گسترده است. نشریه چاینا دیلی هم می‌نویسد که بسیاری از شهرها هشدارها را نادیده گرفته‌اند. تخلفات وسیع است و بازرسان به سرعت در حال اعزام به مناطق مختلف هستند. وزارت محیط زیست چین در گزارش خود اعلام کرده که آلودگی زمستان امسال ناشی از پدیده «لالینا» است که سطح آب اقیانوس آرام را سرد می‌کند و باعث وارونگی هوا و پدیده‌های غیرعادی می‌شود.

ماه‌هاست که روزهایی با آسمان آبی در شمال و شمال شرق چین از جمله در شهر پکن کمتر دیده می‌شود و آسمان پکن به دلیل آلودگی بالا به آسمان خاکستری شهرت یافته است.

دولت مرکزی چین اعلام کرده است که با شروع فعالیت دستگاه‌های حرارتی از اواسط ماه جاری میلادی اوضاع آلودگی به مراتب بدتر خواهد شد. روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین نوشته است که وجود پدیده آلودگی بر فراز ۲۰ شهر در شمال کشور از جمله در پکن باعث شرمساری است. قرار است امسال چهار میلیون خودرو آلوده‌کننده از رده خارج و بسیاری از کارخانه‌ها نیز تعطیل شود اما بعید به نظر می‌رسد که حتی چنین اقداماتی مشکل آلودگی زمستانی نقاط مختلف کشور چین را حل کند. دولت چین به تازگی نیز اعلام کرد، درصدد است تا پایان سال 2017 میلادی دومین سرشماری درباره منابع آلوده را انجام دهد با این امید که با شناسایی منابع آلوده‌کننده راه‌هایی نیز برای مهار آلودگی پیدا شود. تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان 80 شهر در چین نزدیک به 75 شهر آلوده هستند و در این میان پایتخت چین با داشتن 23میلیون نفر جمعیت و بیش از شش میلیون دستگاه خودرو و سوخت‌های ناپاک، یکی از آلوده‌ترین شهرهای این کشور به حساب می‌آید. بنا بر ارزیابی‌ها، سالانه دست کم 750هزار نفر در چین به علت آلودگی هوا و آب می‌میرند و طی 10سال اخیر، آمار سرطان ریه تا 60درصد افزایش یافته است. گزارش‌ها همچنین حاکیست که فقط در سال 2013 حدود یک میلیون و 600 هزار نفر در چین بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز بیانگر این موضوع است که اگر این روند ادامه یابد سالانه بیش از 300 تا 400هزار نفر دچار مرگ‌های زودرس به دلیل استنشاق هوای آلوده در چین خواهند شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر