تظاهرات گسترده در کره‌جنوبی برای استعفای رییس‌جمهور

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۵۸۱

گروه جهان

هزاران نفر از مردم کره‌جنوبی روز شنبه با درخواست کناره‌گیری پارک گئون‌های از مقام ریاست‌جمهوری در خیابان‌های سئول تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات با درخواست کناره‌گیری رییس‌جمهور به دردسر افتاده کره‌جنوبی در پی رسوایی اخیر در حالی برگزار شد که پارک گئون‌های روز جمعه در یک سخنرانی از مردم بابت خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به دولت، عذر خواهی کرده بود.

به گفته منابع آگاه، حدود 40هزار معترض در این گردهمایی خیابانی در سئول شرکت داشتند و شعارهایی علیه رییس‌جمهور سر دادند و استعفای وی را خواستار شدند. در پی این تظاهرات 20هزار افسر پلیس در خیابان‌های سئول مستقر شدند.

رسوایی سیاسی و فسادی که حالا گریبانگیر دولت کره‌‌جنوبی شده است، در پی مطرح شدن اتهام‌هایی علیه دوست نزدیک رییس‌جمهور پارک گئون‌های مبنی بر سوءاستفاده وی از امکانات دولتی آغاز شد. چوی سون‌سیل 60ساله متهم شده است که به پشتوانه دوستی با رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، میلیون‌ها دلار از شرکت‌ها کمک مالی دریافت کرده است. پارک گئون‌های گفته است که در تحقیقات با دستگاه قضایی کشور همکاری می‌کند. چوی سون‌سیل پنج‌شنبه گذشته به اتهام جعل و سوءاستفاده از قدرت بازداشت شد، اما خشم مردم عمدتا بر مساله نفوذ او در امور دولتی و دسترسی‌اش به اسناد محرمانه متمرکز بود و این در حالی است که وی هیچ منصب دولتی نداشته است. اخیرا رسانه‌های کره‌جنوبی گزارش دادند که چوی سون‌سیل با استفاده از نفوذ خود بر رییس‌جمهور و موقعیتی که در دفتر ریاست‌جمهوری داشت، در بعضی انتصابات مداخله و احتمالا از موقعیت خود بهره‌برداری اقتصادی کرده است. پارک گئون‌های در پی انتشار این گزارش‌ها برخی مشاوران خود را برکنار کرد.

اگرچه هنوز هیچ اتهامی به‌طور رسمی علیه رییس‌جمهور مطرح نشده است، اما میزان محبوبیت وی در کشور در چند روز گذشته به 5درصد کاهش یافت که کمترین میزان در میان روسای جمهوری کره‌جنوبی محسوب می‌شود. مخالفان رییس‌جمهور کره‌جنوبی وی را متهم کرده‌اند که به جای در نظر گرفتن شایستگی افراد، به توصیه‌های چوی سون‌سیل عمل کرده و اصل شایسته‌سالاری را نادیده گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر