القاعده، انتخابات امریکا را تهدید می‌کند

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۵۷۸

گروه جهان|

به تمام جنجال‌های انتخاباتی در ایالات متحده تهدید تروریستی القاعده نیز اضافه شده است. مقام‌های امریکا می‌گویند درحال بررسی صحت و سقم اطلاعاتی هستند که از احتمال حملات قریب‌الوقوع القاعده آن هم در شب پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور خبر می‌دهند. این اطلاعات متوجه ایالت‌های نیویورک، تگزاس و ویرجیناست. پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) گفته که درحال بررسی اطلاعاتی است که فاقد جزییات هستند.

به گزارش واشنگتن‌پست، اف‌بی‌آی اعلام کرده، تحقیقات پیشگیرانه برای تامین امنیت انتخابات بخشی از فعالیت‌های عادی این نیروی پلیس در روزهای پیش از انتخابات بزرگ است. مردم امریکا سه‌شنبه، هشتم نوامبر برای تعیین جانشین باراک اوباما پای صندوق می‌روند. امسال در رویدادی کم سابقه هر دو نامزد اصلی انتخابات، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ مقر اصلی ستادهای انتخاباتی خود را در شهر نیویورک مستقر کرده‌اند و همانجا هم قصد برگزاری جشن پیروزی خود را دارند. از این رو اف‌بی‌آی اعلام کرده در یک همکاری تنگاتنگ با مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی ایالت‌هاست و گزارش‌های اطلاعاتی را دایما با آنها به اشتراک می‌گذارد. به گزارش بی‌بی‌سی، همزمان مقام‌های اداره حمل و نقل نیویورک که متولی اداره فرودگاه‌ها، تونل‌ها و پل‌های ارتباطی این بزرگ‌ترین شهر امریکاست، اعلام کرده«گشت‌های انتظامی با توجه به بالاترین سطح هشدارهای امنیتی» صورت می‌گیرد. نیویورک علاوه بر میزبانی دو ستاد اصلی انتخابات امسال، روز یک‌شنبه میزبان مسابقه ماراتن بزرگ این شهر هم هست که به طور سالانه برگزار می‌شود. در همین رابطه جیمز اونیل، رییس پلیس نیویورک به شبکه سی‌ان‌ان گفته است:«مردم نیویورک نگران نباشند ما رویدادهای بزرگ را بهتر از هر شهر دیگری در ایالات متحده برگزار می‌کنیم.»

اخبار مربوط به حملات احتمالی درحالی منتشر می‌شود که هر دو نامزد اصلی انتخابات امسال در آخرین تعطیلات پایان هفته پیش از روز رای‌گیری با سفرهای متعدد به نقاط مختلف امریکا سعی می‌کنند «آرای خاموش» یا نظر«رای‌دهندگان مردد» را به سوی خود جلب کنند. هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ جمعه در پنسیلوانیا و اوهایو میتینگ‌های انتخاباتی برگزار کردند؛ دو ایالتی که می‌توانند در نتیجه رای‌گیری سه‌شنبه تاثیری حیاتی بگذارند.


نتایج آخرین نظرسنجی‌ها

بنا بر نظرسنجی موسسه ریئل کلیر پالیتیکز، در اوهایو دونالد ترامپ پیش است اما در پنسیلوانیا کلینتون با کمی اختلاف جلوتر از رقیبش قرار دارد. نتایج نظرسنجی‌ها در سطح ملی هم نشان می‌دهد ترامپ در چند روز اخیر توانسته نظرهای فراوانی را متوجه خود کند و اکنون فاصله او با کلینتون بسیار کمتر از آن است که هفته پیش در نظرسنجی‌ها دیده می‌شد. ستاد انتخاباتی کلینتون پس از آنکه اف. بی.‌ای از تحقیقات جدید در مورد پرونده ایمیل‌های شخصی او خبر داد با مشکل روبه‌رو شده است.

درحالی که خود او می‌گوید یقین دارد چیز جدیدی از دل این تحقیقات دوباره اف. بی.‌ای بیرون نخواهد آمد» ستاد رقیب او با استفاده از این خبر تبلیغات منفی فراوانی را علیه نامزد دموکرات‌ها به راه انداخته است. تحقیقات قبلی اف.بی.‌آی درباره استفاده کلینتون از ایمیل شخصی‌اش در دوران حضور در راس وزارت خارجه بدون نتیجه مشخصی تمام شد و در همان ماه ژوئیه جیمز کومی، رییس اف. بی.‌آی. در برابر دوربین‌ها گفت که یافته‌های کارآگاهان او از ارتکاب جرم خبر نمی‌دهند هر چند بیانگر بی‌دقتی و اهمال وزیرخارجه سابق در برخورد با ایمیل‌های محرمانه و اسناد سِری دولتی است. با وجود این، ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون زمان طرح تحقیقات جدید از سوی اف. بی.‌آی که تنها چند روز مانده به روز رای‌گیری علنی شد را مورد انتقاد قرار داده همچنین دو عضو ارشد حزب دموکرات خواستار تحقیق در مورد نقش احتمالی رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک در باز شدن دوباره این پرونده شده‌اند؛ چراکه جولیانی گفته پیش از علنی شدن قصد اف.بی.‌آی. برای تحقیق دوباره از ماجرا خبر داشته است. رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک به فاکس‌نیوز گفته است:«من نقشی در شکل‌گیری این تحقیقات جدید نداشتم. اما آیا اینکه از شکل‌گیری او خبر داشتم، بله. شنیده بودم.» بر اساس همین گفته جولیانی، دو نماینده دموکرات کنگره امریکا از وزارت دادگستری خواسته‌اند که در مورد منبع خبر شهردار سابق نیویورک تحقیق شود. آنها در نامه خود نوشته‌اند:«درز این اطلاعات به مقام‌های سابق اف.بی.‌آی که به دونالد ترامپ هم نزدیک هستند، غیرقابل تحمل است.»

دریافت یک میلیون دلار از قطر

رویترز نیز شنبه گزارش داده که برآیند چند نظرسنجی در50 ایالت امریکا نشان می‌دهد که تفاوت آرای هیلاری کلینتون با دونالد ترامپ به حدود 2درصد رسیده است اما دردسرهای هیلاری کلینتون به همین جا ختم نمی‌شود. بنیاد کلینتون به طور رسمی تایید کرده در سال 2011 که هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا بوده است بدون اطلاع وزارت خارجه این کشور و برخلاف تعهدنامه رسمی خود، یک میلیون دلار از مقامات کشور قطر دریافت کرده است.

رویترز می‌نویسد:«این اطلاعات در جریان هک شدن ایمیل‌های جان پادستا، رییس کمپین انتخاباتی کلینتون فاش شده است که ماه گذشته از سوی ویکی‌لیکس منتشر شد. براساس این اطلاعات، مقامات قطری در سال 2011 مبلغ کلانی را به مناسب شصت و پنجمین سالگرد تولد بیل کلینتون به این بنیاد اعطا کردند و طی یک سال بعد در پی این بودند که با رییس‌جمهوری سابق امریکا از نزدیک ملاقات کنند و چک را به وی بدهند.» هیلاری و بیل کلینتون در سال 2009 که هیلاری وزیر خارجه امریکا شد به طور رسمی توافقنامه اخلاقی‌ای مبنی بر نظارت دولت امریکا بر این بنیاد خانوادگی امضا کردند تا بر آن اساس گردش‌های مالی بنیاد کلینتون و اعانه‌های منابع خارجی به آن به طور شفاف در اختیار وزارت خارجه امریکا و مورد بررسی قرار گیرد. هدف اعلامی از این اقدام این بود که این تصور شکل نگیرد که سیاست خارجی امریکا می‌تواند از سوی سرمایه‌دارانی که به این بنیاد کمک می‌کنند، هدایت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر