قیمت نفت، شعله‌های شاخص را پایین کشید

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۵۷۰

گروه بورس

شاخص کل بازار سهام طی دادوستد روز گذشته با افت 417واحدی روبه‌رو شد. نماگر اصلی بورس درحالی با کاهش تقریبی 0.5درصدی روبه‌رو شد که ارزش، تعداد و حجم معاملات با کاهش 10، 26 و 9درصدی مواجه شدند. اگرچه پس از جهش‌های خیره‌کننده شاخص کل بورس طی روزهای گذشته انتظار می‌رفت، اصلاح قیمتی برخی سهام رخ دهد اما ریزش ارزش سهام پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها به دلیل کاهش قیمت نفت طی معاملات روز گذشته روند نزولی شاخص بازار را تسریع کرد. این درحالی است که با نزدیک شدن به پایان انتخابات امریکا و برخی تحولات جهانی به تدریج ریسک بازار سهام افزایش خواهد یافت.


خودرویی‌ها در انتظار اجرای قراردادها

به گزارش«تعادل» در روهای اخیر در گروه خودرویی‌ها نیز با وجود بسته بودن برخی نمادهای مهم، فشار فروش همچنان بالاست. نمادهای خودرویی مدت‌هاست درحال درجا زدن بوده و در دوره‌های اخیر تاثیر مثبتی در شاخص بازار نداشتند. از سوی دیگر روز گذشته ایران خودرو شفاف‌سازی پیش‌بینی سود براساس عملکرد 3ماهه را ارائه کرد اما هنوز واکنشی از سوی سهامداران این نماد مشاهده نمی‌شود. به نظر می‌رسد، خودروسازها تا بازگشایی نماد سایپا و شروع به کار پروژه‌های مشترک با همتایان خارجی خود، امیدی برای آغاز روند صعودی شاخص این گروه ندارند.

براساس این گزارش طی معاملات روز گذشته تقریبا همه نمادهای قندی‌ سبزپوش بودند. این موضوع که نشات گرفته از روند افزایشی قیمت شکر در بازارهای جهانی است، صف‌های خرید نماد این گروه‌ها که با حضور حقیقی‌ها پر رونق شده بود را تقویت کرد و موجب شد تا حقوقی‌های این گروه گوی سبقت را از حقیقی‌ها ربوده و به دادوستد سهام بپردازند. علاوه بر این واگرایی دیروز بازار در روند صعودی ارزش سهام این نمادها بی‌تاثیر نبوده است زیرا براساس تجربیات سال‌های گذشته، صنعت قند در بورس نسبت به بقیه گروه‌ها واگرایی داشته و با نزول بقیه صنایع این گروه رشد می‌کند.

گروه فلزات اساسی نیز با وجود آنکه انتظار می‌رفت با افزایش قیمت جهانی فلز روی، واکنش مثبتی در میان خریداران این دست از سهام ایجاد کند اما همچنان روند این نمادها منفی بود. نماد ذوب‌آهن نیز که با ارائه صورت‌های مالی خود به سازمان بورس از افزایش سرمایه خود خبر داد در طول معاملات دیروز با رشد مثبت 3درصدی روبه‌رو شد اما در پایان با تعدیل رشد تنها یک درصد افزایش ارزش سهام را تجربه کرد. با این حال پیش‌بینی می‌شود با تایید افزایش سرمایه این شرکت، ارزش سهام این نماد روند صعودی خود را دوباره از سر بگیرد.


داد و ستدهای بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 15 آبان ماه 95 با کاهش 417واحدی به رقم 79هزار 253واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 22واحدی عدد 15هزار و 765واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 405واحدی به رقم 88هزار و 254واحد دست یافت، شاخص بازار اول نیز درحالی با کاهش 312واحدی به رقم 55 هزار و 736واحدی رسید که شاخص بازار دوم با 797واحد کاهش عدد 171هزار و 648 واحد را تجربه کرد. ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از 168میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 626 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 68 هزار و 948نوبت دادوستد بود.

براساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با 69 واحد، پالایش نفت اصفهان با 66 واحد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 62 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 55 واحد، آسان‌پرداخت پرشین با 11واحد و سیمان فارس خوزستان با 9واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، اسناد خزانه اسلامی مرحله چهارم، لیزینگ صنعت و معدن، مواد ویژه لیا، بانک پارسیان، کابل البرز از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه کارآفرین، اوراق مشارکت میدکو، سرامیکای صنعتی اردکان، صنایع تولیدی اشتاد ایران، فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام، حق تقدم خرید سهام بیمه اتکای ایرانیان و پتروشیمی گلستان بازگشایی شدند. از سوی دیگر کمتر از 30میلیون سهم صنعتی- دریایی ایران به ارزش کمتر از 8 میلیارد تومان کد به کد شد. 24میلیون سهم توسعه معادن روی ایران به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان و در عین حال 24میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب نیز به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان دیروز از سوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی انتقالی و کد به کد شد. در گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید اما در این روز 15میلیون سهم به ارزش بیش از 2.5میلیارد تومان کد به کد شد.

دیروز در نماد جنجالی سرامیکای صنعتی اردکان نیز گشایش نماد معاملاتی درحالی با رشد 14درصدی قیمت این سهم مواجه شد که صف فروش بیش از 4میلیون سهم در پایان معاملات این سهم در کنار عرصه سهام از سوی سهامدار عمده حقوقی و حقیقی قابل تعامل بود. این نماد معاملاتی پیش از این نیز در دو هفته گذشته درحالی بازگشایی شد که نوسان کاذب و غیرمنطقی در این نماد معاملاتی به ابطال تمامی معاملات از سوی ناظر بازار سهام انجامید که قابل تحسین بود. در نماد معاملاتی«کسرا» به بهانه‌هایی همچون تجدید ارزیابی دارایی‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان درحالی قیمت این سهم با رشدهای فضایی مواجه شد که با واقعیت موجود در این سهم فاصله‌های بسیاری دارد.


معاملات فرا بورس

در معاملات روز شنبه 15 آبان ماه در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس حجم و ارزش معاملات به حدود 97میلیون سهم به ارزش بیش از 313میلیارد ریال رسید. در این بازار نماد ذوب‌آهن اصفهان بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را با نقل و انتقال 19میلیون سهم به ارزش 56 میلیارد ریال شاهد بود. نماد «ذوب» البته به عنوان پربازدیدترین نماد معاملاتی دیروز نیز شناخته شد و دومین نمادی لقب گرفت که بالاترین تاثیر مثبت را بر آیفکس به میزان 0.38درصد گذاشته است.

در بازار سهام فرابورس نماد معاملاتی شرکت تولیدی شیروان، قوچان و بجنورد با نماد «قشیر» با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 1395 متوقف شد. در این بازار همچنین آیفکس پس از افت و خیزهایی که تجربه کرد به افت 4واحدی معادل 0.5درصد تن داد و در پایان بازار در ارتفاع 838 واحدی نشست. نماد شرکت‌های پالایش نفت شیراز، پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت لاوان درحالی بالاترین تاثیر منفی را تا سقف حداکثر 1.2واحد بر شاخص کل فرابورس گذاشتند که نماد شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و ذوب تا سطح حداکثر یک واحد تاثیر مثبت بر آیفکس داشته و از افت بیشتر آن جلوگیری کردند.

روز گذشته بخش عمده‌یی از ارزش بازار فرابورس به معاملات انجام شده در بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشت. در این بازار تعداد 877 هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 814 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که سهم نزدیک به 60 درصدی از ارزش کل معاملات را شامل می‌شد.

در این بازار نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم شاهد نقل و انتقال 100هزار ورقه به ارزش 192.8میلیارد ریال بود. پس از آن نماد اخزا 5 و 8 نیز بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفتند.

دیروز با پیام ناظر بازار همچنین اعلام شد، نماد معاملاتی لوتوس991 برای آغاز معاملات ثانویه، فردا در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس گشایش می‌یابد. اوراق مذکور چهار ساله با تاریخ سررسید 17مهر ماه 99 بوده و نرخ اجاره ‌بهای سالانه آن 16درصد با مواعد پرداخت هر سه ماه یک‌ بار است. در همین حال نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله چهارم در نماد اخزا 4 نیز برای پرداخت مبالغ اسمی این اسناد در پایان معاملات روز دوشنبه 17 آبان ماه متوقف می‌شود. در تابلو تسه‌ها هم قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن در محدوده قیمتی 750 تا 804 هزار ریال مورد مبادله قرار گرفت. بیشترین رشد قیمتی را در این تابلو اوراق تسهیلات مسکن مهر ماه 94 و بیشترین افت قیمتی را تسه خرداد94 در بازار تجربه کردند. در همین حال به علت پایان مهلت نقل و انتقال اوراق گواهی حق ‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن اردیبهشت 93 نماد معاملاتی این اوراق در پایان معاملات دیروز متوقف شد.


بورس کالا

روز گذشته در تالار محصولات صنعتی و معدنی، 196هزار و 491 تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به 297میلیارد تومان معامله شد. در دو بخش داخلی و صادراتی تالار مذکور 55 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی، 134هزار و 720 تن انواع فولاد، 6 هزار و 555 تن انواع مس، 6 تن کنسانتره فلزات گرانبها، 60 تن روی و 150تن کنسانتره مولیبدن خریداری شد. این گزارش همچنین حاکی است در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 274هزار و 752 تن انواع کالا به ارزش بیش از 444میلیارد تومان به فروش رسید. در این تالار 137هزار و 304 تن انواع قیر، 61 هزار و 327 تن مواد پلیمری، 19هزار تن وکیوم باتوم، 21هزار تن لوب کات، 28هزار و 788 تن مواد شیمیایی، 6 هزار و 590 تن گوگرد و 743 تن عایق رطوبتی معامله شد. تالار محصولات کشاورزی نیز در بخش فیزیکی شاهد معامله 36هزار و 880 تن انواع کالا به ارزش نزدیک به 30میلیارد تومان بود. در این تالار 200 تن کنجاله، 27هزار و 606 تن جو دامی، 375 تن شکر سفید، 8 هزار و 500 تن گندم و 145تن ذرت معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر