عضویت ایران در حیاتی‌ترین پروژه علمی جهان

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۵۶۱

گروه ایران

علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز گذشته در دیدار با بیگو مدیرکل پروژه ایتر (گداخت هسته‌یی)، یک دستاورد مهم برجامی را برای کشورمان به ارمغان آورد. دو طرف در این دیدار نخستین سند همکاری ایران و ایتر را به امضا رساندند؛ سندی که رسما ایران را به ۷عضو چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، روسیه و امریکا در این پروژه ملحق می‌کند.

ایتر یا گداخت هسته‌یی، یکی از بزرگ‌ترین همکاری‌های علمی تاریخ بشریت است که در آن قرار است از طریق همجوشی و فرآیندی که در خورشید رخ می‌دهد، انرژی تولید شود. رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان پس از دیدار با مدیرکل این پروژه به امضای تفاهمنامه‌یی درخصوص ایتر اشاره کرد و گفت: توافقنامه دیگری درباره جزییات همکاری طرفین تهیه شده که باید بیشتر روی آن کار شود و امیدواریم این توافقنامه در چند هفته آینده به امضا برسد. وی گفت: هر چند همکاری‌های طرفین به‌صورت مشاوره‌یی شروع شده اما با پیوستن رسمی، همکاری‌ها را به صورت رسمی شروع می‌کنیم.

صالحی همچنین ایتر را بسیار مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: این پروژه زیرنظر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری انجام می‌شود و باتوجه به اینکه سازمان انرژی اتمی ایران بیشترین تعداد متخصصان و تجهیزات لازم را دارد و همچنین دانشگاه‌های آزاد و امیرکبیر در این زمینه فعال هستند، بهتر دیده شد که آقای ستاری متولی امر باشد و این پروژه تحت مدیریت وی اجرایی شود. این پروژه همچنین در سطح کشوری مورد تایید قرار گرفته و توصیه موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس‌جمهوری است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد که یکی از ثمرات برجام پیوستن به این پروژه بسیار حیاتی است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در این پروژه مشارکت جدی خواهیم داشت.


آخرین پاسخ به تامین انرژی مادام‌العمر

صالحی در مورد پروژه ایتر توضیح داد: این پروژه آخرین پاسخ بشر به تامین انرژی مادام‌العمر خواهد بود و مدتی است با حضور هفت عضو که یکی از اعضای آن اتحادیه اروپاست، شروع شده است. در این پروژه قرار است نخستین فرآیند گداخت هسته‌یی در سال2025 میلادی اجرا شود و امید می‌رود بین سال‌های2040 تا 2050 میلادی این پروژه تجاری شود. همکاری سازمان انرژی اتمی با ایتر در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خواهد بود و نمی‌شود این ابعاد را از هم جدا و در بخش فنی باید مباحث علمی را پیاده کرد. در همین راستا، برنارد بیگو مدیرکل پروژه ایتر با اشاره به اینکه ایران به عنوان کشور مهم و پیشرفته می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد، گفت: این توافقنامه که در آستانه اجرایی شدن است کمک شایانی به بهبود وضعیت محیط‌زیست می‌کند. وی روز شنبه در حاشیه امضای نخستین سند همکاری ایران و پروژه ایتر افزود: این پروژه یکی از بزرگ‌ترین و جدید‌ترین پروژه‌ها در زمینه گداخت هسته‌یی است. وی همچنین تصریح کرد: با ورود ایران به این پروژه این تجربات غنی‌تر خواهد شد و باتوجه به ظرفیت‌های موجود شاهد وضعیت برد-برد برای هر دو طرف خواهیم بود. بیگو، ایمنی بالای رآکتور، دسترسی بی‌نهایت به منابع طبیعی (هیدروژن) و ایمنی زیست‌محیطی را سه مزیت عمده پروژه گداخت هسته‌یی عنوان کرد و گفت: با تمام این مزایا ورود ایران به این پروژه مهم و استفاده از این فناوری به نفع همه است. مدیرکل پروژه ایتر همچنین با تاکید بر حمایت خود برای مشارکت ایران در این پروژه بزرگ اظهار داشت: در برجام هم همکاری ایران در چنین طرح‌هایی قید شده است و خوشحال می‌شویم که این کشور را به عنوان یک کشور مهم در کنار خود داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر