نهضت رسانه‌ای برای جذب سرمایه

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۵۵۹

اگر برای جوانان توانستیم شغلی ایجاد کنیم انقلابی هستیم

گروه ایران

باز هم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات و باز هم سخنان «گرم» رییس‌جمهور که درباره موضوعات رسانه‌یی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی و... در جمع ارباب جراید و اصحاب رسانه مطرح شد؛ صحبت‌هایی که معمولا در جمع اهالی رسانه و ارباب جراید، شکل و شمایل دیگری پیدا می‌کند و با صراحت بیشتری ایراد می‌شود. از «ارتباط متقابل امنیت و اقتصاد و نقش رسانه‌ها در پایدارسازی این ارتباط» تا «دردسرهایی که ساختار مطبوعاتی کشورمان» در بخش‌های گوناگون با آن مواجه هستند و از «ضرورت توسعه فضای مجازی» تا «تدوین قریب‌الوقوع نظام رسانه‌یی در دولت» و... از جمله مهم‌ترین بخش‌های سخنان رییس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات را تشکیل می‌داد. اما، بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها روز گذشته در شرایطی گشایش یافت که مراسم افتتاحیه آن به نسبت سه سال گذشته یک تغییر عمده داشت و آن جایگزین شدن صالحی‌امیری به جای علی جنتی در قامت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ وزیری که در فاصله 10ماه مانده به پایان عمر دولت یازدهم از قطار کابینه تدبیر و امید پیاده شد تا صالحی‌امیری بعد از این، سکان هدایت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت را در دست بگیرد. رییس‌جمهور با بیان اینکه رسانه یکی از ارکان اصلی توسعه است، گفت: «بی‌تردید رسانه، مطبوعات و اصحاب آن به فرهنگ و ارتباط افکار مردم با حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت و فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه، کمک می‌کنند. رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است.» روحانی به نقش رسانه‌ها در آماده‌سازی جامعه برای جذب سرمایه‌گذاری و رونق تولید تاکید کرد و از رسانه‌ها خواست ضمن نقد سازنده، دولت را برای تحقق وعده‌هایش یاری کنند.


فرهنگ؛ مهم‌ترین تضمین امنیتی

روحانی در مراسم افتتاحیه بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: «در شرایطی قرار گرفته‌ایم که بار مسوولیت رسانه‌ها و مطبوعات از هر زمان دیگری بیشتر است. شرایط منطقه ما پیچیده است و ما نیازمند به امنیت هستیم. شاید تعبیرات مختلفی از این شرایط پیچیده ارائه شود، یکی بگوید امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی یک کشور تضمین می‌شود، دیگری بگوید نیروهای مسلح توانمند با قدرت بازدارندگی امنیتی می‌توانند امنیت را برای جامعه تضمین کنند. اما این فرهنگ و نشاط است که می‌تواند بهترین تضمین‌های امنیتی را ایجاد کند.» رییس‌جمهور افزود: «بنده به نمونه‌یی اشاره می‌کنم؛ چرا موصل سقوط کرد؟ یک شهر بزرگ 1.5میلیون جمعیتی با دارا بودن آن همه نیروی مسلح و ارتش چطور ممکن است از صبح تا ظهر سقوط کند؟ سقوط این شهر به خاطر این بود که تروریست‌ها سلاح مدرن در اختیار داشتند یا اینکه دلبستگی مردم موصل به بغداد کاهش یافته بود؟»

روحانی ادامه داد: «البته که نیروهای مسلح کشورمان یک قدرت مهم و بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی بدخواهان و دشمنان هستند و خواهند بود و البته سیاست خارجی و دیپلماسی عاملی مهم برای پیشگیری از جنگ و نزاع خواهد بود. اما در برابر معضل امنیتی امروز منطقه آنچه کارسازتر از همه عوامل است انسجام، وحدت و یکپارچگی جامعه و سپردن همه گوش جان و جسم به ندای توسعه ایران است.»

اهمیت امنیت شغلی اصحاب رسانه

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: «شما اصحاب رسانه و دنیای فرهنگ و هنر می‌توانید برای جامعه امنیت‌آفرین باشید، اما اگر خود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل‌نگران امنیت خود، راه خود، شغل و قلم خود باشند چگونه می‌توانند امنیت بیافرینند؟»

روحانی خاطرنشان کرد: «از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته است؟ نشکنیم قلم‌ها را به بهانه‌های واهی، نبندیم دهان‌ها را با بهانه‌های غیراساسی، بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و بگذاریم آزادی مسوولانه باشد، امنیت امروز برای ما اصل است اما فکر نکنید تنها با تفنگ امنیت ساخته یا حفظ می‌شود که تفنگ هم به جای خود لازم است. اما قلم چه؟ اما بیان؟ و اما فرهنگ؟»

رییس‌جمهور بااشاره به «ضرورت وجود فضای مجازی»، گفت: «ما چه‌کاره هستیم که بگوییم فضای مجازی را می‌خواهیم یا خیر. مثل اینکه یادمان رفته صاحب اصلی کشور مردم هستند، مثل اینکه اصل ششم قانون اساسی را فراموش کرده‌ایم، مثل اینکه یادمان رفته همه‌چیز از صندوق رای بیرون می‌آید و مردم صاحب اصلی نظام مردم‌سالاری دینی هستند.» روحانی ادامه داد: «مردم با رسانه‌ها خو گرفته‌اند. رسانه مانند «می» حافظ است که هرچه زمان از آن بگذرد اثرش بیشتر می‌شود. رسانه‌های صدساله و چندساله و یکی، دو ساله داریم اما عده‌یی نمی‌گذارند رسانه‌ها جوانه دهند و کار خودشان را بکنند.»


ایران یک قدرت اقتصادی است

رییس دولت یازدهم با اشاره به ضرورت حفظ امنیت ملی، خاطرنشان کرد: «برخی فکر می‌کنند امنیت ما تنها با موشک، تانک و هواپیما حفظ می‌شود. درست است اینها ضروری و لازم است و من فکر می‌کنم کسی هستم که می‌توانم بلند این حرف را بزنم؛ چراکه 35سال پیش به تحکیم نیروهای مسلح تاکید می‌کردم.»

روحانی با اشاره به ضرورت حفظ منافع ملی، اظهار کرد: «امروز ایران یک قدرت اقتصادی است که می‌تواند سرمایه و تکنولوژی را جذب کند و بازار را به دست آورد. در چنین فضایی باید به فکر سه جغرافیای بازار، سرمایه و فناوری باشیم.»

رییس‌جمهور در ارتباط با ضرورت ایجاد توسعه اقتصادی بر اساس مبانی اسلامی، گفت: «امروز فضای مناسبی پیش روی ما قرار گرفته و شرایط تحرک بزرگ اقتصادی فراهم شده. اگر برای جوانان توانستیم شغلی ایجاد کنیم، انقلابی هستیم در غیر آن انقلابی نیستیم. اگر رونق اقتصادی را ایجاد کردیم از انقلابی‌ها هستیم اما با رشد منفی، اشتغال بدون تحرک انقلاب معنا ندارد. با تورم 45درصدی افسارگسیخته به انقلاب نخواهیم رسید. انقلاب یعنی توسعه کشور، ایجاد نشاط، رفاه و اشتغال برای همه اقشار جامعه، بسیاری از اعتیادها و مفاسد اجتماعی به خاطر بیکاری و بی‌شغلی است.»

روحانی با استقبال از انتقادهای سازنده، گفت: «ما اعتقاد به عصمت نداریم و نیازمند انتقاد سازنده هستیم اما انتقاد سازنده با هتاکی متفاوت است، رسانه باید منتقد باشد اما هتاکی در رسانه جایی ندارد.» رییس‌جمهور همچنین گفت: «مگر می‌شود که بدون سرمایه برای جوانان شغل ایجاد کنیم؟ اگر این‌گونه می‌شود در رسانه‌های‌تان برای ما بنویسید تا ما یاد بگیریم. اما اشتغال بدون سرمایه و رونق بازار تحقق پیدا نخواهد کرد.»

روحانی با اشاره به برخی بداخلاقی‌ها نسبت به دولت ادامه داد: «آدم دچار حیرت است؛ چرا درک نمی‌شود. فکر می‌کنند اگر بگویند ما در این چند سال موفق بودیم دولت نفع می‌برد. در حالی که این موفقیت برای مردم است. دولت رای داده، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان هم رای داده، رهبری هم تایید کرده، باز هم نمی‌دانم مشکل کجاست؟ شما اهل رسانه باید بیابید و باید برای مردم شرح داده و توضیح دهید.»

رییس‌جمهور ادامه داد: «البته وقتی کشوری 10سال در یک شرایط غیرعادی است از سال84 تا 94 شرایط دوران تحریم را گذرانده‌ایم و اکنون که می‌خواهیم شرایط را به رونق برگردانیم، یک روزه امکان‌پذیر نیست. اما من به شما می‌گویم شما اصحاب اطلاع و رسانه هستید که باید به مردم اطلاع دهید. آیا گشایش روز به روز بیشتر شده یا کمتر؟ از آن روز که برجام اجرایی شد، یعنی 27دی ماه سال گذشته تا امروز آیا گشایش‌ها بیشتر شده یا کمتر؟»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر