گزارش تلگرامی وزیر بهداشت از نشست آسیب‌های اجتماعی

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۶۶

گروه اقتصاد اجتماعی

سه‌شنبه این هفته، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در جلسه روز سه‌شنبه رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جلسه شب گذشته مقابله با آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر اینکه ایرانی اقتدار ایران را می‌خواهد، اظهار کرد: «دیشب مقام معظم رهبری در جلسه مهم مقابله با آسیب‌های اجتماعی فرمودند که برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند.» به گزارش ایسنا او ادامه داد: «ایشان همچنین فرمودند حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالم او تردیدی نباشد، باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد.»

رییس‌جمهور گفت: «رهبری در جلسه دیشب آسیب‌های اجتماعی نام دستگاه‌هایی را بردند که مسائل از طریق آنها حل شود که نام سه وزارتخانه آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان جز ءآنها بود. این سه وزیری هم که معرفی شدند حوزه مسوولیت آنها در زمینه فرهنگی و اجتماعی است.»


گزارش وزیر بهداشت از دیدار با

مقام معظم رهبری

اما این نشست چه بود ؟ در همین ارتباط سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مطلبی با عنوان «گزارش یک جلسه؛ آسیب‌های اجتماعی، دردناک اما درمان‌پذیر» در کانال تلگرامی خود بخشی از جزئیات این نشست را آورده است. وی در کانال تلگرامی خود نوشته است: «چهارمین جلسه‌ «بررسی آسیب‌های اجتماعی» در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد و مسوولان برخی دستگاه‌ها که در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند، گزارش کار خود را مطرح کردند. در اهمیت این نشست، همین بس که رهبری آن را مهم‌ترین جلسه‌ نظام خواندند و با دقت و صبورانه، ساعت‌ها برای آن وقت گذاشتند. من گزارشی از فعالیت همکارانم در حوزه‌ بهداشت و درمان حاشیه‌ شهرها و نتایج بررسی‌هایی که در زمینه‌ طلاق، اعتیاد و سلامت روان انجام شده، ارائه دادم. رهبری نیز بیاناتی فرمودند که در این فرصت اندک تنها به دو مورد آنها اشاره می‌کنم؛ نخست اینکه ما به جای گزارش، باید اثر اقدامات دستگاه‌ها را در تغییر شاخص‌ها و کاستن از معضلات بطور ملموس ببینیم و بعد؛ با اشاره‌ مجدد به آسیب‌های اجتماعی به عنوان معضلی دردناک، فرمودند: این کاری است که هر کسی ایران را دوست دارد یا حتی هر کسی که وجدان دارد، باید به آن اهتمام ورزد. اما آن‌چه باعث مباهات بنده و همکارانم است اینکه ایشان تصریح کردند، دستگاهی که در حاشیه‌ شهرها فعالیت داشته، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. اینجانب نیز در پایان صحبت‌هایم خطاب به ایشان عرض کردم با وجود گزارش‌های مثبتی که در این جلسه ارائه شد، متاسفانه شرایط خوب نیست و نگرانی‌های جدّی در زمینه‌ آسیب‌های اجتماعی و سلامت روان مردم وجود دارد. به دو نکته هم اشاره کردم.»

وی در ادامه آورده است: «ابتدا عرض کردم که من از موضع مسوولیتم باید در کنار درمان، بر پیش‌گیری هم تاکید داشته باشم؛ از این بابت لازم است به فقر که منشأ تمام آسیب‎هاست، بیشتر توجه کنیم و چون هزینه‌های درمان، یکی از مواردی است که طبقات ضعیف را به کام فقر می‌کشاند، باید طرح تحول را بیش از پیش دریابیم. طرحی بزرگ و خدمتی موثر که خودش به دلیل عدم حمایت‌های لازم، این روزها حال خوشی ندارد. سپس ادامه دادم؛ مدتی است عده‌یی فرهنگ شفافیت را به عمد با افشاگری یکی گرفته‎اند و چنان در این مسیر می‌تازند که گویی شبکه‌های معاند دیگر نیازی به تولید محتوا علیه نظام و مسوولان آن ندارند؛ همین که نوشته ‌برخی شبه‌رسانه‌ها و سخنان مطرح شده در بعضی تریبون‌های عمومی را بازنشر دهند، به هدف دست یافته‌اند. این نوع برخورد با مسائل کشور، باعث صدمات فراوان به سلامت روان جامعه می‌شود؛ مردم را به نظام بدبین می‌سازد و به عنوان مهم‌ترین آسیب و بلکه خیانت، جوانان عزیزی را که سرمایه اصلی بالندگی انقلاب و کشورند، به آینده ناامید می‌کند. پس لازم است در این مورد نیز چاره‌یی عاجل اندیشید. در پایان مقرر شد شش ماه بعد، دستگاه‌ها گزارش اقدامات خود را دوباره خدمت ایشان ارائه دهند. امیدوارم با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها، بتوانیم هرچه سریع‌تر این آسیب‌های دردناک اجتماعی را درمان کنیم.»


مقابله با آسیب‌های اجتماعی در فضای مشارکتی

اما در این میان دیروز مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر لزوم وجود همکاری و تعامل میان دستگاه‌های ذیربط در امر مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: «بی تردید کار کردن در فضای مشارکتی محکوم به موفقیت است.»

به گزارش ایسنا، وی افزود: «ایجاد فضای مشارکتی و همدلی و تعامل میان دستگاه‌های ذیربط در امر مقابله با آسیب‌های اجتماعی در مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهر تهران ایجاد شده است که امیدواریم همه دستگاه‌ها با انجام وظایف خود موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران شود.»

وی ادامه داد: «تمام دنیا درگیر معضل آسیب‌های اجتماعی است و تجربیات زیادی نیز در مقابله با این آسیب‌ها وجود دارد اگر این مرکز بتواند از این تجربیات به درستی استفاده کند و از مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی کشور نیز بهره بگیرد بی‌تردید گام موثری در حل این معضلات برداشته شده است.»

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه هر چه شهرها بزرگ‌تر و پر رونق‌تر باشند در لایه‌های پشتی آسیب‌های اجتماعی نیز بیشتر است افزود: «می‌توانیم با ایجاد فضای مشارکتی و تعامل اقدامات موثری در این حوزه انجام دهیم. قطعا امروز برای شهر تهران روز مبارکی است و آغاز به کار این مجتمع اقدام نوینی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی خواهد بود. امروز در شهر تهران آسیب‌های اجتماعی مورد توجه همه مسوولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری است لذا باید در این حوزه اقدامات موثری انجام شود و این مهم محقق نخواهد شد مگر با ایجاد فضای مشارکتی، در حقیقت کار کردن در فضای مشارکتی و ایجاد تعامل و همکاری در این مرکز محکوم به موفقیت خواهد بود.»

وی تاکید کرد: «البته سختی کار بسیار است اما با ایجاد این فضا می‌توان گام‌های موثری را برداشت. قطعا خدمت کردن به محروم‌ترین افراد جامعه ذخیره آخرت انسان خواهد شد. همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند در این حوزه نیازمند انجام کار فوق‌العاده هستیم باید توجه داشته باشیم که در این حوزه عقب ماندگی داریم و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید کار جهادی انجام دهیم. این مجتمع متعلق به شهر تهران است لذا باید کمک کنیم برنامه‌های آن به بهترین شکل ممکن اجرایی شود. در این مجتمع کسی مدعی نیست چراکه کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.»

به گزارش ایسنا در ادامه سراج، مدیر بهزیستی شهر تهران نیز یکی از معضلات دیرینه شهر تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی را مرتبط با نگاه جامعه و مدیریت آسیب‌های اجتماعی خواند و افزود: «آسیب‌های اجتماعی یک روزه ایجاد نشده و به نگاه و نگرش جامعه باز می‌گردد لذا تنها با تعامل و همکاری همه دستگاه‌های ذیربط و مشارکت شهروندان مقابله با آنها امکان‌پذیر خواهد بود.»

وی ادامه داد: «تهران در خصوص معضل آسیب‌های اجتماعی مظلوم واقع شده است چرا که گاهی هر چه برنامه‌ریزی برای حل مشکلات می‌کنیم در نهایت متوجه می‌شویم که این مشکلات از جای دیگری به تهران سرازیر شده است لذا در کنار ایجاد این مجتمع در تهران باید در سایر شهرستان‌ها و استان‌ها چنین مراکزی تشکیل شود. در حال حاضر حدود 50 درصد افراد آسیب دیده در تهران متعلق به سایر شهرستان‌ها هستند.»

وی تاکید کرد: «این در حالی است که برچسب برخورداری به تهران زده می‌شود اما سرریز آسیب‌های اجتماعی به سمت شهر تهران است لذا این شهر در این حوزه مظلوم واقع شده است. امیدواریم همدلی و مشارکتی که در این مرکز ایجاد شده است تداوم داشته باشد تا معضل آسیب‌های اجتماعی مرتفع شود. امیدواریم با ایجاد این مرکز بتوانیم عمیق‌تر به مساله آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کنیم. بی‌تردید در این مسیر نیز باید رویکرد به سمت توانمندسازی باشد. امروز عموم برنامه‌ها مبتنی بر خانواده و جامعه است لذا باید برنامه دقیقی در این حوزه داشته باشیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر