روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۲۷

گشایش‌های تسهیل تجارت میان ایران و ترکیه

گروه تجارت| سومین دیدار پیاپی رییس کل گمرک ایران با مقامات ترکیه‌یی با هدف تسهیل و توسعه تجارت میان ایران و ترکیه انجام شد. مسعود کرباسیان، رییس‌کل گمرک ایران برای سومین بار در طول یک ماه گذشته با یک مقام ارشد ترکیه‌یی دیدار کرد. در این دیدار رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران مهمان وی بود. در دیدار سفیر ترکیه در تهران با رییس کل گمرک ایران بار دیگر موانع توسعه و تسهیل تجارت میان دو کشور، همچنین تازه‌ترین تحولات بازرگانی و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. یکی از محورهای اصلی این دیدار موضوع گمرکات مرزی بازرگان- گوربلاغ بود که کرباسیان بار دیگر تاکید کرد با توجه به امکانات موجود در این مرز، بهترین راه‌حل 24 ساعته شدن گمرک گوربلاغ ترکیه و تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرکات است تا کالاها قبل از ورود به مرز اظهار و با کمترین توقف تشریفات گمرکی آنها انجام شود.موضوع ترانزیت کالاهای ترکیه‌یی از مرزهای ایران به عراق از دیگر موارد گفت‌وگوهای طرفین بود که با توجه به نزدیک بودن مراسم اربعین حسینی و تردد کامیون‌های ترانزیتی ترکیه‌یی در مرزهای مشترک ایران و عراق، مقرر شد درخصوص تردد کامیون‌های ترک در این مرزها اطلاع‌رسانی شود. باز شدن مرز ساری‌سو برای برگشت کامیون‌های خالی و ضرورت استقرار قرنطینه و استاندارد نیز از دیگر محورهای این گفت‌وگوها بود. بنابر این گزارش، طرفین همچنین درباره بازگشایی مرز سرو- اسن دره در روزهای آینده به شکلی مدرن‌تر و با تجهیزات بهتر از سوی ترک‌ها گفت‌وگو کردند. ترک‌ها می‌گویند ایران هم باید امکانات مرزی خود را در مرز سرو افزایش دهد و نسبت به مدرن‌سازی این مرز اقدام کند. در این زمینه کرباسیان، رییس کل گمرک ایران گفت: با الکترونیکی شدن گمرک در ایران، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرکات دو کشور فراهم شده و تجار و بازرگان می‌توانند با اظهار کالا قبل از ورود به مرز و تبادل اطلاعات کالاهای ورودی و خروجی در گمرکات، قبل از ورود کامیون به مرز مانع از معطلی کامیون‌ها شوند و شرایط بهتری برای توسعه و تسهیل تجاری میان دو کشور فراهم آورند.



مشغله پتروشیمی و خودرویی مانع توجه به نساجی

گروه صنعت| رییس انجمن صنایع نساجی با بیان اینکه مشغله‌های پتروشیمی و خودرویی وزیر صنعت باعث کم‌لطفی وی به صنعت نساجی شده است، گفت: برای پرداخت وام 10 میلیون تومانی کالا، هیچ اقدامی صورت نگرفته و کارخانه‌های نساجی با انباشت کالا روبه‌رو هستند. محمد مروج حسینی با گلایه از رویکرد وزارت صنعت نسبت به صنعت نساجی، افزود: متاسفانه آقای وزیر صنعت مشغله‌های زیادی دارند، به‌طوری‌که بیشتر به صنایع خودرو و پتروشیمی توجه دارند و به صنعت نساجی کم‌لطفی می‌شود. وی تصریح کرد: ایران کشوری است که به‌شدت پنبه نیاز دارد و اگر پنبه تامین نشود مجبوریم از الیاف مصنوعی استفاده کنیم. به گفته مروج، نزدیک به 180 هزار تن پنبه در کشور نیاز است، اما تولید داخل 30 هزار تن است و مابقی این حجم از پنبه باید از طریق واردات تامین شود که واردات آن با تعرفه 10 درصدی به هیچ‌وجه منطقی

نیست.

وی در ادامه به سایر مشکلات صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: با اقدام دولت در پرداخت وام، برای صنعت خودروسازی در کشور تقاضای تحریک شد و 25 میلیون تومان تسهیلات خرید خودرو به افراد پرداخت شد که خالی شدن انبارهای خودروسازان را به همراه داشت، اما درخصوص پرداخت وام 10 میلیون تومانی کالا هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ به همین دلیل انبارهای تولیدکنندگان صنایع نساجی پر

شده است. مروج ادامه داد: شنیده‌ایم برای واردات محصولات هندوستان به ایران، تعرفه ترجیحی در نظر گرفته‌اند و این برای ما مشکل بسیار بزرگی است. گلناز نصراللهی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی نیز با اشاره به مشکل خاص برخی واحد‌های صنعتی که هنوز تسهیلات دریافت نکرده‌اند، گفت: ما برای واحدها، ضمانت‌هایی صادر می‌کنیم و این اقدام می‌تواند مشکل افرادی که سند ندارند را برطرف کند. به گفته وی، بخش خصوصی با به‌روزرسانی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود توانسته است بیش از 120 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی گشایش اعتبار کند و خود را در عرصه بازار داخلی به صورت قوی حفظ کند.


تشریح اولویت‌های مجلس برای رونق صنایع کشور

گروه صنعت| تعامل و همکاری‌های سازنده مجلس و دولت یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تسریع در توسعه و پیشرفت کشور است. این جمله بخشی از اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است. محمدرضا نعمت‌زاده، کمیسیون اقتصادی مجلس را یکی از کمیسیون‌های مهم و تاثیرگذار برشمرد و افزود: ارتباط تنگاتنگی بین صنعت و تجارت با کمیسیون اقتصادی وجود دارد و از اعضای متخصص و متعهد این کمیسیون می‌خواهیم یاری‌رسان ما برای برنامه‌ریزی‌های آینده باشند. محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست از آمادگی کامل این کمیسیون برای پشتیبانی و حمایت از وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا پیشنهادات و تصمیمات کارشناسی وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی شود. نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس دهم مجموعه‌یی از افراد متخصص و متعهد است که در کمتر دوره‌یی شاهد بودیم، گفت: کمبود منابع و اعتبارات مالی یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش صنعت و تولید است که برای رفع آن با کمک دولت تلاش خواهیم کرد. وی قاچاق کالا، قیمت‌گذاری نامناسب، قانون کار، حمل و نقل، تحریم‌ها و تامین زیرساخت برای صنایع را از مهم‌ترین موانع بخش تولید و صنعت برشمرد و افزود: «اصلاح قوانین بانکداری»، «قاچاق کالا»، «نحوه اداره مناطق آزاد» و «گمرک» از اولویت برنامه‌های کمیسیون اقتصادی مجلس با کمک دولت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر