چرا تسهیلات با سود 11 درصدی موثر نیست؟

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۲۶

گروه تجارت|

قرار است از منابع صندوق توسعه ملی تسهیلاتی با سود 11درصد به صادرکنندگان داده شود. در این زمینه بسیاری از فعالان اقتصادی بر بالا بودن سود تسهیلات صادراتی انتقاد دارند. براساس صحبت‌های رییس سازمان توسعه تجارت رقمی نزدیک به دو هزار میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به بانک‌های مختلف بازرگانی ارائه می‌شود تا به عنوان سرمایه در گردش در بخش صادرات مورد استفاده قرار گیرد البته که این تسهیلات طبیعتا در اندازه خودش تاثیر دارد. اما نکته اصلی این است که چه میزان تاثیر دارد؟

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این موضوع گفت: به گمان من تاثیر اعطای وامی با بودجه‌یی دو هزار میلیارد تومانی محدود و کم خواهد بود. چراکه قد و اندازه اقتصاد ایران تناسبی با این عدد ندارد همچنین این عدد در مقابل شکاف تامین مالی در ایران عدد کوچکی است.

پدرام سلطانی همچنین معتقد است که با توجه به نرخ سود پایینی که برایش در نظر گرفته ‌شده است در مقابل نرخ سود عادی بانکی رقم مناسبی باشد. به‌ هر حال الان نرخ سود تسهیلات بانکی به طور نسبی 18درصد است که البته به طور واقعی و در نهایت چیزی حدود همان 20درصد می‌شود بنابراین نرخ 11درصدی تسهیلات تقریبا 10درصد پایین‌تر از نرخ‌های عادی تسهیلات بانکی است.

سلطانی همچنین تصریح کرد: نباید فراموش کرد که همین نرخ پایین می‌تواند متقاضیان زیادی داشته باشد چراکه بیشتر صادرکنندگان مایل به استفاده از آن و بهبود قیمت محصولات صادراتی‌شان هستند. همین ماجرا هم نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که این فرصت برای عده‌یی تبدیل به رانت شود و در نهایت این تسهیلات به افرادی که استحقاقش را دارند، نرسد. البته که اصولا باید روش‌ها و سیستم‌هایی روی کار باشد تا این قبیل انحراف‌ها به حداقل برسد. روش‌ها و سیستم‌هایی که البته نیاز به تصمیم پایه‌یی دارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران همچنین افزود: در بررسی تسهیلات صادراتی با نرخ 11درصد توسط صندوق توسعه ملی ایراد دیگری هم مطرح است چراکه من معتقدم ماموریت صندوق توسعه ملی این نیست که وام ریالی بپردازد. اما چون دولت درحال حاضر گرفتار است و سیستم بانکی با معوقات و ناکارآمدی سیستم از کار افتاده است و فشار مضاعفی روی دولت گذشته، دولت هم مجبور به تامین نقدینگی برای بنگاه‌ها به این روش شده است.

سلطانی در پایان به این نکته اشاره کرد که دولت سعی می‌کند، راهی برای بهبود شرایط بنگاه‌ها ایجاد کند وگرنه صندوق توسعه ملی نهادی نیست که بخواهد این میزان تسهیلات به صادرات بدهد. ابتدا که صندوق باید وام ارزی بدهد. علاوه بر منابع صندوق باید به سمت سرمایه‌گذاری سوق داده شود مانند صندوق‌های توسعه ملی و صندوق خیره ارزی تمام کشورهای نفتی.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر