۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰

پرواز آزمایشی هواپیمای فضایی

اسپیس نسل جدید هواپیمای فضایی که دو سال پیش حین پرواز آزمایشی سقوط مرگباری داشت به زودی راهی آسمان می‌شود.

شرکت ویرجین گلکتیک که در راس آن ریچارد برانسون ثروتمند و ماجراجو قرار دارد دو روز دیگر یعنی پنج‌شنبه نسل جدید هواپیمای فضایی خود را راهی آسمان می‌کند.

دوسال پیش نسل اول هواپیمای فضایی این شرکت حین پرواز آزمایشی دچار نقص فنی شد که در پی آن یکی از دو خلبانش کشته شد.

این هواپیمای فضایی VSS Unity نام دارد و اگرچه چند هفته پیش هم از زمین برخاسته بود اما در آن پرواز به سیستم بالابرنده خود یعنی WhiteKnightTwo متصل بود اما حالا قرار است پرواز مستقلی انجام دهد.

خلبان این پرواز به خبرنگاران گفت: همه‌چیز برای یک پرواز خوب آماده است.

ویرجین گلکتیک همچنین از برنامه‌های خود برای نصب موتور راکتی هیبریدی روی این هواپیمای فضایی خبر داده است.

این شرکت برنامه‌های زیادی برای اعزام گردشگران فضایی به مدار زمین دارد. علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت ۲۰۰هزار دلار این سفر هیجان‌انگیز را تجربه کنند.

پوست‌اندازی مرورگر «فایرفاکس» در سال 2017

کامپیوترورلد بنیاد موزیلا طراح مرورگر فایرفاکس از طراحی موتور جدیدی برای این مرورگر خبر داده که قرار است از سال 2017 مورد استفاده قرار بگیرد. موزیلا پیش‌بینی کرده با استفاده از موتور جدید مرورگر فایرفاکس پوست‌اندازی کرده و کاملا جوان خواهد شد.

موتور تازه که کوانتوم نام گرفته دارای مولفه‌های متنوعی خواهد بود که یکی از آنها به نام Servo موتوری برای تسهیل نمایش داده‌های مختلف از جمله داده‌های ویدیویی در مرورگر است. موزیلا می‌گوید: از سال 2013 در تلاش برای بهینه‌سازی Servo است.

Servo جایگزین موتور قدیمی Gecko می‌شود که هر دو توسط گروه تحقیقاتی بنیاد موزیلا ابداع شده‌اند. هدف اصلی موزیلا از این اقدامات سازگار شدن با تحولات دنیای فناوری است که یکی از نتایج آن استفاده روزافزون از گوشی و تبلت برای اتصال به اینترنت است.

نتیجه نهایی تغییرات یاد شده کاهش یافتن سرعت بالاآمدن صفحات وب و ناوبری روان‌تر آنها خواهد بود. علاوه بر این فایل‌های انیمیشن و برنامه‌های تعاملی هم با سرعت بیشتری در دسترس قرار می‌گیرند و پخش ویدیو هم با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. موزیلا زمان دقیق عرضه مرورگرهای جدید دارای موتور کوانتوم را اعلام نکرده است.

حلقه‌های ماه از کجا آمده‎اند

دیلی‌میل دانشمندان ناسا با بررسی اطلاعات دریافتی از فضاپیمای GRAIL، علت پیدایش حلقه‌های ماه را کشف کردند.

در این بررسی مشخص شد که حلقه‌های موجود در سطح ماه در واقع همان دهانه‌های برخوردی ناشی از سقوط دو سنگ فضایی در ماه هستند.

دانشمندان ناسا مدعی شدند که کیفیت و دقت اطلاعات دریافتی از فضاپیمای GRAIL در نوع خود بی‌نظیر است و تاکنون دو مقاله‌ علمی با اطلاعات دریافتی از این فضاپیما منتشر شده است.

محققان معتقدند که منطقه موسوم به دریای خاوری، وسیع‌ترین بخش در ماه است که حاوی بهترین دهانه‌های برخوردی در سطح تنها قمر زمین است.

مشاهده منطقه دریای خاوری ماه تا چند سال قبل امکان‌پذیر نبود، چرا که این بخش از ماه همیشه از دید زمین پنهان باقی می‌ماند.

فضاپیمای Grail در سال 2011 میلادی برای کشف اطلاعات پنهان گرانشی ماه به فضا پرتاب شده است، اکنون اطلاعات ارسالی از این فضاپیما بیانگر مهم‌ترین جزئیات پنهان در مورد جرم و توازن گرانشی در ماه است.

دانشمندان پس از بررسی آخرین اطلاعات تصویری و گرانشی از فضاپیمای گریل دریافتند که برخورد یک سنگ فضایی عظیم توانسته است دهانه بزرگی با عمق 180کیلومتر را در ماه ایجاد کند. این برخورد عظیم باعث شده که توازن گرانشی ماه با مشکل مواجه شود.

«آیفون ۸» با شارژر بی‌سیم می‌آید

مک رومورز در حالی که زمان زیادی از عرضه آیفون ۷ به بازار نمی‌گذرد، گمانه‌زنی در مورد ویژگی‌های آیفون ۸ که سال آینده تولید می‌شود، آغاز شده است.

گفته می‌شود، شرکت چینی فاکس کان که بخش زیادی از آیفون‌های تولیدی در جهان را مونتاژ می‌کند، در حال آزمایش ابزار شارژ بی‌سیم برای آیفون ۸ است تا همزمان با 10سالگی آیفون در سال ۲۰۱۷ شاهد تغییراتی کلیدی در آن باشیم.

البته استفاده از این فناوری در آیفون بستگی به برد ابزار شارژ بی‌سیم این گوشی خواهد داشت و چنانچه برد این شارژر و قدرت آن در حد مطلوب اپل نباشد، بعید است از آن استفاده شود.

هنوز مشخص نیست این فناوری در همه مدل‌های آیفون ۸ به کار گرفته می‌شود یا محدود به مدل‌های گران قیمت‌تر این گوشی خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آیفون ۸ در سپتامبر سال ۲۰۱۷ (شهریورماه ۱۳۹۶) روانه بازار خواهد شد.

چندی قبل اعلام شد که اپل با همکاری شرکت Energous امیدوار است، ابزار شارژ بی‌سیم خاصی را برای آیفون ابداع کند که شارژ این گوشی را از فاصله 4.5متری هم ممکن کند.

تحول دیگری که اخبار مذکور را تایید می‌کند استخدام تعدادی متخصص شارژ بی‌سیم توسط اپل در ماه مه‌ است که قبلا در شرکت uBeam کار می‌کردند.