محکم‌سازی ساختمان اقتصاد کشور با اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۰۷

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ریاضتی خواندن اقتصاد مقاومتی انحراف از اصل موضوع است، افزود: اکنون چند سال است که گفتمان‌سازی انجام می‌شود ولی نباید تبدیل به شعار زدگی شود و در آن نباید توقف کنیم.

به گزارش تسنیم، اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری برای نخستین‌بار در شهریور سال 1389 مطرح شد یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور است و ایشان در تعریف آن می‌فرمایند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.» به جهت اهمیت مطلب که پیاده‌سازی آن، تضمین‌کننده توسعه اقتصادی کشور است؛ باید تمام ظرفیت‌های مختلف نخبگان کشور به این عرصه ورود کنند. سردار مجید خراسانی «مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» با حضور در باشگاه خبرنگاران تسنیم (پویا) به تبیین دیدگاه‌های خود در این رابطه پرداخته است که طی دو بخش منتشر می‌شود.

سردار مجید خراسانی مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص اقتصاد مقاومتی با یک مقدمه بحث را مطرح کرد و گفت: نیاز به بیان یک مقدمه کلی در بحث اقتصاد مقاومتی ضروری است چرا که اکنون در ایستگاهی هستیم که در تاریخ بی‌نظیر است. از یک طرف ‌فرصت عمده‌یی به معصومین (علیهم السلام) - جز دوره حکومت پنج‌ساله حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) داده نشده است تا این ادعا را اثبات کنند که اسلام توانایی پیاده کردن همه برنامه‌های بشر در همه ابعاد را دارد و از طرف دیگر این فرصت در انقلاب اسلامی داده شد که با پیاده‌سازی فرهنگ و عملیاتی شدن ولایت فقیه یک گام به این سمت برویم. البته ادعا نداریم که اجرا کردیم ولی به آن سمت حرکت کردیم که اسلام توانایی اداره جامعه در همه ابعاد را دارد.

سردار خراسانی با اشاره به این نکته که اسلام در همه زمینه‌های زندگی بشر برنامه و راهنمایی دارد و بشریت را بر محور امامت اداره می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی با این ادعا و با محوریت ولایت فقیه شروع شده است. در برخی زمینه‌ها موفق بوده‌ایم؛ در برخی ابعاد باید کار کنیم و در برخی ابعاد هم به دلیل ضعف در اجرا موفق نبودیم. سردار خراسانی با اشاره به ابعاد فرهنگی گفت: در این زمینه نیز موفقیت‌هایی به‌دست آوردیم اما باتوجه به تهاجم‌های فراوان دشمن در این زمینه با چالش‌هایی مواجه شدیم که باید در آن موارد مسیر خود را مدیریت کنیم. مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راجع به اقتصاد مقاومتی گفت: جمع‌بندی ما این است که اگر بتوانیم در بخش اقتصاد الگوی موفق را به جهان اسلام ارائه کنیم ما برنده نهایی این الگو هستیم و علتش را غنای فرهنگی اسلام دانست؛ به گونه‌یی که حتی اگر کتاب‌ها و مطالعات همه ادیان، فیلسوف‌ها و مورخان، جمع‌آوری شود، فرهنگ دینی ما بر آن غلبه دارد. سردار خراسانی با این وجود، ضرورت نیاز به حوزه‌های تخصصی در زمینه اقتصاد را محسوس دانست و آن را سخن شهید بهشتی دانست.

وی با اشاره به اینکه ابتدای انقلاب، شهید بهشتی در کنار امام خمینی (ره) طراح ساختار انقلاب بودند و قانون اساسی از دست آورد مطالعات ایشان است (به همین جهت کتاب‌های زیادی از قانون اساسی فرانسه و... را می‌خواند)، گفت: در یکی از ملاقاتی که با شهید بهشتی داشتم، فرمودند: ما نیاز به حوزه‌های علمیه تخصصی در زمینه اقتصاد، قضا و... داریم.

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه اکنون دشمن متوجه شده است که اگر بتوانیم ساختار، مبانی، فرآیند و اصول اقتصاد اسلامی را پیاده‌سازی کنیم؛ می‌توانیم فتح‌الفتوحی در جهان به خصوص برای کشورهای اسلامی داشته باشیم.

وی زیرساخت این اتفاق را مباحث تئوریک دانست که باید بدون کپی‌برداری و هضم شدن از فرهنگ غرب و البته استفاده از مطالعات و یافته‌های علمی غربی باشد که باید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مبانی علمی را تبیین کنند. سردار خراسانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مقدمات این زیرساخت را با دادن مبانی، شاخص‌ها، اولویت‌ها و مصداق‌ها انجام داده‌اند که شاکله آن را مشخص کرده‌اند، افزود: امروز با تعریفی که خود مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی داشتند که مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد، یعنی طوری عمل کنیم که از همه دانش‌ها استفاده کنیم ولی پایه آن محکم باشد. مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی می‌فرمایند که همه برنامه‌های اقتصادی دولت باید در این مجموعه اقتصاد مقاومتی و در این سیاست‌ها بگنجد؛ حتی برنامه ششم و برنامه و بودجه‌های سالانه همه باید براساس این اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد؛ یعنی هیچ‌یک از اینها در هیچ بخشی، غیرمنطبق با این سیاست‌ها نباشد؛ نه اینکه فقط مخالفت نداشته باشد بلکه کاملا منطبق با این سیاست‌ها باشد.

مقایسه اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی است

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها که اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی مقایسه می‌کنند، افزود: این تحلیل برای انحراف اقتصاد مقاومتی به کار می‌رود و معنای دقیق اقتصاد مقاومتی محکم‌سازی است که بتواند ساختمان اقتصاد طوری طراحی شود که تا عرش بالا برود و منحرف نشود.

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه یک مرحله گفتمان‌سازی است که باید ادامه پیدا کند اما نباید در آن متوقف شویم، گفت: اکنون چند سال است که گفتمان‌سازی انجام می‌شود ولی نباید تبدیل به شعارزدگی شود و در آن نباید توقف کنیم.

سردار خراسانی با اشاره به گام بعدی گفت: گام بعدی این است که طرح و نقشه راه داشته باشیم.


نخستین گام در اجرای اقتصاد مقاومتی

وی بنا بر مشخص بودن تعریف، نخستین گام را طراحی نقشه راه اقتصادمقاومتی مطرح کرد و افزود: در این نقشه باید نقش و سهم هر گروه و شخص مشخص باشد تا جزیره‌یی کار نکنیم.

سردار خراسانی با بیان اینکه اکنون مجلس شورای اسلامی برنامه ششم می‌نویسد، گفت: به عنوان مثال در رابطه با نقش مجلس در این رابطه این است که در برنامه ششم توسعه، اقتصاد مقاومتی را در ساختاری روشن تبیین کنند که مردم هم متوجه بشوند و نه اینکه دولت‌ها صرفا برای رفع تکلیف با طرح‌های دیگر خواسته باشند، معادل‌سازی کنند و کارهای قبلی خود را در این چارچوب ارائه کنند. قطعا نقش مجلس در تدوین برنامه ششم بی‌بدیل است مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اظهار تاسف از اینکه نظام ما یک نظام دولت محور است، گفت: باید نقش دولت را هم به عنوان مدیر عملیاتی این طرح دید.

وی با اشاره به اینکه نقش مردم هم باید در این نقشه راه دیده شود، گفت: یک ارگانی در نظام این طراحی را باید انجام دهد و کلیات و اجزای آن را روشن کند. اگر این کار انجام شود می‌دانیم که به کجا می‌خواهیم برویم اما در غیر این صورت به نتیجه رسیدن پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی مشکل به نظر می‌رسد.

سردار خراسانی با بیان اینکه سیاست‌های کلی که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است و ایشان وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند و علاوه بر آن، به دلیل کم کاری ارکان نظام وارد راهنمایی و وظایف آنها نیز شده‌اند. وی گفت: بعد از گفتمان‌سازی که یکی از آیتم‌های نقشه راه است؛ باید وضع موجود همواره آسیب‌شناسی شود و باز نباید در آن توقف کرد.

سردار خراسانی اساسا طراحی برنامه‌ها را بر اساس نقشه راه، وظیفه مجلس و دولت دانست و در مورد نقش مردم پیشنهاد داد که «NGO»ها و نهادهای مردمی با شعار مشاوره، حمایت و مطالبه از حاکمیت اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را درخواست کنند.

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است مرحله بعداز آسیب‌شناسی وضع موجود، تنظیم برنامه‌ها است، گفت: ماحصل این برنامه، مثلا برنامه ششم توسعه می‌شود که در آن تازه با مشکل اصلی روبه‌رو می‌شویم و آن نیاز به اصلاح ساختار در دولت است.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی نیاز به اصلاح ساختار با هدف اقتصاد مقاومتی داریم، افزود: به عنوان نمونه برخی فعالیت‌های اقتصادی در حوزه وزارت بازرگانی است برخی در وزارت کشاورزی، برخی زیرساخت‌ها در وزارت نیروست برخی در وزارت کشاورزی که این موارد باید بازبینی شود و باید یک نگاه ساختاری در قوه مجریه وجود داشته باشد.

مشاور عالی اقتصاد مقاومتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه هر فعالیت اقتصاد مقاومتی که خواسته باشیم، انجام دهیم باید چرخه کامل آن را تعریف کنیم، گفت: اشکالی که اکنون وجود دارد، این است که فعالیت‌ها ناقص است و درست طراحی نشده و این باعث ناامیدی مردم می‌شود. به عنوان نمونه برای اجرای طرحی وام می‌دهیم و چندگام را هم جلو می‌رویم ولی آن استمرار ندارد که علتش یا طراحی ناقص است یا این است که به طرح به‌طور کامل اجرا نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر