از منطقه

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۰۳

الحاق مدارس گولن در عراق

به وزارت آموزش

سفیر ترکیه در بغداد از اقدام دولت عراق در الحاق مدارس متعلق به سازمان فتو در عراق به وزارت آموزش این کشور خبر داد. شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه گزارش داده، روند الحاق 9مدرسه متعلق شبکه فتح‌الله گولن به وزارت آموزش عراق آغاز شده است. مقامات عراقی در رابطه با کادر و دروسی که وزارت آموزش این کشور تعیین خواهد کرد، با سفارت ترکیه در بغداد مشورت و همکاری می‌کنند. فاروق کایماکچی، سفیر ترکیه در بغداد گفته اقدامات مربوط به جلوگیری از ادامه فعالیت مدارس سازمان فتو در دو سال‌ونیم اخیر نتیجه داده است. کایماکچی با اشاره بر اینکه، وزارت آموزش ملی و وقف معارف ترکیه و وزارت آموزش عراق در نظر دارند که با هدف نتیجه‌گیری از فعالیت‌ها گفت‌وگوها را ادامه دهند، افزود:«کمک‌های ترکیه به عراق در تمامی عرصه‌ها ازجمله آموزش ادامه خواهد یافت.»


تلاش افغانستان برای

عضویت در شانگهای

افغانستان به‌ دنبال عضویت در سازمان شانگهای است. به گزارش ایرنا عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در رأس هیاتی در نشست پنج‌شنبه(امروز) این سازمان در بیشکک شرکت خواهد کرد. گفته شده، شماری از کشورهای عضو رسمی شانگهای برای عضویت دایم افغانستان قول همکاری داده‌اند. افغانستان در سال‌های اخیر به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای پذیرفته شد و اکنون در تلاش است که عضویت دایمی این سازمان را به دست آورد. سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان ‌دولتی است که برای همکاری‌های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال 1996 تشکیل شده است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد و نقش اصلی و تعیین‌کننده را در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه تشکیل می‌دهند.


طرح ناکام داعش برای ترور وزیر کویتی

منابع خبری در کویت از ناکام ماندن طرح داعش برای ترور سه تن از مقامات ارشد وزارت کشور کویت خبر دادند. به نوشته الرای، داعش طرح ترور شیخ محمد الخالد الصباح، وزیر کشور کویت و دو تن از معاونانش را برنامه‌ریزی کرده بود که با اقدامات به موقع اطلاعاتی این طرح فاش شد و ناکام ماند. سران داعش از محدودیت‌ها و تدابیر گسترده‌یی که در کویت برای هدف قرار دادن اعضای این گروه اتخاذ شد، ناراضی هستند و بر این اساس به دنبال انتقام‌جویی بوده‌اند. انتشار خبر طراحی ترور وزیر کشور کویت یک امر بی‌سابقه در چند دهه اخیر در کویت به شمار می‌آید و نشان‌دهنده خطرات فزاینده‌یی است که کویت با آن مواجه است. دولت کویت علاوه بر اتخاذ تدابیر امنیتی گسترده در این کشور، عناصر امنیتی را نیز زیر نظر گرفته زیرا از میان نیروهای پلیس و سازمان امنیت کویت نیز عناصری با افکار افراط‌گرایانه وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر