نگرانی از وهابیت تکفیری در جمهوری آذربایجان

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۰۲


گروه جهان| سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان به تازگی در گزارشی از عملیات ضدتروریستی در حومه باکو خبر داده که در جریان آن، دو عنصر تروریستی کشته و یک نفر دیگر بازداشت شدند. طبق این گزارش، این افراد از اعضای یک گروه مسلح تروریستی بودند که با گروه‌های افراطی فعال در خارج از جمهوری آذربایجان ارتباط داشتند و با پیروی از دستورات آنها، درصدد تشکیل گروه تروریستی مسلح موسوم به «جماعت قفقاز» در جمهوری آذربایجان، انتخاب سرکرده و جذب نیرو برای این گروه بودند.

در پی این حادثه، مجلس ملی جمهوری آذربایجان در خصوص اصلاح قوانین کیفری و آزادی عقیده در این کشور اقدام کرد؛ در قوانین جدید مجازات‌های سختی در رابطه با افراط‌گرایی و تروریسم، در نظر گرفته شده است. زاهد اروج، عضو کمیسیون امور دفاعی و امنیتی و مبارزه با فساد اقتصادی در مجلس ملی، علت تصمیم‌گیری سریع برای اصلاح و تکمیل قوانین مربوطه را عملیات در حومه باکو دانست. اتفاقات در این منطقه بار دیگر توجه مقامات جمهوری آذربایجان را به فعالیت‌های پشت پرده وهابی‌های تکفیری در این کشور جلب کرد.

پس از فروپاشی شوروی و از بین رفتن برخی محدودیت‌ها در روابط با کشورهای خارجی، شرایط برای نفوذ جریان‌های دینی مختلف از جمله ایدئولوژی تکفیری فراهم شد. تشکل‌های بشردوستانه از برخی کشورهای عربی که با بهانه کمک به آوارگان جنگی در جمهوری آذربایجان فعالیت می‌کردند هم در نفوذ وهابیت تکفیری در این کشور نقش داشتند. دولت نوپای جمهوری آذربایجان که در بدو استقلال ملی خود با مشکلات عدیده‌یی همچون نابسامانی اقتصاد مواجه بود، در ابتدا توجه چندانی به نفوذ ایدئولوژِی تکفیری در کشور نداشت. اکنون آمار دقیقی از تعداد پیروان ایدئولوژی وهابی تکفیری در جمهوری آذربایجان وجود ندارد، اما احتمال می‌رود ده‌ها هزار نفر در این کشور پیرو این ایدئولوژی باشند. وهابی‌های تکفیری در گذشته ماهیت تکفیری و افراط‌گرایی خود را چندین مرتبه اعلام کرده‌‌اند و جنایاتی را در جمهوری آذربایجان مرتکب شده‌اند. فعالیت گروه تروریستی تکفیری «اخوان جنگلی» در شهرستان‌های شمال غربی جمهوری آذربایجان، حادثه بمب‌گذاری سال 2008 میلادی در مسجد ابوبکر باکو، اعزام تعداد زیادی از پیروان این گروه‌ها به عراق و سوریه و مشارکت فعالانه آنها در همراهی با دیگر گروه‌های تروریستی در درگیری‌های نظامی علیه نیروهای دولتی آذربایجان از جمله این جنایات هستند که موجب نگرانی باکو شده‌اند. محاکمه بسیاری از پیروان ایدئولوژی تکفیری که پس از مشارکت در درگیری‌های نظامی در سوریه و عراق به جمهوری آذربایجان بازگشته‌اند و همچنین عملیات اخیر سرویس امنیت دولت آذربایجان نشان می‌دهند که باکو در نهایت متوجه تهدیدات ناشی از فعالیت افراط‌گرای شده است و قصد مقابله جدی با آنها را دارد. جمهوری آذربایجان همچنین آمادگی خود را برای همکاری با کشورهای همسایه جهت مقابله با افراطی‌گری و فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه، اعلام کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر