کلینتون دشمن محبوب وال‌ استریت

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۹۷

گروه جهان | طلا تسلیمی|

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، کمپین خود را با وعده نظارت و کنترل بر وال‌استریت آغاز کرد؛ وعده‌یی که به طور قطع می‌توانست به دشمنی سرمایه‌داران منجر شود. اما حالا روند رقابت‌های انتخاباتی به‌ گونه‌یی پیش رفته که حتی پیشی‌گرفتن دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها هم بازارهای سهام را به لرزه در می‌آورد و این مساله با وضعیت وخیم ایجاد شده در بازارهای جهانی در پی انتشار نتایج نظرسنجی مشترک ای‌بی‌سی و واشنگتن‌پست کاملا عیان شد.

به گزارش ایندیپندنت طبق نتایج نظرسنجی یاد شده، نامزد دموکرات 45درصد و نامزد جمهوری‌خواه 46درصد از آراء رای‌دهندگان احتمالی را کسب می‌کنند. نتایجی که دوشنبه منتشر شد، ابتدا بر معاملات عصر در بازار وال‌استریت تاثیر گذاشت و به سقوط ارزش شاخص‌های سهام در این بازار منجر شد و در ادامه بازارهای آسیایی بیشترین سقوط ارزش سهام در 7هفته را تجربه کردند. حسین سید، استراتژیست ارشد بازار فارکس معتقد است، بازارها در مرحله‌های اولیه وحشت از نتایج انتخابات هفته آینده هستند.

رویترز می‌نویسد، اگرچه ممکن است وال استریت به طور کلی از روی کار آمدن دموکرات‌ها در پی نگرانی از تشدید سیاست‌های پولی و تجاری وحشت داشته باشد اما آنچه در مورد کلینتون ترجیح می‌دهد این است که او دونالد ترامپ نیست!


دشمن دانا به از نادان دوست

نامزد شدن دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه به تغییر در سنت دیرینه وال‌استریت منجر شد. بازارهای مالی امریکا از دیرباز حامی حزب جمهوری‌خواه بوده‌اند اما در این انتخابات نامزد دموکرات محبوبیت بیشتری در وال‌استریت دارد. نامزدی ترامپ اتحادهای دیرینه سیاسی را بر هم زد و بانک‌هایی که عمدتا از جمهوری‌خواهان حمایت می‌کردند، پول خود را خرج کمپین کلینتون کردند. طبق تحلیل‌های رویترز، کارکنان 17شرکت اصلی هلدینگ بانکداری در امریکا و زیرشاخه‌های آنها به ازای هر یک دلاری که به ترامپ دادند 10دلار برای کمپین کلینتون فرستادند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی هم بیش از 56 میلیون دلار به کمپین ریاست‌جمهوری کلینتون اختصاص دادند درحالی که گروه‌های مربوطه فقط 243هزار دلار به کمپین ترامپ اهدا کردند. برایان گاردنر، مدیر عامل یک شرکت سرمایه‌گذاری در نیویورک می‌گوید:«این روند به طور کلی ترجیح دادن شیطانی که می‌شناختیمش به شیطانی بود که شناختی از او نداشتیم.»

کلینتون با حمایت سناتورهایی همچون برنی سندرز و الیزابت وارن که از منتقدان سرسخت وال‌استریت محسوب می‌شوند، اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد و قوانین سختگیرانه‌تری را در نظام بانکداری به اجرا خواهد گذاشت. اما با همه این احوالات به نظر می‌رسد وال‌استریت آنقدر که از احتمال ریاست‌جمهوری ترامپ به وحشت می‌افتد از چشم‌انداز ریاست‌جمهوری کلینتون نگران نیست.

از سوی دیگر، کلینتون در کمپین انتخاباتی چندان تندرو به‌ نظر نمی‌رسید و در واکنش به درخواست دموکرات‌هایی که خواستار قانون مربوط به جداسازی بانکداری سرمایه‌گذاری و تجاری شده بودند، این درخواست را رد کرد و انتظار می‌رود که قوانین مالیاتی نه چندان سختگیرانه‌یی را در زمینه جا‌به‌جایی‌های پولی اتخاذ کند. به طور کلی بسیاری از بانکدارها معتقدند که کلینتون نظام حاکم کنونی بر وال‌استریت را چندان تغییر نخواهد داد اما از سوی دیگر، بسیاری از فعالان در زمینه مالی نگران این مساله هستند که دونالد ترامپ تجارت جهانی را مختل کند به روابط ژئوپلیتیک آسیب برساند و وضعیت وخیمی در بازارها ایجاد کند.

برای بانکدارها، نگران‌کننده‌ترین سناریو این است که کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود و دموکرات‌ها هم کنترل مجلس نمایندگان و سنا را به دست گیرند؛ چرا که در چنین شرایطی افرادی همانند وارن و سندرز برای پیشبرد قوانین جدید مالیاتی تعلل نمی‌کنند. با این حال طبق نتایج نظرسنجی‌های اخیر، احتمال اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان اندک است و تا رای‌گیری سنا هم زمان زیادی باقی است.

کابوس کمپین کلینتون

یکی از دستیاران ارشد کلینتون در کمپین انتخاباتی سه‌شنبه در فلوریدا گفت که باور ندارد، داستان جدید مربوط به ایمیل‌ها سبب پیشی گرفتن ترامپ در نظرسنجی‌ها شده یا اصلا تغییری در وضعیت نامزد جمهوری‌خواه ایجاد کرده باشد. این مقام در گفت‌وگو با گاردین افزود: «این اصلا چیزی نیست که شاهدش هستیم. چیزی در مورد الگوی این نظرسنجی عجیب به نظر می‌رسد. همانطور که انتظار داشتیم، رقابت‌ها نزدیک‌تر شده‌اند اما هیچ نشانه‌یی دال بر صحت آن نظرسنجی مشاهده نمی‌کنیم.»

کمپین هیلاری کلینتون به‌ کلی نتایج این نظرسنجی را رد کرده و شیوه استفاده شده در آن را زیر سوال برده است. اما مشخص است که سر و صداهای به پا شده در پی نامه جیمز کومی، رییس اف‌بی‌آی به کنگره امریکا در مورد احتمال بازگشایی پرونده ایمیل‌های ارسالی از سرور شخصی کلینتون همچنان ادامه دارد و کمپین دموکرات‌ها را در وضعیتی غیرمنتظره قرار داده است. جیمز کومی، رییس اف‌بی‌آی روز جمعه در نامه‌یی به کنگره نوشت که در جریان تحقیقات مربوط به پرونده آنتونی وینر، همسر پیشین هما عابدین، دستیار معتمد و نزدیک کلینتون در دوران فعالیت وی به عنوان وزیر خارجه امریکا، ایمیل‌هایی مربوط به کلینتون یافت شده است که احتمالا با پرونده مختومه وی در ارسال ایمیل از سرور شخصی ارتباط دارد.

در این حال، فقط نظرسنجی مشترک ای‌بی‌سی و واشنگتن‌پست نیست که از کاهش محبوبیت کلینتون در پی اتفاقات جمعه خبر می‌دهد. ریل کلییر پالتیکس در گزارشی از میانگین نظرسنجی‌های گسترده نوشت که برتری نامزد دموکرات از رقیب جمهوری‌خواهش از 4.6درصد به 2.5درصد کاهش یافت. نظرسنجی رویترز هم در میانه انتشار اخبار مربوط به ایمیل‌ها حاکی از این بود که 44درصد از رای‌دهندگان احتمالی به کلینتون و 39درصد از آنها به ترامپ رای خواهند داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر