نسخه 7‌بندی خروج از رکود

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۶۰

تزریق هدفمند نقدینگی برای خروج از سکون تولید

گروه صنعت

کشور ایران اکنون در شرایطی خاص قرار دارد. شاید در هیچ زمانی از تاریخ چند دهه گذشته تا این اندازه با فرصت‌های پیشرفت در حوزه صنعت و تولید و از‌سوی دیگر تهدیدهایی نظیر کمبود نقدینگی و تعطیلی واحدهای صنعتی مواجه نبوده است. نرخ شاخص پیچیدگی اقتصادی ایران در دو سال گذشته افزایش پیدا کرده و این را از درهم‌تنیدگی بخش‌های مختلف صنعت و اقتصاد می‌توان برداشت کرد. ایده‌یی مانند برجام اقتصادی از همین جا سرچشمه می‌گیرد، گویی برای اینکه واقعا اتفاقی بیفتد، باید مجموعه‌یی از اتفاقات همزمان بیفتد تا از رکود خارج شویم. رکودی که بیش از دو سال است به‌طور جدی در صنعت کشور ریشه دوانده است. البته دولت برای رفع رکود برنامه‌هایی دارد و در این راستا، ۳۶طرح مهم درراستای اقتصاد مقاومتی در کشور درنظر گرفته شده که از این بین، تنها 12طرح اجرایی شده و 24طرح در نوبت اجرا مانده‌اند. در کنار طرح‌های ویژه اقتصاد مقاومتی، ازسوی دیگر، روز گذشته وزارت صنعت از نسخه 7‌بندی خروج تولید از رکود رونمایی و تاکید کرد که قرار است این هفت طرح تا پایان سال‌جاری اجرایی شود. در همین رابطه روز گذشته معاون وزیر صنعت در امور تولید عنوان کرد در سال جاری برای خروج از رکود هفت طرح مهم پیش‌بینی شده که با عملیاتی کردن آنها ضمن افزایش تولید و اشتغال به رونق اقتصادی کشور کمک می‌شود. رضا رحمانی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، اظهار کرد: «تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی»، «ایجاد توازن در مواد اولیه موردنیاز برای تولید فولاد»، «ارتقای رقابت‌پذیری واحدهای کوچک و متوسط»، «مدیریت هدفمند واردات برای مثبت شدن تراز تجاری کشور»، «افزایش ۲۵درصدی صادرات غیرنفتی»، «تکمیل واحدهای صنعتی بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی به تعداد ۵۴۰۰واحد» و «تکمیل و راه‌اندازی ۳۶طرح بزرگ درراستای اقتصاد مقاومتی» از طرح‌های اساسی در این حوزه است.


تزریق هدفمند نقدینگی

معاون وزیر صنایع در امور تولید یادآور شد: تزریق نقدینگی به واحدها مانند تزریق خون در بدن است و طرح سامانه بهین‌یاب یکی از طرح‌هایی است که برای تامین نقدینگی واحدهای صنعتی پیش‌بینی‌ شده است. رحمانی اضافه کرد: در شرایطی که کشور در شرایط خاصی بوده و در کنار تحریم از تورم بیش از ۴۰‌درصدی آسیب دیدیم، تصمیمات خوبی برای خروج از رکود گرفته شد که بخشی با تزریق نقدینگی و بخشی با طرح‌های مهم دیگر در حال اجراست. وی یادآور شد: پرداخت تسهیلات بهین‌یاب به ۱۴هزار واحد تولیدی انجام ‌شده و با موافقت ریاست بانک مرکزی و رفع محدودیت پرداخت شما می‌توانید به تمام نیازهای اعتباری واحدهای صنعتی خود پاسخ دهید. رحمانی اظهار کرد: در پرداخت مستقیم هم بیش از ۳۵هزار واحد به بانک‌ها معرفی شدند که در مجموع ۷۸۰۰واحد توسط بانک‌ها پذیرفته شدند تا به‌طور مستقیم تسهیلات دریافت کنند که به این واحدها ۱۰هزار و ۳۴۰میلیارد تومان وام پرداخت ‌شده است.


بهره‌برداری از 5400طرح نیمه‌تمام

معاون وزیر صنعت در امور تولید، در ادامه به تسهیلات موردنیاز برای بهره‌برداری بخشی از واحدهای صنعتی گفت: بیش از ۵۴۰۰واحد صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد در کشور باید به بهره‌برداری برسد که تکمیل آنها به ۲۲هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد که باید تامین شود. وی گفت: سهم استان قزوین در این طرح ۲۳۶واحد است که 2هزار میلیارد تومان به این واحدها در قزوین پرداخت خواهد شد. با تکمیل طرح‌های بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی زمینه اشتغال ۹۰هزار نفر فراهم می‌شود. رحمانی از اجرای ۳۶طرح مهم درراستای اقتصاد مقاومتی در کشور هم خبر داد و افزود: این طرح‌ها با ۱۳هزار میلیارد تومان در کشور اجرا می‌شود که زمینه ۱۳هزار و ۳۰۰شغل جدید را در کشور فراهم خواهد کرد که دو طرح سهم استان قزوین است. وی گفت: این طرح‌ها قرار است تا پایان امسال به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری شود که افزایش تولید ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تن ظرفیت تولید فولاد، ۱۸۴هزار دستگاه خودرو، ۳۴میلیون تن سیمان و ۱۵۰هزار دستگاه لوازم‌ خانگی‌ از آن جمله هستند.


سازوکار حمایت از تولید در برنامه ششم

رحمانی در‌خصوص حمایت از تولید در برنامه ششم نیز تصریح کرد: در این بخش نیازمند قانون جدید نیستیم و با تصمیم درست می‌توانیم مشکلات این بخش را حل کنیم. وی اضافه کرد: 3میلیون واحد صنفی و ۱۰۰هزار واحد صنعتی متعلق به مردم است و باید با عزم جدی برای رونق فضای کسب‌ و کار تلاش کنیم و کمیسیون صنایع از تولید حمایت جدی خواهد کرد. رحمانی در ادامه اعلام کرد: برای انتقال آب از خلیج‌فارس و شیرین کردن آن برنامه مفصلی داریم و قرار است در مشهد بازار سوغات راه‌اندازی کنیم و در ادامه برای راه‌اندازی بازار مرکبات در شمال، سیب در تبریز و ارومیه و کشمش در تاکستان برنامه‌ریزی خواهد شد.


عملکرد تحریک تقاضا ضعیف است

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید همچنین با اشاره به اینکه برای تحریک بازار خوب عمل نکرده‌ایم، ادامه داد: هنوز در بخش تحریک تقاضا ضعف داریم و باید با راهکارهای درست مردم برای استفاده از تولیدات داخلی ترغیب شوند. رحمانی اظهار داشت: طرح رونق تولید از طرح‌های موفق وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده اما باوجود اقدامات موثر این وزارتخانه در بخش تولید، هنوز در بخش تحریک تقاضا ضعف داریم و خوب عمل نکرده‌ایم و باید با راهکارهای درست، مردم برای استفاده از تولیدات داخلی ترغیب شوند.

رحمانی افزود: متاسفانه برخی رسانه‌ها از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم اقدامات دولت را به درستی پوشش ندادند و سعی در القای بدگمانی در جامعه نسبت به دولت داشتند اما باید با هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر، صادقانه و شفاف دستاورد‌ها به اطلاع عموم مردم برسد و امید و نشاط به جامعه تزریق شود.

راهکار خروج از رکود

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: در بخش صنعت باید با نوسازی و ارتقای کیفیت به فکر جذب بازارهای خارجی و رونق صادرات بود. محسن صالحی‌نیا اظهار کرد: بدون نوسازی و به‌روز رسانی ماشین‌آلات در برخی صنایع نمی‌توانیم انتظار رشد و توسعه از آنها داشته باشیم. وی ادامه داد: نوسازی در صنایع می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های تولید، کیفیت محصولات را افزایش دهد و به بازاریابی و صادرات آنها کمک کند. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: با تشدید مبارزه با قاچاق کالا و همچنین نوسازی ماشین‌آلات و ارتقای بهره‌وری در جهت کاهش هزینه‌های تولید، صنعت نساجی کشور می‌تواند به جایگاه بهتری دست پیدا کند. صالحی‌نیا تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های فضای پسابرجام برای تقویت صادرات کالاهای صنعتی کشور ازجمله در زمینه خودرو و قطعات آن استفاده کنیم، چراکه این موضوع بخش زیادی از مشکلات صنایع قطعه‌ساز و خودروساز را برطرف می‌کند. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در کنار توجه به طرح‌های تولیدی ایجادی و حمایت برای تکمیل‌شان، اولویت این وزارتخانه تقویت واحدهای موجود و ارتقای ظرفیت تولید در آنهاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر