معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۴۵

سومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور در جزیره کیش آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در آیین افتتاح این دو نمایشگاه که 10 آبان با حضور علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، میرعلی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی، معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی‌سازی، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی ایران، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و صاحبنظران اقتصادی کشور برگزار شد. علی‌اصغر مونسان با بیان اینکه اقتصاد کشور در مسیر رشد و توسعه امروز در برهه تاریخی و سرنوشت‌سازی قرار گرفته است، گفت: در سالی که رشد اقتصادی جهان به دلیل بروز برخی رویدادهای تنش‌زای سیاسی روندی کاهشی داشته است، ایران پس از برجام، رشد نزدیک به 5 درصدی را تجربه می‌کند که براساس سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور در بلندمدت باید به 8 درصد برسد.

وی افزود: در چند سال گذشته تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، در آمد کشور را با کاهش ورود ارز خارجی به میزان 30درصد تا پایان سال 2012 تنزل داده و فروش نفت را از میزان 2.5میلیون بشکه در سال۹۲ به زیر یک میلیون بشکه کاهش داد.

مونسان در ادامه گفت: این اقتصاد که به واسطه اعمال تحریم‌ها بیش از 160میلیارد دلار لطمه دیده بود در اواسط سال 2013 با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید جانی دوباره یافت و با تولید و صادرات نفت بیش از ۲میلیون بشکه‌یی و تحکیم سیاست پولی، نرخ تورم آن از 45درصد به 16.3درصد کاهش یافت. پس از تصویب برجام بیش از چهار هزارLC و اعتبار اسنادی گشایش یافته و ۵ میلیارد دلار بدهی یک شرکت اماراتی، ۲میلیارد دلار بدهی شل و ۶ میلیارد دلار وجوه ایران نزد هند به تدریج به کشور بازگشته است و ۴۰میلیارد دلار خطوط اعتباری در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و بیش از 3میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در کشور عملی شده است.


جذب 22 مورد سرمایه‌گذاری خارجی در 2016

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ضمن اشاره به گزارش یکی از منابع اقتصادی بین‌المللی درخصوص سرمایه‌گذاری‌های جذب شده در کشور گفت: ایران در سه ماهه اول سال 2016؛ 22مورد سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده که بالا‌ترین رقم جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سال 2003 تاکنون است که از لحاظ ارزش 4/5 میلیارد دلار بوده و پیش‌‌بینی شده که این رقم تا پایان سال به 8 میلیارد دلار نیز افزایش پیدا کند. این تحولات ایران را از رتبه 14به رتبه 3 جذب سرمایه‌گذاری خارجی در خاورمیانه ارتقا داده است. وی یادآور شد: از طرفی مزیت این سرمایه‌گذاری‌ها مستمر بودن آن است چراکه خیلی از طرح‌ها به صورت فاینانس و BOT بوده که پس از 3 یا 4سال به اتمام می‌رسد. در واقع اینها واقعیاتی است که باید به آن توجه داشت و استعداد ذاتی کشور همچنین توان دولت در افزایش رشد اقتصادی را براساس این آمارها مورد بررسی قرار داد. مونسان خاطرنشان کرد: هر چند هنوز اقتصاد کشور تحت تاثیر تحولات جهانی قرار دارد ولی درکوتاه‌مدت با توجه به رشد مطلوب تجارت و درآمدهای ناشی از افزایش صادرات نفتی، آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده، سهولت در روابط تجاری و مالی بین‌المللی و تعدیل انتظارات مصرفی و سرمایه‌گذاری پس از اجرای برجام جانی تازه گرفته است.

وی ثبات سیاسی ایران در منطقه و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز را تضمینی برای ادامه رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: حوزه‌های دیگر اقتصادی کشور نیز تحت تاثیر فضای مثبت تجاری و بازرگانی کشور به تدریج جذابیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کنند.


اعمال روش‌های نوین در بانک‌ها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش یادآور شد: آنچه که باید در داخل کشور برای توسعه فضای کسب و کار مورد توجه قرار گیرد اعمال روش‌های نوین و ایجاد اصلاحات در بانک‌ها و بازار سرمایه داخلی است.

وی ضمن اشاره به اینکه سیستم بانکی کشور بر پایه بانکداری اسلامی استوار شده است، افزود: به نظر می‌رسد، راهکار رونق بازار کشور از طریق تامین منابع بانکی باید براساس ساختارهای این نوع بانک باشد. مونسان درخصوص تعداد بانک‌های اسلامی دنیا گفت: براساس آمارهای موجود، تعداد بانک‌های اسلامی در دنیا ظرف سال‌های 1997تا 2004 از 176به 267 بانک رسیده است و در همان سال دارایی بانک‌های اسلامی با نرخ رشد سالانه 5/23درصد از مرز 260میلیارد دلار گذشت. این بدین معناست که قوانین اسلامی‎‎‎ مانعی در راه ‎‎توسعه بانک‌های ‎اسلامی و توسعه بازار کسب و کار نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تحول نظام بانکداری در کشور و اسلامی کردن نظام بانکداری کشور به شیوه صحیح و کارشناسی شده می‌تواند منجر به کار‌ایی نظام بانکی و در نهایت رشد و توسعه اقتصادی شود. این پیاده‌‌سازی نیازمند مطالعات دقیق و برنامه‌ریزی گسترده است.

همچنین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه مناطق آزاد با حرکت در مسیر صحیح خود می‌توانند به الگویی عینی در روابط بین‌الملل تبدیل شوند، عنوان کرد: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب و تصریح شده در اهداف بلندمدت کشور، انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی در اولویت برنامه‌های توسعه مناطق آزاد قرار داده شده است.

وی افزود: وضع و اصلاح مقررات پولی و بانکی به روز و مترقی ناظر بر مناطق آزاد، بستر و لازمه بهبود فضای کسب و کار این مناطق در جهت توسعه و ارتقای نقش‌آفرینی آنها در اقتصاد کشورمان است.

مونسان یادآور شد: برخورداری مناطق آزاد از ابزار قانونی توسعه یافته، تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد مناطق آزاد در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و درخصوص ایجاد زمینه ورود بنگاه‌های خارجی و تسهیل تعاملات تجاری بین‌المللی با رویکرد صادرات‌گرا خواهد داشت.

علی‌اصغر مونسان در حاشیه بازدید از سومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور با اشاره به مزایای بالای مناطق آزاد در راستای جذب سرمایه‌گذار گفت: قانون مناطق آزاد همواره درحال حمایت از سرمایه‌گذاران است. بر همین اساس مزایایی چون مالکیت100درصد خارجی، عدم نیاز به ویزا برای ورود خارجی‌ها به مناطق، معافیت‌های مالیاتی 20ساله، تخفیفات گمرکی و نبودن قانون برای این منانطق پیش‌بینی شده است. وی حوزه گردشگری و صنعت را در کیش ازجمله موارد بسیار حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: قطعا هر منطقه آزاد یک ماموریت محوری دارد. بر همین اساس ما در کیش روی حوزه گردشگری و صنعت بسیار تاکید داریم و این بخش‌ها را ویژه حمایت می‌کنیم.


فرآیند حمایت از سرمایه‌گذاری در کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری در کیش، زمین با نرخ‌های حمایتی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود و تسهیلات خوبی نیز در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

مونسان، تمرکز مدیریتی در کیش را یکی از عوامل سرعت بخشیدن به کارها خواند و گفت: به نظر می‌رسد، تمرکز مدیریتی که در مناطق آزاد وجود دارد یکی از مهم‌ترین عواملی است که به کارها در این مناطق سرعت می‌بخشد. طی این پروسه یک سرمایه‌گذار برای ایجاد فعالیت خود نیاز به حضور در سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای اخذ مجوز ندارد و تنها با یک بخش سر و کار دارد. وی از اجرای سامانه‌های الکترونیک جهت سرعت بخشیدن به کارها در منطقه آزاد کیش خبر داد و گفت: ما درحال پیگیری هستیم تا زمان اخذ مجوزها را درون سازمان نیز کوتاه کنیم و شفافیت ایجاد شود. در این راستا تنها راه‌حل، الکترونیکی شدن فرآیندهاست که خدمات در بستر الکترونیک ارائه شود لذا تا امروز 8 سامانه ایجاد شده که در آینده نزدیک این سامانه‌ها به یکدیگر وصل می‌شوند.

در این دو نمایشگاه 160شرکت داخلی و 20شرکت و نماینده خارجی در فضایی بالغ بر 21000متر مربع دستاوردهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری خود را در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش ارائه می‌کنند.

بنا بر این گزارش، نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، هندوستان، سوییس، ترکیه، فرانسه، امارات متحده عربی، گرجستان، آلمان، مالزی، انگلیس در این دو نمایشگاه حضور دارند.

معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری، روش‌های نوین تامین مالی، ارائه راهکارها و قوانین و مقررات جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ارائه خدمات نوین بانکی، مالی و بیمه‌یی، آخرین دستاوردهای حوزه بورس و بازار سرمایه از موضوعات و محصولاتی است که در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود.

همچنین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری و توسعه ایران طی روزهای 11و 12 آبان شامل 9 نشست تخصصی در حوزه‌های بازار سرمایه، گردشگری، انرژی، مناطق آزاد، زیرساخت‌ها، بیمه، خصوصی‌سازی و تامین مالی با حضور مسوولان اقتصادی کشور، کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار می‌شود.

برگزاری 6 نشست تخصصی در روز 13 آبان در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش توسط شرکت‌های بیمه پارسیان، ستاد سرمایه‌گذاری استان اصفهان، تامین سرمایه لوتوس پارسیان، بیمه پارسیان، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، گروه سرمایه‌گذاری دلیران پارس با محوریت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و روش‌های نوین تامین مالی پروژها از برنامه‌های جانبی این دو نمایشگاه است. حضور بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین مقامات اقتصادی کشور و نمایندگان شرکت‌های خارجی فعال در حوزه سرمایه‌گذاری و نیز امکان مذاکره مستقیم با سرمایه‌گذاری خارجی از طریق ایجاد مذاکرات اختصاصی ازجمله ویژگی‌های عمده و شاخص این دو نمایشگاه است.

شایان ذکر است، شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، انجمن صنفی و کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ستاد توسعه سواحل مکران، شرکتArjan Capital Naseba و روزنامه دنیای اقتصاد از حامیان اصلی این رویداد بزرگ اقتصادی کشور هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر