بریتانیا نگران حملات تروریستی ‌است

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۳۴

گروه جهان| حملات تروریستی بریتانیا را تهدید می‌کند. رسانه‌های انگلیسی سه‌شنبه به نقل از منابع امنیتی هشدار داده‌اند که بریتانیا در انتظار حملات تروریستی است. شبکه خبری اسکای نیوز در گزارشی از آزاد شدن تدریجی افرادی خبر داد که در ارتباط با واقعه 11سپتامبر 2001 و حملات تروریستی انتحاری در شبکه حمل و نقل لندن در سال 2005 میلادی دستگیر شده بودند.

گفته شده، دست‌کم سه‌‌چهارم از 583 نفری که به اتهام ارتباط با حمله تروریستی 11 سپتامبر دستگیر شده بودند، آزاد شده‌‌اند و این در حالی است که در باورهای افراط‌گرایانه این افراد پیش از دستگیر شدن‌شان، هنوز تغییری ایجاد نشده است و نشانه این مساله هم خودداری حدود دو‌سوم از افراد یاد شده از شرکت در جلسات آموزشی ترتیب داده شده با هدف مقابله با اندیشه‌های افراطی است.

درحالی‌که دستگاه جاسوسی داخلی بریتانیا از خنثی شدن 12 توطئه تروریستی در 3 سال گذشته خبر داده است، شبکه اسکای نیوز آزادی این افراد که شمار زیادی از آنها از اعضای پیشین القاعده بودند، را چالشی جدید برای نیروهای پلیس و دستگاه‌های امنیتی بریتانیا می‌داند. طبق تحقیقات انجام شده، در دو سال گذشته دست‌کم 164 تروریست از زندان‌های بریتانیا آزاد شدند و در همین زمان 104 نفر دیگر که در پی دست داشتن و همکاری در توطئه‌های تروریستی مجرم شناخته شده بودند، دوره حبس خود را به پایان رساندند.

دیوید بلانکت، وزیر کشور پیشین بریتانیا و یکی از نمایندگان مجلس اعیان در این باره گفت: «زمانی که متهمی حبسش را کشیده باشد، اگر نتوانیم دوباره ارزیابی‌اش کنیم، منطقی است که بگوییم، باید او را تحت ‌نظر داشته باشیم.» به گزارش اسکای نیوز، تعداد زیادی از زندانیان آزاد شده در پی مشارکت در توطئه‌چینی‌های جدید، دوباره روانه زندان شده‌اند. ریچارد والتون، فرمانده پیشین واحد ضدتروریسم پلیس متروپلیتن لندن گفت: «به نظر می‌رسد این برداشت افراطی از اسلام به حدی دارای نفوذ است که اگر کسی شست‌وشوی مغزی شود، بازگشت از آن غیرممکن است. شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد فقط عده کمی از اعضای پیشین داعش، از پیوستن مجدد به این گروه خودداری می‌کنند.»

همزمان با انتشار گزارش اسکای‌نیوز در مورد آزادی افراط‌گرایان، اندرو پارکر، رییس ام‌ای‌5 گفت که دستگاه‌های امنیتی این کشور از ژوئن سال 2013 میلادی تاکنون، 12توطئه تروریستی از سوی گروه‌های افراطی را خنثی کرده‌اند. پارکر در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفته، بریتانیا اکنون با تهدیدهای آشکار و جدی تروریسم، به‌ویژه گروه داعش مواجه است. به‌گفته پارکر، اکنون در بریتانیا 3 هزار افراط‌گرا شناسایی شده‌اند که هر یک عامل بالقوه حمله تروریستی محسوب می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر