ادعای نقش گولن در کودتا ممکن است صحت داشته باشد

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۳۳

گروه جهان

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه امریکا می‌گوید، استدلال ترکیه مبنی بر اینکه فتح‌الله گولن و حامیانش در کودتای نافرجام اخیر این کشور نقش داشته‌اند ممکن است صحت داشته باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، فتح‌الله گولن، روحانی منتقد دولت ترکیه که طی تبعیدی خود خواسته اکنون در ایالت پنسیلوانیای امریکا زندگی می‌کند به همراه حامیانش تاکنون به عنوان عامل اصلی کودتای تیرماه ترکیه معرفی شده‌اند؛ کودتایی که بیش از ۲۷۰ کشته بر جای گذاشت. در همین حال دولت ترکیه خواهان استرداد فتح‌الله گولن به این کشور شده و از دولت امریکا خواسته تا به صورت موقت گولن را بازداشت کند. این در حالی است که ترکیه و امریکا در سال ۱۹۷۹ توافق استرداد و همکاری دوجانبه در مسائل کیفری را به امضا رسانده‌اند. درحالی‌که ترکیه تاکنون بسیاری از مظنونان امریکایی را تحت این توافق به این کشور بازگردانده، امریکا تاکنون اعلام کرده است درصورتی‌که شواهد طی تحقیقاتی در این زمینه ادعای دولت ترکیه را ثابت نکند، ‌استردادی صورت نمی‌گیرد. در همین حال یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه امریکا در این باره به خبرنگاران گفته، «شواهد منطقی» مبنی بر جدی بودن اتهامات دولت ترکیه علیه گولن وجود دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد، سازمان‌های خیریه و آموزشی که توسط گولن اداره می‌شوند ساختار و گردش مالیاتی شک برانگیزی دارند که به یک جرم سازمان‌یافته که در آن برای پوشاندن پولشویی تلاش می‌شود و نه فعالیت مذهبی شباهت دارد.

این اطلاعات چند روز پس از آن منتشر شده‌اند که وزیر دادگستری ترکیه با دادستان کل امریکا دیدار و بر درخواست استرداد گولن پافشاری کرد. بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه، گولن را همانند اسامه بن‌لادن دانسته و هشدار داده بود که عدم استرداد گولن توسط دولت واشنگتن می‌تواند روابط دو کشور را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. این مقام وزارت خارجه امریکا که خواسته نامش فاش نشود، همچنین اعلام کرده، دولت این کشور همچنان در حال بررسی شواهد دولت ترکیه علیه گولن است اما این شواهد تاکنون نکاتی درباره جرایم متعدد و نه کودتای این کشور را در برداشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر