ضربه نهایی به داعش

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۲۷

چالش عملیات؛ جلوگیری از فرار تروریست‌ها به سوریه

گروه جهان|

سرانجام دو سال و نیم پس از اشغال موصل توسط گروه تروریستی داعش، نیروهای ویژه ارتش عراق توانستند برای نخستین‌بار کمربند دفاعی داعش در اطراف این شهر را شکسته و وارد آن شوند. ارتش عراق، داوطلبان و پیشمرگه‌های کرد در هفدهمین روز عملیات توانسته‌اند ۹۰ روستا و شهر کوچک را از داعش پس بگیرند. ارتش امریکا تخمین می‌زند که حدود 3هزار تا 5هزار نفر از نیروهای داعش در موصل باشند.

به گزارش یورونیوز، نیروهای داعش با استفاده از خمپاره، نارنجک و سلاح سبک و انجام عملیات انتحاری با خودروهای بمب‌گذاری شده تلاش می‌کنند، جلو پیشروی نیروهای ارتش عراق را بگیرند. گفته شده، هواپیماهای ائتلاف به رهبری امریکا در حمایت از نیروهای ارتش عراق چند حمله هوایی به مواضع داعش انجام داده‌اند.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در جریان بازدید از مناطق جنگی در شهر قیاره در جنوب موصل گفته است: «ما از هر سو به داعش نزدیک می‌شویم و سر مار را قطع خواهیم کرد. آنها هیچ راهی برای فرار نخواهند داشت. آنها هیچ انتخابی ندارند یا باید تسلیم شوند یا بمیرند.»

بی‌بی‌سی نوشته است: «در روستای بزوایا که دوشنبه به تصرف ارتش عراق درآمد، مردم به‌تدریج از خانه‌های خود خارج می‌شوند، ریش‌هایشان را می‌تراشند و از آزاد شدن پس از دو سال زندگی تحت حکومت داعش ابراز شادمانی می‌کنند. آنها می‌گویند که ذخیره آب و غذایشان رو به پایان بوده است.»

باز پس‌گیری رقه همزمان با موصل

همزمان با ادامه عملیات موصل، معاون نخست‌وزیر ترکیه گفته کشورش تصمیم دارد پس از پایان عملیات موصل و سپر فرات، برای

بازپس‌گیری رقه دژ اصلی داعش در سوریه عملیات نظامی خود را آغاز کند. نعمان کورتولموش در یک کنفرانس خبری در آنکارا گفته است: «موضع ترکیه در قبال آزادسازی رقه واضح و روشن است. به نظر ما آزادسازی رقه از طریق یک عملیات نظامی و استراتژیکی بهتر است که پس از تکمیل عملیات سپر فرات و موصل صورت بگیرد.»

اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا نیز هفته گذشته گفته بود واشنگتن انتظار دارد آزادسازی موصل با حمله به رقه همزمان انجام شود. پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع امریکا هم گفته است: «بسیار مهم و ضروری است که همزمان با جنگ آزادسازی موصل، فشار بر این گروه در رقه هم ادامه داشته باشد. ما با مقامات ترکیه در این مورد صحبت می‌کنیم و بهترین روش‌های نظامی را برای برخورد با داعش در عملیات آزادسازی رقه بررسی خواهیم کرد. اما در هر شرایط باید فشار را بر این گروه مدعی خلافت افزایش داد.»

کارشناسان نظامی امریکایی معتقدند، این احتمال وجود دارد که داعش پس از شکست در موصل از شهر رقه در سوریه به عنوان پایگاهی برای برنامه‌ریزی عملیات تروریستی در خارج از عراق و سوریه استفاده کند. بر همین اساس یکی از مسائل اصلی در نبردها برای بازپس‌گیری موصل، جلوگیری از گریختن آنها به نقاط دیگری در عراق یا سوریه از جمله رقه است. جفری هاریگیان، فرمانده نیروی هوایی امریکا در خاورمیانه پیش‌تر به نشریه یو‌اس‌ای تودی گفته بود: «همه این اقدامات برای این است که سراغ داعش برویم؛ سازوکاری ایجاد کنیم که در صورت تلاش آنها برای فرار از موصل آنها را از پا درآوریم.»

ریک فرانکونا، تحلیلگر نظامی سی‌ان‎ان با اشاره به پیشروی نیروهای عراقی گفته که «عملیات موصل جلوتر از زمان برنامه‌ریزی شده پیش می‌رود.» فرانکونا گفته است: «نیروهای عراقی از سه محور به سوی موصل پیشروی کرده‌اند اما محور غربی همچنان باز است و نیروهای الحشد الشعبی تلاش دارند با گرفتن تلعفر در فاصله

60 کیلومتری غرب موصل راه فرار داعش به سوریه و همچنین حمایت شدن این گروه از این مسیر را ببندند. با ورود نیروهای عراقی به داخل موصل، نبرد شدیدتر می‎شود، حملات هوایی محدود شده و جنگ هوایی به جنگ زمینی تبدیل می‌شود که این امر حرکت نیروهای عراقی را کند می‌کند. آنگاه نیروهای عراقی باید خیابان به خیابان و خانه به خانه بجنگند که آنها از قدرت ومهارت لازم برخوردار هستند.»

در همین حال یکی از مقامات عفو بین‌الملل هشدار داده استفاده از بمب‌های فسفری در مناطق تحت کنترل داعش در موصل خطری بزرگ برای غیرنظامیان به شمار می‌رود چرا که زخم‌های ناشی از این ماده می‌تواند منجر به سوختگی‌های عمیق شود. به گزارش راشاتودی، در حالی که گفته می‌شود فسفر سفید در کمک به نیروهای عراقی در جریان پیشروی آنها موثر بوده، این ماده ضررهای بیشتری نسبت به فوایدش دارد.

دوناتلا روورا، یکی از مقامات عفو بین‌الملل در این باره گفته است: «می‌دانیم که غیرنظامیان با خطر بزرگی چون داعش مواجه هستند و امکان به دام افتادن آنها در میان درگیری‌ها وجود دارد. در حالی که در این شهر مین‌های کار گذاشته متعددی وجود دارد اما نگرانی ما این است که غیرنظامیانی که از شرق در حال ترک موصل هستند از وجود مهمات حاوی فسفر سفید آسیب ببینند.»

عملیات آزادسازی موصل با شعار «موصل برای آزادیت آمده‌ایم» در 17 اکتبرگذشته آغاز شده و نیروهای ارتش، پلیس، الحشد الشعبی، یگان مبارزه با تروریسم، واکنش سریع، نیروهای پیشمرگه کرد و عشایر نینوا در این عملیات شرکت دارند. هادی العامری، رییس سازمان بدر عراق و یکی از رهبران الحشد الشعبی، ابراز امیدواری کرده که عملیات موصل زمان زیادی طول نکشد و ویرانی مثل حلب سوریه را به دنبال نداشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر