راه‌اندازی شورای بازرگانان «ایران» و «بلغارستان» برای گسترش ارتباطات

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۲۵

گروه تشکل‌ها

کهگیلویه و بویراحمد استانی کوچک اما با ظرفیت‌های بالقوه صنعتی تا به امروز توانسته سرمایه‌گذاری‌های بی‌شماری را در حوزه تولید گیاهان دارویی داشته باشد. حال این استان با در دست داشتن 20درصد نفت کشور، 10درصد آب و 9 درصد جنگل‌های کشور قرار است در دوران برجام به جذب سرمایه‌گذاران خارجی قدم بردارد. به عبارت دیگر مقام‌های بخش‌خصوصی این استان با شناسایی ظرفیت‌های تجاری کشورهای منطقه «بلغارستان» را به عنوان نخستین سرمایه‌گذار در حوزه گیاهان دارویی نشانه گرفته‌اند. در همین راستا؛ روز گذشته در نشست مشترک رییس اتاق یاسوج با سفیر بلغارستان و رایزن اقتصادی این کشور در ایران، روابط تجاری دوطرف مورد بررسی قرار گرفت که مقام‌های بلغارستانی در این نشست دوجانبه براین باوراند که برنامه ویژه بلغارستان در دوران برجام ارتباط ویژه با استان‌های کوچک و دارای ظرفیت تجاری ایران است. از سوی دیگر بلغاری‌ها با شناسایی ظرفیت‌های استان‌های کوچک ایران همچون یاسوج قرار است در حوزه محصولات باغی همچون «گردو»، «تاکستان‌»، «گیاهان دارویی» و «محصولات گل رز» و همچنین محصولات پایین دستی نفت و گاز مثل «پلیمر» سرمایه‌گذاری‌ کنند و همچنین برای برقراری و ارتباطات سریع‌تر در زمینه افزایش صادرات این کالاها قرار شد تا شورای بازرگانان «ایران» و «بلغارستان» از سوی هیات‌های ایرانی پیگیری و راه‌اندازی شود. رییس اتاق یاسوج در نشست با سفیر بلغارستان در ایران نیز گفت: در سفر ماه پیش خود به بلغارستان، ملاقات‌هایی با اتاق صنایع و انجمن ایران و بلغارستان در این کشور داشتم و پس از این نشست‌ها این باور در من ایجاد شده است که استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند به عنوان یک استان معین تجارت با بلغارستان مطرح شود.


علاقه‌مندی مردم بلغارستان به گیاهان دارویی

جبار کیانی‌پور ادامه داد: تاکستان‌های فراوان و همچنین محصولات باغی مثل گردو و محصولات گل رز و همچنین محصولات پایین‌دستی نفت و گاز مثل پلیمر‌ها که تجار بلغارستان علاقه‌مند به آنها هستند در استان ما به وفور وجود دارند، به همین دلیل ما علاقه‌مندیم این ارتباط دوجانبه را سریع‌تر برقرار کنیم. رییس اتاق یاسوج در ادامه بیان کرد: همچنین میل به صنایع پایین‌دستی و کوچک تجار بلغار این باور را در ما ایجاد کرده که فعالان اقتصادی بلغارستان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسطی هستند که شرایط آن در استان کهگیلویه و بویراحمد مهیاست. کیانی‌پور ادامه داد: همچنین در این سفر با بررسی‌های که صورت گرفت دریافتم که مردم بلغارستان بسیار علاقه‌مند به مصرف داروهای گیاهی هستند تا داروهای شیمیایی و کهگیلویه و بویراحمد نیز که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داروهای گیاهی در کشور است، می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران بلغار در این زمینه باشد. به واقع وجود بیش از 2هزار گونه گیاهی که بالاتر از 500گونه آن دارویی است، می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای تجارت بین دو کشور در خصوص داروهای گیاهان باشد. وی تصریح کرد: از طرفی علاقه‌مندی سفیر بلغارستان و ارتباطات خوبش با استان‌های زنجان و مرکزی در ماه‌های اخیر، انگیزه ارتباط بیشتر ما را نیز با سفارت بلغارستان به وجود آورده است. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج افزود: کهگیلویه و بویراحمد استانی کوچک اما قدرتمند و غنی است، چرا که 20درصد نفت کشور، 10درصد آب کشور و 9 درصد جنگل‌های کشور در استان ما قرار دارند و از سوی دیگر کهگیلویه و بویراحمد به پایتخت طبیعت ایران مشهور است. وی با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران از مزیت‌های غیرنفتی این استان گفت: در راستای حضور شما در استان کهگیلویه و بویراحمد علاقه‌مندیم شرایطی ایجاد شود که به زودی شاهد حضور هیات‌های اقتصادی و تجاری از بلغارستان در استان باشیم. به واقع ما و همکارانمان در اتاق ایران تلاش خواهیم کرد که شورای بازرگانان ایران و بلغارستان را هرچه سریع‌تر ایجاد کنیم و پس از از تشکیل آن این شورا ارتباط‌های تجاری و اقتصادی را ادامه خواهند داد. وی افزود: برای توسعه صادرات و حمایت از تجار ایران و بلغاری و نیز گسترش روابط اقتصادی دو کشور در تلاش هستیم تا با رفع موانع موجود، زمینه فعالیت تجار ایرانی در بلغارستان را فراهم آوریم. وی این دیدار را مبنای آغاز ارتباطات بلندمدت فعالان اقتصادی دو طرف ارزیابی کرد و گفت: با توجه به پتانسیل‌ها و مزیت‌های کهگیلویه و بویراحمد، مشتاق حضور بیش از پیش فعالان اقتصادی دو طرف در کهگیلویه و بویراحمد و بلغارستان هستیم که امید می‌رود با همکاری‌های دو جانبه بتوانیم تجارت قابل قبولی را در عرصه کالاهای غیرنفتی کلید زنیم.


ایران در تولید گیاهان دارویی شناخته شده است

از سوی دیگر سفیر بلغارستان در ایران نیز در این نشست گفت: طی بررسی‌هایی که از استان کهگیلویه و بویراحمد داشته‌ایم شرایط اقتصادی این استان را در حوزه سرمایه‌گذاری خوب ارزیابی می‌کنیم. پولنداکف افزود: برنامه ما ارتباط ویژه با استان‌هاست و در همین راستا نیز پیش از این با استان‌های مرکزی و زنجان همکاری‌های خوبی داشته‌ایم. وی ‌با اشاره به چارچوب استراتژی‌های دوجانبه گفت: در چارچوب استراتژی‌های ما جهت همکاری‌های مشترک با استان‌ها، اطلاعات خوبی درباره «صنعت» و «کشاورزی» کهگیلویه و بویراحمد نیز در دست داریم، اطلاعات مکتوبی که همراه در دست شما وجود دارد نیز به اطلاعات‌های گذشته ما افزوده خواهد شد. پولنداکف خطاب به هیات ایرانی بیان کرد: طرح‌ها و پروژه‌هایی که در این کتاب‌ها آورده‌اید بسیار قابل ملاحظه است و این اطلاعات یک پایگاه بسیار خوب برای بازرگانان ما خواهد بود. وی ادامه داد: تمام اطلاعاتی که به ما دادید را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد و از طریق ارتباطات رسمی با شما نیز اطلاعات مورد نیازمان را به اشتراک خواهیم گذاشت و جهت بهره‌برداری و شروع سرمایه‌گذاری در کالاهای غیرنفتی استفاده خواهیم کرد. سفیر بلغارستان با مناسب دانستن ظرفیت‌های گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اکنون ایران دیگر در تمام دنیا در زمینه تولید گیاهان دارویی به رسمیت شناخته می‌شود و این فرصت بسیار خوبی برای استان کهگیلویه و بویراحمد است. پولنداکف با اشاره به ضرورت تشکیل شورای مشترک ایران و بلغارستان افزود: تشکیل این شورای مشترک ابزاری برای توسعه روابط تجاری ایران و بلغارستان است و امیدواریم با همکاری رییس اتاق یاسوج و پیگیری در اتاق ایران، در اسرع وقت این امر عملی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر