«پارکینگهای فعال کنونی به لحاظ درآمدی وضعیت خوبی ندارند و درآمدشان کفاف هزینههایشان را نمیدهد اما به دلیل فشارهای شهرداری در خصوص عدم تغییر کاربری، ناچار به ادامه فعالیت هستند.» این جملهها بخشی از صحبتهای علیرضا راسی، رییس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش تهران است. او در ادامه میگوید: «تعداد خودروها روز به روز در حال اضافه شدن است و شهرداری به جای میزان ساختوسازی که در شهر انجام میشود، پارکینگ بسازد.» این مقام مسوول درباره درآمد پارکینگداران خودرو به «پایگاه اطلاعرسانی اتاق اصناف ایران» گفت: نرخهایی که اتحادیه برای پارکینگها تعیین میکند، در راستای حمایت از مصرفکنندگان و بسیار پایین است و با توجه به اینکه باید مالیات و عوارض، حق عضویت و حقوق کارگر را هم بپردازند، میزان درآمد اندک آنان کفاف هزینهها را نمیدهد. راسی در ادامه عنوان کرد: اکنون بهای زمین در هر نقطه از تهران چندمیلیون تومان است و برای کسی که حداقل هزار مترمربع زمین را برای پارکینگ اختصاص داده، سرمایه هنگفتی به حساب میآید. امروزه دیگر کسی زمینش را به پارکینگ تبدیل نمیکند و اگر شهرداری دست از سر این زمینها بردارد، همه این زمینها به ساختمان و مجتمعهای تجاری تبدیل خواهند شد. وی افزود: در حال حاضر بهای کرایه ساعتی ۲ تا ۳هزار تومان، خیلی جنبه درآمدزایی برای صنف پارکینگداران ندارد و متناسب نیست و اکثر پارکینگهای فعال در تهران که حدود ۱۰۰ واحد صنفی متعلق به بخش خصوصی است که در سطح فعالیت میکنند و در ارتفاع نیستند، وضعیت درآمد به گونهیی است که برایشان صرف نمیکند که بخواهند پارکینگ را به صورت طبقاتی کنند. راسی تصریح کرد: پارکینگهای شهر تهران برای ادامه کار نیاز به حمایت دارند و اگر حمایتهای لازم برای در نظر گرفتن نرخهای معقول و منطقی یا تخفیفهای مالیاتی و عوارض صورت نگیرد، تعطیل خواهند شد. راسی با تاکید بر اینکه خیابانهای شهر تهران نیز جایی برای پارک ندارند، اظهار کرد: شهرداری موظف است به میزان ساختوسازی که در شهر انجام میشود، پارکینگ بسازد و با مطالعه میدانی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم شهرداری به ازای یکپنجم دریافتیهایش هم عمل نکرده و تعداد پارکینگهای ساخته شده در تهران بسیار کم است. وی افزود: فضایی برای تردد این همه خودرو در داخل شهر ایجاد نشده و تعداد خودروها روز به روز در حال اضافه شدن است و خودروهای وارداتی نیز به جمع خودروهای داخلی اضافه شده و در شرایط فعلی خیابانهای تهران دیگر جوابگوی این حجم خودرو نیست به گونهیی که حتی در خیابانها هم جای توقف پیدا نمیشود.