ظرفیت‌سازی بازار سرمایه برای جذب منابع خارجی

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۲۱

گروه بورس| علی رمضانیان|

برگزاری نمایشگاه اینوکس 2016 کیش رویدادی مهم و نقطه عطفی در حوزه بورس و سرمایه‌گذاری کشور است. اهمیت این همایش با توجه به سطح میهمانان و سخنرانان افتتاحیه به خوبی مشاهده می‌شود. افزایش رغبت سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به حوزه‌های اقتصادی و ترسیم آینده‌یی روشن از سرمایه‌گذاری‌ها محور اصلی سخنان مقامات و مسوولان حاضر بود.

به گزارش«تعادل» شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از سخنرانان کلیدی این همایش در جمع بسیاری از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی، شرایط مطلوب و ظرفیت‌های مغفول مانده بازار سرمایه را تشریح کرد. ایجاد اطمینان از بازار سهام کنونی مهم‌ترین هدفی بود که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در سخنرانی روز افتتاحیه خود دنبال می‌کرد.

عباراتی نظیر«افزایش امنیت اقتصادی بازار سرمایه»، «افزایش شفافیت مالی بورس»، «بازار سرمایه ایران در شمار پربازده‌ترین‌ها در دنیا» و جملاتی از این قبیل حکایت از میزان جدیت رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است. با این حال شاپور محمدی، بهبود برخی شاخص‌های اقتصاد کلان و انجام برخی اصلاحات زیرساختی مانند ایجاد شفافیت و امنیت اقتصادی را ازجمله اقدامات اخیر سازمان بورس برشمرد و به سرمایه‌گذاران وعده داد، بازدهی آینده بازار سهام در روزهای آتی روند صعودی خود را شروع کند.

در ادامه نیز پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی ایران با اشاره به الزامات رفع محدودیت‌های نظام مالی ایران، گسترش بازار اولیه سرمایه و سامان‌بخشی به بدهی‌های دولت را مهم‌ترین برنامه اصلاحی نظام مالی در آینده‌یی نزدیک عنوان کرد.

نقش بخش خصوصی در بازار بدهی

شاپور محمدی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران در جزیره کیش گفت: توسعه بازار بدهی اقدام بسیار خوبی بود که با تلاش دولت شکل گرفت که البته بخش خصوصی باید نقش بیشتری در این زمینه ایفا کند.

وی با اشاره به انتشار اوراق مختلف ازجمله اوراق خزانه افزود: در این مدت مراجعات زیادی برای خرید این اوراق می‌شد و در واقع تقاضا بیش از عرضه بود و به میزانی که تقاضا برای اوراق وجود داشته باشد به انتشار این اوراق مبادرت شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به انتشار اوراق سلف موازی و اوراق خرید گندم تصریح کرد: بازار بدهی هم‌اکنون حجمی برابر با 35هزار میلیارد تومان دارد که البته این مقدار حجم زیادی نیست اما برای شروع خوب است و امیدواریم در آینده با افزایش نقش بخش خصوصی حجم این بازار افزایش یابد.

محمدی طراحی ابزارهای جدید مالی را ازجمله برنامه‌های دولت و سازمان بورس عنوان کرد و گفت: امیدواریم معاملات اختیار و خرید و فروش استقراضی را به زودی عملیاتی

کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین با اشاره به تلاش این سازمان برای افزایش شفافیت مالی در بورس عنوان کرد: براساس مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت‌های حاضر در بورس مکلف شدند، ماهانه میزان تولید و فروش خود را افشا کنند و این گام بسیار خوبی برای افزایش شفافیت و حمایت از حقوق سهامداران است.

سامانه زمان‌سنجی فعالیت‌ها و صدور مجوزها راه‌اندازی شده که این سامانه باید به سایر بخش‌ها تسری یابد تا هدف اصلی از راه‌اندازی این سامانه که تسهیل فرآیندها بود

محقق شود.

افزایش بازدهی در کنار کاهش تورم

محمدی با اشاره به کاهش نرخ تورم در دوره‌های اخیر افزود: با توجه به اینکه بازدهی بورس با کاهش تورم فاصله زیادی گرفته است، هم‌اکنون می‌توانیم این را بگوییم در کمتر کشوری چنین بازدهی بازار سهام وجود دارد. با توجه به پیش‌بینی بهای نفت در بازارهای جهانی انتظار می‌رود، بازدهی آینده بازار سرمایه مثبت باشد که این خود مزیت مناسبی برای افزایش سرمایه‌گذاری خواهد بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه تلاش این سازمان برای تقویت سامانه‌های معاملاتی و تفکیک سامانه معاملاتی بورس و فرابورس افزود: با این اقدام بستر برای تحولات جدید در آینده فراهم شده است. افزایش شفافیت، استانداردسازی صورت‌های مالی براساس IFRS و افزایش امنیت اقتصادی ازجمله نتایج مثبت سرمایه‌گذاری خارجی برای اقتصاد ایران است و زمانی که اقتصاد جهانی با اقتصاد یک کشور درگیر می‌شود و از بازدهی اقتصاد آن کشور سود می‌برد به طور قطع امنیت اقتصادی هر دو کشور نیز به تبع این نوع همکاری افزایش خواهد یافت.


افزایش سهم خارجی‌ها در تامین مالی

از سوی دیگر پیمان قربانی، معاون بانک مرکزی نیز ازجمله مدعوینی بود که پس از محمدی، شرایط کنونی بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاران خارجی تشریح کرد. معاون بانک مرکزی در ابتدا با اشاره به هدف دستیابی به رشد اقتصادی 8درصدی و پایدار افزود: محدودیت‌های ‌نظام مالی باید اصلاح شود و باید سیستم‌های قوی و کارآمد داشته باشیم.

قربانی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته 90درصد تامین مالی توسط بازار پول و 10درصد آن از بازار سرمایه و تامین مالی خارجی صورت می‌گرفت، ادامه داد: بر این اساس، نظام مالی کشور نیازمند اصلاحات ساختاری و افزایش سهم خارجی‌ها در تامین مالی است. در سال جاری 79.1‌درصد تامین مالی کشور توسط بازار پول، 19.5‌درصد توسط بازار سرمایه و 1.4‌درصد آن از تامین مالی خارجی بوده است.

معاون بانک مرکزی در ادامه، سامان‌بخشی به نظام بانکی، گسترش بازار اولیه سرمایه و سامان‌بخشی به بدهی‌های دولت را از مهم‌ترین سرفصل‌های برنامه اصلاح نظام مالی عنوان

کرد.


ضد سیکلی کردن سیاست‌های مالی

قربانی در ادامه با بیان اینکه مشکل اصلی در سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه پولی و مالی به وابستگی‌های بودجه دولت به درآمدهای نفتی اختصاص دارد، گفت: هر زمان درآمدهای نفتی خوب بوده، دولت‌ها مخارج خود را افزایش داده و در مقابل با شوک‌های منفی قیمتی نفت، سیاست‌های پولی خود را منقبض

کرده‌اند.

معاون بانک مرکزی تصریح کرد: راهکار خروج از این وضعیت «ضد سیکلی کردن سیاست‌های مالی است که با ایجاد بازار بدهی میسر می‌شود» تا زمانی که دولت با کسری مواجه شد از ظرفیت این بازار استفاده کرده و در زمان بهبود درآمدها به پرداخت بدهی‌های خود بپردازد.

این اقتصاددان دوره پسابرجام را دوره بهبود نظام بانکی کشور عنوان کرد که به آرامی درحال انجام است اما معتقد است، سرعت عمل در راستای نیل به این اهداف باید افزایش

یابد.

قربانی با بیان اینکه اکنون شعب خارجی بانک‌های ایرانی در خارج و دفاتر بانک‌های خارجی در ایران درحال فعال شدن است، ادامه داد: امکان دریافت درآمد حاصل از صادرات نفت در حساب ایران در کشورهای اروپایی فراهم شده و اقدام‌های خوبی در بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اتفاق افتاده است.

وی، نیروی تحصیلکرده و ارزان و وجود زیرساخت‌های مناسب همچنین پایین بودن نسبت بدهی‌های خارجی به صادرات کالا را ازجمله ظرفیت‌های ایران در بخش سرمایه‌گذاری خارجی دانست. این مقام مسوول به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از افزایش رشد اقتصادی کشور در سطوح بالای 4.5‌درصد و کاهش نرخ تورم به حدود 9.2‌درصد نیز اشاره کرد که سیگنال مثبتی از ثبات اقتصادی به طرف‌های خارجی مخابره می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر