رونق صف‌های فروش در جهت اصلاح شاخص

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۲۰

گروه بورس|

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افت 604واحدی در سطح ۷۹ هزار و ۶۹۵ واحدی ایستاد. روز گذشته شاخص کل بازار از همان دقایق اولیه شروع معاملات، با فشار فروش همراه بود و شاخص کل بازار نیز در طول معاملات با شیب تقریبا ثابتی به کمترین میزان روز گذشته رسید و سپس روی عدد 79هزار و 659 واحد ثابت ماند. بررسی نمادهای روز گذشته بازار نشان می‌دهد که تنها حدود 53نماد بازار سهام، سبزپوش بوده و مابقی نمادها با رنگ قرمز به نمایش درآمدند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، این ریزش حاکی از غیرواقعی بودن رشد شاخص در روزهای گذشته است که در روزهای اخیر اصلاح قیمتی خود را آغاز کرده است. با این حال بسیاری از فعالان بازار سرمایه بر این باورند که شاخص کل بازار تا ریزش 78هزار و 500واحدی به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.


افت‌های روز گذشته بازار سهام، حتی وحدت نظر تحلیل‌های تکنیکالی را نیز از میان برده است. در حالی برخی بورس‌بازان با استناد به تحلیل‌های تکنیکالی خود ادعا می‌کنند افت‌های روز گذشته، بیانگر خیز دوباره شاخص کل برای فتح قله 90هزار واحدی است که در مقابل بعضی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به شرایط کنونی بازار سهام، شاخص کل تنها می‌توانست رقم 80هزار واحدی را لمس کند و تا زمانی که تزریق نقدینگی در بازار سهام تشدید نشود، ‌شاخص کل رشد چندانی نخواهد کرد. با این حال روال معاملات روز گذشته، از صف‌های فروش پررونق خبر می‌داد. در این روز سهامداران با شناسایی سودهای سهام خود، تصمیم به فروش گرفتند که شواهد موجود نشان می‌دهد رفتار فروش سهام، به همه سهامداران سرایت کرده

است.

رفتارهای جمعی و پیروی‌‌های کورکورانه ازجمله مشکلاتی است که همواره بازار سهام ایران را از دیرباز تهدید می‌کرده است. به عبارت دیگر، زمانی که چند سهامدار شروع به فروش سهام خود می‌کنند، در زمان اندکی دیگر سهامداران نیز به تبعیت از رفتار آنها در صف‌های فروش قرار می‌گیرند که این عامل اصلی ریزش شاخص کل در بسیاری از روزهای تیره بازار است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، این رفتار ناشی از نااطمینانی سهامداران نسبت به بازار کنونی بوده که در برهه‌های کنونی موجب افزایش و تشدید موج‌های هیجانی در روند معاملات شده

است.

با این حال عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» رشد شاخص در روزهای گذشته را غیرواقعی عنوان و ریزش ارزش سهام در روزهای گذشته را کاملا طبیعی اعلام می‌کند. این کارشناس در این خصوص می‌گوید: «ریزش ارزش سهام شرکت‌ها پس از رشد 1041واحدی شاخص در نخستین روز هفته، آغاز شد که این روند در روز گذشته با شیب تندتری ادامه یافت. به عبارت دیگر ریزش ارزش سهام در روز گذشته در ادامه همان روند سقوط شاخص کل ارزیابی می‌شود. اگر بخواهیم علل ریزش سهام در روزهای اخیر را با تحولات داخلی و خارجی پیوند زنیم به نظر می‌رسد بازار سهام از برخی اتفاقات جهانی، بی‌تفاوت عبور نکرده است.»

عظیم ثابت در ادامه با اشاره به تاثیر بازارهای جهانی بر بازار سهام ایران، افزود: «با توجه به اینکه قیمت جهانی فلزات در روزهای اخیر رشد چندانی نداشته به نظر می‌رسد حتی بازارهای جهانی نیز در انتظار خاتمه یافتن برخی تحولات مانند انتخابات امریکا

هستند.

بی‌ترید کم‌رونقی و انتظار بازارهای جهانی به نتیجه انتخابات امریکا، بازار سهام ایران را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و از این منظر طبیعی است که این کم‌رونقی به بازارهای ایران نیز سرایت کند. از سوی دیگر تحولات اقتصاد داخلی هم چندان چشمگیر نبوده است که گزارش‌های مالی شرکت‌ها را با استقبال عموم سرمایه‌گذاران همراه کند. بر همین اساس به نظر می‌رسد رشد‌های شاخص کل طی معاملات هفته گذشته و اوایل هفته جاری، چندان از پشتوانه‌های منطقی و اصولی تبعیت نکرده و ریزش‌های نابهنگام آن نیز اتفاقی دور از انتظار نخواهد بود.»


دادوستدهای بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز (سه‌شنبه) 11 آبان 95 با 604 واحد کاهش به 79 هزار و 659 واحد رسید و ارزش روز بورس تهران نیز به زیر 333 هزار میلیارد تومان سقوط کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با 92 واحد کاهش روی ارتفاع 15 هزار و 727 واحد ایستاد. روز گذشته معامله‌گران بورسی بیش از 729 میلیون برگه بهادار در قالب 84 هزار نوبت به ارزش 195 میلیارد تومان معامله کردند که موجب افت 213 واحدی شاخص قیمت با معیار وزنی-ارزشی تا مرز 28 هزار و 127 واحد شد.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزنی نیز 73 واحد افت کرد و تا نقطه 12 هزار و 550 واحد پایین آمد، در همین راستا شاخص آزاد شناور هم با 693 واحد کاهش، عدد 88 هزار و 688 واحد را لمس کرد. شاخص بازار اول نیز با 480 واحد کاهش، رقم 56 هزار و 35 واحد و شاخص بازار دوم بورس با 994 واحد افت، رقم 172 هزار و 451 واحدی را تجربه کردند.

دیروز بیشتر نمادهای بورس مانند کگل، شپنا، کچاد، شبندر، فملی، شتران و فارس در کاهش شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند و نمادهای پربیننده مربوط به شرکت‌های ایران‌خودرو، زامیاد، پارس خودرو، پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه اصفهان، ایران ترانسفو و کمباین‌سازی ایران بود.


معاملات فرابورس

بازار فرابورس ایران نیز طی معاملات روز گذشته، روندی برخلاف بورس تهران را تجربه کرد و در پایان معاملات روز گذشته 3 واحد تقویت شد و به نقطه 841 واحد رسید و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 51 هزار میلیارد تومان نزدیک شد. معامله‌گران فرابورس بیش از 213 میلیون برگه بهادار و به ارزش 117 میلیارد تومان در قالب 24 هزار نوبت داد و ستد کردند. نمادهای موثر در تقویت شاخص فرابورس شامل مارون، زاگرس، دماوند، بمپنا بوده‌اند و نمادهای موثر در کاهش شاخص شامل شاوان، خراسان و وهور و نمادهای پربیننده شامل ذوب، دماوند، وهور، گوهران، سمگا، شاوان و ارفع بودند.


عرضه و تقاضا در بورس انرژی

در جریان معاملات روز دوشنبه 10 آبان‌ماه 95، در بازار فیزیکی، کالاهای حلال 404، آیزوفید، آیزوریسایکل، بلندینگ نفتا حلال 410 و نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز، برش سنگین، نیتروژن مایع و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، برش سنگین پتروشیمی جم و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی مورد عرضه قرار گرفتند. درمجموع ارزش کل معاملات صورت گرفته در بورس انرژی ایران در روز دوشنبه 10 آبان‌ماه 95، به 4 میلیارد و 793 میلیون تومان بالغ شد.

همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در تمام نمادهای فعال بیش از 500 قرارداد با ارزش بیش از 2 میلیارد و 534 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

در این روز تابلو سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در تمام نمادهای فعال بیش از 500 قرارداد با ارزش بیش از 2 میلیارد و 534 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 75 قرارداد معادل 1800 مگاوات ساعت به ارزشی بیش از 651 میلیون ریال بود. در آغاز جلسه معاملاتی روز دوشنبه، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 10 آذرماه 95 گشایش یافتند و در پایان این جلسه معاملاتی، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان‌باری روزانه و کم‌باری روزانه 14 آبان 95 متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

در جلسه معاملاتی دیروز (سه‌شنبه 11 آبان‌ماه) 95، افزون بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای پنتان پلاس پتروشیمی پارس، متانول پتروشیمی شیراز، متانول پتروشیمی فن‌آوران، حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه، حلال 410 پالایش نفت آبادان و میعانات گازی پالایش گاز خانگیران (TP-200، TP-400 و S-500) در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه شد.


خرید و فروش‌های بورس کالا

تالار صادراتی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه 11 آبان‌ماه میزبان عرضه 96 هزار و 850 تن انواع کالا است. تالار صادراتی شاهد عرضه 6 هزار تن وکیوم باتوم، 500 تن لوب کات، 90 هزار تن انواع قیر و 350 تن عایق رطوبتی است. براساس این گزارش 36 هزار و 195 تن انواع مواد پلیمری شامل گریدهای مختلف پلی‌اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید، پلی بوتادین رابر، پلی استایرن، اکریلونیتریل بوتادین استایرن و استایرن بوتادین رابر در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه

شد.

علاوه بر این 43 هزار و 600 تن انواع قیر و 2 هزار و 200 تن گوگرد نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی روی تابلو عرضه نمایش داده شد. تالار محصولات کشاورزی عرضه 242 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی را تجربه می‌کند.

علاوه بر این 8 هزار و 850 تن جو دامی، 400 تن تفاله چغندر قند، 195 تن ذرت دامی، 100 تن روغن خام سویا، 400 تن شکر سفید، یک هزار تن گندم خوراکی و یک هزار تن گندم دوروم در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. همچنین 2هزار و 445 تن ذرت دانه‌یی 8 انبار استان کرمانشاه و یک انبار استان کردستان به صورت گواهی سپرده کالایی در تالار محصولات کشاورزی مورد معامله قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر