عضویت عربستان در شورای حقوق بشر نشانگر استفاده ابزاری از آن است

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۹۳

مراسم بزرگداشت هفتادویکمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد با حضور معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه، ‌گری لوئیس هماهنگ‌کننده مقیم ملل متحد و جمعی از سفرای خارجی در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

این مراسم با موضوع آرمان‌های توسعه پایدار برگزار شد، سیدعباس عراقچی در سخنرانی خود اظهار داشت که طی سال‌های اخیر توافق‌های بسیار مهمی مانند توافق پاریس صورت گرفت که توافق‌های تاریخی بودند اما متاسفانه جای بعضی توافق‌های دیگر خالی است و سازمان ملل متحد عکس‌العملی در قبال بعضی رویدادها نداشته است. همانند درگیری‌ها در سوریه که باعث جابه‌جایی میلیون‌ها نفر و کشته شدن هزاران نفر دیگر شده است. این فاجعه هزینه‌های بسیار بالایی داشته و مسوولیت بزرگی بر شانه سازمان ملل متحد گذاشته است. این سازمان هم به دلیل ساختار سیاسی نمی‌تواند، عکس‌العمل مناسبی در قبال آن داشته باشد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران توضیح داد که با حقوق بشر برخورد سیاسی صورت گرفته و کماکان صورت می‌گیرد. انتخاب برخی کشورها مثل عربستان در شورای حقوق بشر بهترین نشانه است که باور کنیم، ابزار بین‌المللی حقوق بشر صرفا در راستای منافع سیاسی قرار دارند.

وی ادامه داد: سازمان ملل به خصوص شورای امنیت نتوانستند به هدف اصلی خود که تامین صلح و امنیت بین‌الملل است، دست پیدا کنند و این باعث تاسف است. امیدواریم در دوره دبیرکل جدید سازمان ملل متحد تحرکی در این زمینه شاهد باشیم. عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود عملکرد ضعیف سازمان ملل چرا جشن گرامیداشت تاسیس آن را گرفته‌اید، افزود: گلایه از سازمان ملل که ناشی از ناکارآمدی‌های آن است، دلیل نمی‌شود وجود این سازمان را به‌طور کامل نادیده یا فرض را بر نبودن این سازمان بگیریم.


نقش برجام در معادلات جهانی

در ادامه این مراسم معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهوری نیز در سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌های خوب در توافق جهانی برای اهداف توسعه پایدار گفت: ما سال گذشته دو توافق مهم جهانی داشتیم که یکی از آن توافق پاریس و توافق دیگر توافقی برای حفاظت از لایه ازن و کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی بود. همچنین توافق برجام نیز نقش بسیار زیادی در معادلات جهانی و نقش زیادی در الگوسازی برای روند حل و فصل مسائل از طریق مذاکره و گفت‌وگو داشت که باید از دکتر ظریف و دکتر عراقچی تشکر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سازمان ملل کوتاهی‌های زیادی دارد که ما باید آرزو و کمک کنیم تا این کوتاهی‌ها به خصوص درباره صلح و امنیت برطرف شود. رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست همچنین تاکید کرد: خواهان همراهی سازمان ملل و جامعه جهانی در سازوکارهایی مثل صندوق تسهیلات جهانی محیط‌زیست (GEF) که یک سازوکار زیست‌محیطی متعلق به همه جامعه جهانی است، هستیم. ابتکار افزود: متاسفانه این سازوکار به دلیل سیاست‌های غیرمنطقی و ادامه نگاه تحریم‌های ظالمانه صندوق تسهیلات جهانی محیط‌زیست (GEF) برای ایران چندین سال است که نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد و‌ گری لوئیس نماینده سازمان ملل متحد در ایران، رییس برنامه محیط‌زیست ملل متحد و وزارت امورخارجه نیز پیگیر این موضوع بودند. وی ادامه داد: این مساله هیچ ارتباطی با مناسبات سیاسی و اقتصادی ندارد و یک موضوع صرفا زیست‌محیطی است لذا ما انتظار داریم، مشکل صندوق تسهیلات جهانی محیط‌زیست (GEF) برطرف شود.

اهداف 17گانه سازمان ملل برای ریشه‌کن کردن فقر

در ادامه این مراسم ‌گری لوئیس هماهنگ‌کننده سازمان ملل در تهران گفت: اهداف 17گانه توسعه که از سوی تمام اعضای این نهاد بین‌المللی برای ریشه‌کن کردن فقر و تامین امنیت زمین مورد پذیرش قرار گرفته است، کامل‌ترین برنامه‌یی است که می‌تواند این سیاره را نجات دهد. وی خاطرنشان کرد: ایران دستاوردهای خود را در رسیدن به اهداف در جلسه سازمان ملل متحد ارائه می‌کند و ما نسبت به همکاری این کشور و سازمان ملل خوشبین هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر