«گل ‌رامیان» ثبت ملی شد

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۸۶


با ثبت «چشمه گل رامیان» تعداد سراب، سرچشمه یا چشمه‌های طبیعی کشور به ۳۷ اثر رسید. طبق اعلام روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی گفت: «با ثبت چشمه‌ جوشان «گل رامیان» از آثار استان گلستان تعداد سراب، سرچشمه یا چشمه‌های طبیعی کشور که از سال ۱۳۸۷ تاکنون در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است، به ۳۷ اثر رسید». او درباره این چشمه گفت: این آثار مربوط به استان‌های کرمانشاه، کردستان، همدان، خراسان جنوبی و شمالی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، فارس و گلستان است که ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت حفاظت، نظارت، حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن شود ممنوع است.

به گفته او، «گل رامیان» واقع در بخش مرکزی شهرستان رامیان استان گلستان است که با شماره ۳۲۹ در فهرست میراث طبیعی قرار گرفته است. استخر طبیعی بیضی‌شکل به وسعت ۷۲۰ متر مربع با عمق ۴۴ تا ۸۰ متر در میان جنگل‌های انبوه پهن‌برگ به‌ویژه گونه با ارزش زربین به وسعت ۱۵۰ هکتار و مربوط به دوره دومین میانی تا بالایی کامبرین است. رییس گروه میراث طبیعی دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی نیز درباره نامگذاری این چشمه گفت: در زبان ترکی به منطقه‌یی گود و عمیق که در آن آب جمع می‌شود، «گل» می‌گویند. «گل» به معنی چشمه جوشان است و دلیل این نامگذاری به فرهنگ و زبان مردم بومی این ناحیه که از نظر تاریخی جمعیت غالب منطقه از نژاد ترک و تیره‌یی از ایل گرایلی هستند مربوط می‌شود. علی قمی اویلی درباره نحوه شکل‌گیری این میراث طبیعی افزود: نحوه شکل‌گیری این چشمه‌ها به نوع سازندهای آهکی و تشکیلات کارستی برمی‌گردد که معمولا جنس مواد و ساختار شکلی آنها از نوع آهک‌های دولومیتی است که در استان‌هایی همچون کرمانشاه، کردستان و همدان به آنها سراب و در استان‌های شمالی، شرقی و مرکز ایران غالبا به آنها چشمه یا سرچشمه اطلاق می‌شود.

قمی، لاک‌پشت خزری، خرچنگ آب شیرین، مارآبی و ماهیان سرآبی را از گونه‌های جانوری و عدسک آبی یک ریشه و چند ریشه‌یی، بومادران، جگن، نیلوفرآبی، بولاغ‌اوتی، پونه آبی، علف هفت بند، بارهنگ و... را از گونه‌های گیاهی موجود در سراب‌ها و چشمه‌ها برشمرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر