اروپایی‌های پولدار

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۸۴

گروه گوناگون یکی از معیارهایی که براساس آن می‌توان پردرآمدترین کشورها را دسته‌بندی کرد، میزان درآمد سرانه ناخالص ملی است. بر این اساس، می‌توان دریافت که هر کشوری به چه میزان به درآمدهای ملی دست یافته است. آن‌طور که آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد، نروژ در میان کشورهای دیگر، در رتبه اول قرار دارد. در حقیقت باید این کشور را نخستین کشور در میان لیست 25کشوری دانست که بیشترین میزان درآمد سرانه را دارند. بر این اساس، نروژ که منابع طبیعی بسیاری دارد، دارای اقتصاد موفقی است. بر این اساس، درآمد سرانه ناخالص ملی در این کشور، 103.6هزار دلار است. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، اقتصاد نروژ یک اقتصاد ترکیبی توسعه‌یافته است که برخی بخش‌های آن در مالکیت دولت این کشور است. هر چند اقتصاد نروژ نسبت به چرخه‌های اقتصادی جهان و هیجانات آن واکنش نشان می‌دهد اما از زمان انقلاب صنعتی اقتصاد نروژ همیشه در حال رشد مداوم و موثر بوده است. صنعت کشتیرانی و کشتی‌سازی برای سال‌های متمادی حامی صادرات نروژ بوده اما بخش عمده‌یی از صادرات نروژ بر صادرات منابع طبیعی استوار است. بعد از نروژ، نام قطر دیده می‌شود. این کشور با درآمد سرانه ناخالص ملی در حدود 92.2‌هزار دلار، در رتبه دوم قرار دارد. البته بخشی از این درآمدها، مدیون فعالیت‌هایی است که این کشور در حوزه انرژی انجام می‌دهد. هرچند که برخی کارشناسان معتقدند که قطر با زیرپا گذاشتن حق سهم برخی کشورها، سهم‌خواهی‌های بسیاری کرده و درآمدهای بیشتری را به سمت خود سرازیر کرده است. رتبه سوم در این رتبه‌بندی، ماکائوست. این کشور که شبه جزیره‌یی در دریای جنوبی چین است تا همین سال‌های نزدیک، مستعمره پرتغال بود ولی اکنون بخشی از خاک جمهوری خلق چین شده است. ماکائو در سال ۱۵۵۷ میلادی مستعمره پرتغال شد. در ۱۳ آوریل ۱۹۸۷ پرتغال و چین مذاکرات را در مورد وضعیت ماکائو آغاز کردند، سرانجام در ۲۰دسامبر ۱۹۹۹ پرتغال با بازپیوستن ماکائو به چین مشروط به تبدیل ماکائو به یک منطقه اداری، تجاری و بازرگانی و الزام چین مبنی بر اعطای خودمختاری اقتصادی و اجتماعی به ماکائو به مدت ۵۰سال، موافقت کرد. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، میزان درآمد سرانه ناخالص ملی در این کشور 76.2هزار دلار است. ماکائو در این رتبه‌بندی سومین کشور پردرآمد است.

لوکزامبورگ را باید چهارمین کشوری دانست که با درآمدهای بالای ملی روبه‌روست. این کشور که در شمال اروپا قرار دارد، با آلمان، فرانسه و بلژیک مرز مشترک دارد. این کشور با توجه به جمعیت 500هزار نفری که دارد، از کشورهای ثروتمند اروپایی به حساب می‌آید. لوکزامبورگ همواره شرایط سیاسی و اقتصادی باثباتی داشته است. در این رده‌بندی، عدد 75.9هزار دلار برای درآمدهای سرانه ناخالص ملی این کشور به ثبت رسیده تا لوکزامبورگ رتبه چهارم را از آن خود کند.

پنجمین کشور با درآمدهای بالا، استرالیاست که 64.5هزار دلار درآمد سرانه ناخالص ملی را برای خود به ثبت رسانده است. اقتصاد استرالیا، اقتصادی توسعه‌یافته و متکی بر بازرگانی و کشاورزی است. بنا بر گزارش بانک جهانی، این کشور در سال ۲۰۰۵، از نظر تولید ناخالص داخلی در رده پانزدهم جهان قرار داشته است. استرالیا که با خیل عظیم تقاضا برای مهاجرت روبه‌روست، از منظر شاخص توسعه انسانی در سال‌های گذشته، سومین کشور توسعه‌یافته است.

سوئد با درآمد سرانه ناخالص ملی 61.6هزار دلار، رتبه ششم از این رده‌بندی را به خود اختصاص داده است. نکته مثبتی که برخی کارشناسان در مورد سوئد عنوان می‌کنند، اتکای این کشور به درآمدهای مالیاتی است که سبب می‌شود درآمد به‌طور نسبی در سراسر جامعه توزیع ‌شود. ازجمله دیگر کشورهایی که در این رده‌بندی دیده می‌شود، دانمارک با درآمد سرانه ناخالص ملی 61.3هزار دلار، امریکا با درآمد 55.2هزار دلار، سنگاپور با درآمد 55.1هزار دلار و هلند با درآمد 51.8هزار هستند. به‌طور طبیعی این کشورها، آنهایی هستند که توسعه‌یافته بوده و منابع درآمدی مالیات را احیا کرده‌اند. این درحالی است که بسیاری از این کشورهای حاضر در فهرست درآمدهای نفتی سرشاری دارند و می‌توانند به این درآمدها متکی باشند؛ خطری که همین حالا نیز بیخ گوش بیشتر کشورهای نفتی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر