روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۷۸

24طرح اقتصاد مقاومتی در نوبت اجرا مانده‌اند

گروه صنعت| از میان 36طرح صنعتی و معدنی تعیین و ابلاغ شده از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور تاکنون 12طرح آن به ثمر رسیده و با تلاش مضاعف صاحبان طرح‌ها مابقی آنها یعنی 24طرح دیگر نیز بر اساس برنامه‌ریزی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید. با بهره‌برداری از همه این 36طرح، 13هزار و 300میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به نتیجه خواهد رسید و برای 13هزار و 300نفر نیز به‌طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود. براساس گزارش وزارت صنعت، راه‌اندازی و بهره‌برداری از این طرح‌ها در زنجیره ارزش صنعت و معدن در حوزه‌های مختلف از جمله افزایش صادرات غیرنفتی کشور، تامین مواد اولیه برای زنجیره پایین‌دستی هر یک از طرح‌ها، ارتقای نسبی درون‌زایی و فراهم‌سازی برون‌گرایی بیشتر، کاهش نیاز به واردات محصولات تولیدی این طرح‌ها، جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش، فراهم‌سازی امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع پایین دستی تاثیرات قابل‌توجهی خواهد داشت. همچنین افزایش ظرفیت تولید در صنایع و زیرمجموعه‌های صنعتی و معدنی کشور از مهم‌ترین تاثیرات راه‌اندازی این واحدهاست به‌طوری که در بخش برق 2.3میلیون دستگاه الکتروموتور و ترانسفورماتور قدرت، خودرو و قطعات خودرو 184هزار دستگاه، لوازم خانگی 150هزار دستگاه، غذایی 105هزار تن، سیمان 4.5میلیون تن، سلولزی 165 هزارتن، دارویی

3 هزار و 500 تن و شیمیایی 28هزار تن به توان تولید کشور افزوده خواهد شد. در زنجیره فولاد 19.2میلیون تن شامل 10میلیون تن گندله، 5میلیون و 450هزار تن آهن اسفنجی، 2میلیون و 720هزار تن شمش و یک‌میلیون و 60هزار تن نورد به ظرفیت تولید اضافه می‌شود. در بخش‌های زنجیره مس، کانی غیرفلزی، طلا و نفت و پتروشیمی نیز به ترتیب 27هزار تن (17هزار تن کنسانتره، 10هزار تن مس کاتد)، 400هزار تن، 2میلیون و 600هزار تن (2میلیون و 310هزار تن متانول، 300هزار تن پلی‌اتیلن سبک) به میزان تولید پیشین افزوده می‌شود.


استقبال اروپایی‌ها از سرمایه‌گذاری مشترک نفتی

گروه صنعت| معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو از استقبال شرکت‌های معتبر اروپایی برای همکاری و مشارکت در پروژه‌های داخلی خبر داد. فرداد دلیری گفت: سازمان گسترش امسال از طریق دو شرکت تابعه‌اش یعنی ایزوایکو و ‌ای‌پی‌ام‌ای در نمایشگاه فراساحلی هلند که بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های معروف در سطح اروپاست شرکت کرده است. دلیری گفت: با توجه به اینکه سازمان گسترش درصدد است در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری از میادین نفت و گاز، فعالیت جدید را آغاز کند، حضور در این نمایشگاه و آشنایی با شرکت‌های معتبر اروپایی و شرکت‌های هلندی و سایر شرکت‌ها، فرصت مغتنمی بوده که می‌تواند به مشارکت‌های مختلفی در حوزه مهندسی و تامین سایر نیازهای مورد نیاز پروژه مثل ارتقای بهره‌وری میادین نفت و گاز بینجامد. معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی افزود: در این زمینه در برگزاری همایش و نمایشگاه مذاکرات متعدی ازجمله با شرکت‌های نفتی معتبر، شرکت‌های سازنده تجهیزات، شرکت‌های اجرایی و نیز شرکت‌های دست‌اندرکار بهره‌برداری از میادین نفتی و گاز صورت گرفته و با دستاوردهای جدید این شرکت‌ها آشنا شدیم.


حمایت گمرک برای رفع مشکلات صادرات کاشی

گروه تجارت| گمرک برای حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان کاشی و سرامیک اعلام آمادگی کرد تا در این راستا، فرآیندهای مربوط به صادرات و رسیدگی به مشکلات شرکت‌های تولیدکننده و صادرکنندگان زیرمجموعه این انجمن درراستای اقتصاد مقاومتی تسریع شود. برهمین اساس، معاون اجرایی انجمن کاشی و سرامیک نیز در مورد مشکلات موجود به کمبود واگن جهت حمل کالاهای صادراتی عدم امکان ورود موقت کالاهایی مانند الماس، دستگاه‌های پولیش و... تحت رویه ورود موقت برای پردازش اشاره کرد و خواستار رفع آنها شد. تولید‌کنندگان معتقدند هزینه بالای صدور ضمانتنامه برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در رویه ورود موقت برای پردازش یکی از مشکلات فعالان این حوزه است و همچنین عدم امکان ورود موقت ابزار و قطعات مورد استفاده در صنعت کاشی و سرامیک و عدم وجود امکانات کافی حمل‌ونقل در گمرکات شمال کشور از معضلات موجود است. آنها خواستار ترخیص نسیه مواد اولیه شدند که عبدالرضا غلامی مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در این زمینه گفت: در این خصوص در بسته حمایتی پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و تسهیلات موردنظر هم‌اکنون به فعالان تجاری ارائه می‌شود. در همین حال، رضا صادق معاون مدیرکل دفتر صادرات گمرک به ارائه تسهیلات صادراتی ازجمله امکان ارزیابی در محل تولید کالاهای صادراتی اشاره کرد و گفت: کاهش ضمانتنامه‌ها از دو برابر به یک برابر حقوق ورودی، ورود موقت مواد اولیه، امکان صدور مجوز حمل کالاهای صادراتی از طریق کامیون روباز، امکان استرداد حقوق ورودی مواد اولیه به کار رفته در کالاهای صادراتی، تفویض اختیار به گمرکات اجرایی جهت صدور مجوز ورود موقت (موضوع ماده 51) و استرداد حقوق ورودی (موضوع ماده 66 ق.ا.گ) و امکان ایجاد انبار اختصاصی برای تولیدکنندگان ازجمله حمایت‌های گمرک از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر