سقوط 2پله‌ای در شاخص‌های رقابت‌پذیری

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۷۵

گروه صنعت|

مدیریت بهره‌وری و کیفیت، برنامه‌یی استراتژیک است که همواره بر آن تاکید شده است. شاخص‌های کیفیت موضوعی است که می‌تواند به لحاظ اقتصادی و توسعه‌یی سهم بسزایی در فرآیند پیشرفت کشور ایفا کند.

همچنین موضوع بهره‌وری نیز از این حوزه جدا نیست و بدون افزایش بهره‌وری نمی‌توان به شرایط مناسب اقتصادی و رشد موردنظر دست پیدا کرد. این درحالی است که براساس اظهارات رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران سهم بهره‌وری در میانگین رشد اقتصادی کشور در ۴۵سال اخیر نزدیک به صفر درصد است.

رویا طباطبایی در پنجمین کنفرانس مدیریت کیفیت ایران بااشاره به جایگاه ایران در رده‌بندی رقابت‌پذیری کشورها، عنوان کرد: در شاخص‌های رقابت‌پذیری، ایران توانست از رتبه‌۸۳ در سال‌۲۰۱۴ به رتبه‌۷۴ در سال۲۰۱۵ برسد که متاسفانه در سال۲۰۱۶ همه‌چیز طبق انتظارات پیش نرفت و با دو پله سقوط در جایگاه۷۶ از بین ۱۳۸کشور جهان قرار گرفت. رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: اما باوجود این عملکرد ایران نسبت به همسایه خود یعنی ترکیه قابل‌قبول‌تر بوده؛ به‌طوری که جایگاه ترکیه در سه سال گذشته در رده‌بندی رقابت‌پذیری کشورها به‌ترتیب

از ۴۵ به ۵۱ و ۵۵ تنزل یافت و این نشان می‌دهد درحالی که امروز ایران از شرایط و امنیت مناسبی برخوردار است، می‌توان با توجه بیشتر به موضوع کیفیت و بهره‌وری پیشرفت‌های قابل‌توجهی رقم زد.


عقب‌ماندگی شدید از استانداردهای بهره‌وری

طباطبایی در ادامه بااشاره به آمار کتاب بهره‌وری آسیا در سال۲۰۱۶ و وضعیت ایران در این آمار اظهار کرد: در بازه زمانی سال‌های۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ که ایران درگیر تحریم‌ها نیز بود، رشد متوسط اقتصادی حدود 4.3درصد بوده‌ که بیشتر آن از موجودی سرمایه و تزریق پول حاصل شده و متاسفانه نیروی کار زیادی ایجاد نشد و آن‌طور که آمار نشان می‌دهد از کل رشد 4.3درصدی فقط 1.1درصد یعنی حدود ۲۵درصد از کل رشد، سهم بهره‌وری بوده است. وی افزود: این وضعیت در حالی است که کشورهای پیشرفته حداقل تا نیمی از رشد اقتصادی خود را از طریق افزایش بهره‌وری به دست می‌آورند که متاسفانه آمار موجود نشان می‌دهد کشور ما نیاز به تلاش بسیار برای رسیدن به سهم استاندارد بهره‌وری در رشد اقتصادی خود دارد.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران در ادامه با بررسی بازده بلندمدت‌تری از تاریخ اقتصاد ایران، اظهار کرد: اگر دوره بزرگ‌تری را برای بررسی این موضوع درنظر بگیریم، در سال‌های۱۹۷۰ تا ۲۰۱۴ یعنی یک بازه ۴۵ساله، میانگین رشد اقتصادی 3.6درصد بوده که سهم بهره‌وری در این میان حدودا صفر درصد بوده است.


تغییر الگوی مشاغل در 15سال آینده

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران همچنین با اشاره به دوران بهره‌وری در ایران عنوان کرد: بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نرخ رشد اقتصادی به 6.9درصد رسید که از این مقدار ۳درصد سهم بهره‌وری یعنی کمی کمتر از ۵۰درصد رشد اقتصادی بود که این دوران بهترین دوران از لحاظ نرخ بهره‌وری در تاریخ اقتصاد ایران است. این درحالی است که نفت مانع تلاش برای افزایش بهره‌وری است.

طباطبایی با بیان اینکه قیمت نفت نمی‌تواند به رشد بهره‌وری کمک کند، تصریح کرد: افزایش قیمت نفت تاثیر چندانی در افزایش بهره‌وری کشور ندارد و حتی باعث می‌شود سعی کنیم تمام مشکلات را ازقبیل ورود ماشین‌آلات، تجهیزات و ساخت سوله حل کنیم که اگر این تجهیزات نیز از استانداردهای روز دنیا برخوردار نباشد به ما ضرر خواهد رسید. طباطبایی آینده‌پژوهی را دارای جایگاه ویژه‌یی در موضوع ارتقای کیفیت و بهره‌‌وری دانست و گفت: ما در آینده با شهرها، خانه‌ها، کالا و خدمات هوشمندتری روبه‌رو خواهیم بود؛ به‌طوری که در ۱۵سال آینده نیمی از مشاغل فعلی و بسیاری از کالاها و خدمات موجود تغییر خواهد کرد. تنها بنگاه‌های تولیدی و واحدهای خدماتی امکان حیات خواهند داشت که از آینده‌نگری و آینده‌نگری برخوردار بوده باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر