اخبار

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۷۳

مگامال‌ها حقوق شهروندی را «لگدمال» می‌کنند

رییس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران از بدل شدن تهران به «شهر مگامال‌ها» انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، محمد حقانی با بیان اینکه ساخت مگامال‌ها در مناطق 1، 3، 5 و 6 تهران رشد قارچ‌گونه‌یی داشته است، گفت: امروز کمبود پارکینگ در مجتمع‌های بزرگ تجاری، بزرگ‌ترین مشکل این مجتمع‌ها محسوب می‌شود و وضعیت ترافیکی معابر پیرامونی مگامال‌ها، کاملا متاثر از انبوه سفرهای اضافی ناشی از فعالیت این مراکز به ویژه در ساعات عصرگاهی و شبانگاهی است که شهروندان محل‌هایی که مگامال‌ها در آن ساخته شده‌اند را با معضلات زیادی روبه‌رو کرده است. وی با اشاره به اینکه مگامال‌ها، عموما فاقد پارکینگ عمومی هستند و درنتیجه، حاشیه خیابان‌های اطراف مگامال‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های محدوده این مراکز به پارکینگ‌های حاشیه‌یی تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: مگامال‌ها، خیابان‌های اطراف خود را عموما به پارکینگ بدل کرده‌اند و برهمین اساس ترافیک معابر منتهی به این مراکز، به‌ویژه هنگام غروب آفتاب به بعد غیر قابل تحمل شده است. حقانی با بیان اینکه متاسفانه دسترسی به مگامال‌ها با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در پایین‌ترین میزان ممکن قرار دارد و اغلب مراجعه‌کنندگان به این مراکز از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: مگامال‌ها، عموما فاقد پارکینگ هستند و فضای پارک خودرو در اطراف این مراکز در نظر گرفته نشده، به همین دلیل خودروها مجبور هستند در اطراف این مراکز توقف کنند و بیراه نیست که بگوییم این مساله موجب شده تا بیشترین برگه‌های جریمه «توقف در محل‌های غیرمجاز» در محدوده مگامال‌ها صادر ‌شود. وی با اشاره به اینکه توسعه مراکز بزرگ خرید در شرایطی که کوچک‌ترین زیرساخت برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود، تضییع حقوق اجتماعی است، افزود: واقعیت این است که این مراکز، فرآیند شهرنشینی را متحول کرده و علاوه بر مراودات اقتصادی، مناسبات اجتماعی و فرهنگی را نیز تحت تاثیر قرار داده و با عملکردی که بسیار فراتر از کارکردهای اقتصادی است، حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند.


ضرورت آمادگی مدیریت شهری با آغاز فصل بارش

معاون شهردار تهران در جلسه شورای معاونان حمل و نقل و ترافیک شهرداری‌های مناطق 22 گانه پایتخت که با دو موضوع بررسی پیام‌های مردمی مربوط به این معاونت در سامانه نظارت همگانی شهرداری تهران (1888) و تجارب مدیریت شهری در آغاز سال تحصیلی و در هفته نخست مهر برگزار شده بود، تحلیل پیام‌های شهروندان و واکنش دقیق و سریع نسبت به آنها در عمل و استفاده از تجربیات بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جاری برای سال آتی را مورد تاکید قرار داد. به گزارش ایسنا، مازیار حسینی با اعلام اینکه پیام‌های سامانه 1888، از این نظر مهم هستند که به مسوولان اجرایی در دو محور مصادیق و موضوعات و نیز کارکرد، قدرت شناخت و تصمیم‌سازی می‌دهند، ‌تاکید کرد: نگاه مدیران شهری به سامانه 1888، باید از جنس مصداقی و عملکردی باشد و باید ضمن تحلیل پیام‌های مردمی، با واکنش دقیق و سریع نسبت به آنها از طریق بررسی و رسیدگی به موقع و کامل نسبت به انتقادات، پیشنهادات و مطالبات مردم اقدام کنیم و این مهم را فراموش نکنیم مجموعه اقداماتی که در مدیریت شهری انجام می‌شود، برای این است که کیفیت زندگی شهروندان را بالا ببریم. حسینی با بیان اینکه با توجه به شروع فصل بارش، نیازمند مدیریت بارندگی‌های فصلی هستیم، تصریح کرد: به عنوان نمونه، خطوط ترافیکی ازجمله خط‌کشی‌های عابر پیاده در مواقع بارندگی سُر می‌شوند و از این رو، حداکثر تا آخر پاییز هر 22منطقه پایتخت، باید نسبت به مضرس کردن و ایجاد اصطکاک از طریق دندانه‌دار کردن خطوط عابر پیاده اقدام کنند تا تصادفات احتمالی که ممکن است به دلیل سُر خوردگی روی خط‌کشی‌ها رخ دهد، تا جای ممکن کاهش یابد.


نوسازی بیش از 6800 تاکسی فرسوده در تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از نوسازی بیش از ۶۸۰۰ تاکسی فرسوده از ابتدای سال جاری در شهر تهران خبر داد. به گزارش فارس، میثم مظفر گفت: نوسازی تاکسی‌های فرسوده را به صورت جدی در دستور کار داریم، به‌طوری‌که اخطارهای لازم را به رانندگان تاکسی‌های فرسوده داده‌ایم و تاکسیرانان موظف به نوسازی خودروهای خود هستند. وی با اشاره به اینکه تاکسی پیکان را تا پایان سال از ناوگان تاکسیرانی پایتخت حذف خواهیم کرد، افزود: اطلاع‌رسانی گسترده‌یی درخصوص چگونگی نوسازی پیکان‌های فرسوده را طی چندین نوبت انجام داده‌ایم. مظفر تاکید کرد: هم‌اکنون واحد‌های نظارتی و کنترل سازمان تاکسیرانی در سراسر تهران ماموریت دارند اگر تاکسی پیکانی را در پایتخت مشاهده کردند، متوقف کرده و برگه اخطار آخر را به صورت مکتوب به آن تحویل دهند. وی در ادامه با اشاره به برخورد با مسافربران شخصی در پایانه‌های تاکسیرانی نیز بیان کرد: یکی از معضلاتی که همواره تاکسیرانان و مسافران با آن درگیر هستند، حضور مسافربران شخصی در پایانه‌ها بوده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی پایتخت با تاکید بر اینکه ورود خودروهای شخصی به پایانه‌های تاکسیرانی براساس قانون تخلف محسوب می‌شود، افزود: درحال حاضر پایانه‌ها مجهز به دوربین ثبت تخلف هستند و ورود مسافربران شخصی به پایانه‌ها را ثبت خواهند کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر