توافق بر سر متن قرارداد با ایرباس و بویینگ

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۶۹

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که شرکت‌های داخلی می‌توانند در لیست زنجیره تامین قطعات هواپیماهای ایرباس قرار بگیرند، گفت: بعد از مدت‌ها مذاکره و بررسی‌های تخصصی امضای قرارداد با ایرباس و بویینگ به مرحله آخر رسید و به زودی متن توافق شده امضا می‌شود.

اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تامین مالی گفت: بعد از مدت‌ها مذاکره و بررسی‌های تخصصی امضای قرارداد با ایرباس و بویینگ به مرحله آخر رسید و به زودی متن توافق شده امضا می‌شود. خرید ۱۱۱فروند هواپیما از ایرباس با اعتبار کمتر از ۱۰میلیارد دلار و خرید ۱۰۸هواپیما از بویینگ به مرحله پایانی خود نزدیک شده است. فخریه‌کاشان با بیان اینکه مثل هر کشور دیگری ایرباس و بویینگ باید رفتار مساوی و یکسانی با ما داشته باشند به ایران گفت: طبیعی است که آنها هم نقطه‌نظرات و نگرانی‌های خودشان را دارند. ما هم چیزی را می‌خواهیم، امضا کنیم که منافع مملکت را در پی داشته باشد، از این رو این بخش عمده‌یی است که باقی مانده است. آخرین پیش‌بینی این است که تا پایان سال شمسی (مارس ۲۰۱۷) ما قطعا تعدادی از این هواپیماها را خواهیم دید و هم ایرباس و هم بویینگ وارد ایران می‌شوند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وی درباره اینکه واگذاری امتیاز ساخت قطعات هواپیما به ایران از سوی بویینگ و ایرباس داده شده است، توضیح داد: چنین عبارتی درست نیست و واگذاری امتیاز صورت نگرفته است. وقتی پیش‌نویس همکاری در ماه ژانویه در پاریس امضا شد، تفاهم کردیم شرکت‌های داخلی که معاونت فناوری و تحقیقات علمی رییس‌جمهوری مشخص می‌کند، قطعات (سخت‌افزار- نرم‌افزار) برای هواپیماهای ایرباس بسازند. بر این اساس شرکت‌های داخلی می‌توانند در لیست زنجیره تامین قطعات هواپیماهای ایرباس قرار گیرند.

وی افزود: طبق پیش‌نویس قرار شده نمایندگان ایرباس به ایران بیایند و بررسی‌های لازم را انجام دهند. تاکنون آمد و شدهای زیادی صورت گرفته است. از این رو کمیته اجرایی شکل گرفته است تا بررسی‌های تخصصی صورت گیرد. شرکت‌های واجد شرایط ایرانی با تایید ایرباس می‌توانند، قطعات و خدمات خود را در سطح جهانی تولید کنند. قرار گرفتن در زنجیره تدارک ایرباس کمک می‌کند تا تولیدات داخلی هدفمند و باکیفیت باشد. البته قرار است همین روند هم در مورد شرکت بویینگ اجرایی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر